Egy mindenki számára kedvelt tápanyag megismerése. Élő természet megfigyelése. Földrajzi tá-jékozottság növelése.
Módszertani ajánlás:
A csokoládé kóstolgatása közben új ismereteket szerzünk a származásáról. Vizsgáljuk meg az anyagát, összetételét. Egészségre káros, hasznos szerepének megkeresése. Az egészséges táplálkozásról szerzett ismeretek bővítése.
Téma:
Európai népek megismerése. Meglevő ismeretek rendszerezése.
Előzetes tapasztalat:
Érzékelés útján szerzett tapasztalat.
Cél: Egy mindenki számára kedvelt tápanyag megismerése. Élő természet megfigyelése. Földrajzi tájékozottság növelése.
Téma: Európai népek megismerése. Meglevő ismeretek rendszerezése.
Előzetes tapasztalat: Érzékelés útján szerzett tapasztalat.
Kompetenciák:
Szociális: egymásra való odafigyelés, egymás segítése, egyéni felelősség, önkontroll
Társas: feladatértelmezés, megoldási javaslat, közösségi felelősség, kreativitás
Módszertani ajánlás:
A csokoládé kóstolgatása közben új ismereteket szerzünk a származásáról. Vizsgáljuk meg az anyagát, összetételét. Egészségre káros, hasznos szerepének megkeresése. Az egészséges táplálkozásról szerzett ismeretek bővítése.
Támogató rendszer:
Kóstoló: különböző fajtájú csoki darabok kóstolása.
Benyomások. Melyik a kedvenced?
Dal: Csoko, csoko, csokoládé…
Miről szólt a dal? – megbeszélés
Mi jut eszedbe a csokoládé szóról?
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
frontális, megfigyelés, bemutatás
Eszközök:
különböző csoki kockák
Fejlesztés
érzékszervi, figyelem
A csokoládé útja a földgömbön (Szitakötő cikk alap-ján)
Származási helye:
1. Afrika
2. Dél-Amerika
3. Egyéb országok
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
frontális
Eszközök:
Földgömb
1.melléklet (felolvassa a foglalkozásvezető az ide vonatkozó részt)
A Szitakötő szövege
Fejlesztés
ismeretszerzés, tájékozódás
Növényi részei: Kakaófa, kakaóbab fotója
Növény jellemzése
Módszerek:
beszélgetőkör
Eszközök:
2. melléklet: kakaófa képe
számítógép, kivetítő
Fejlesztés
emlékezet, figyelem
Fűszerekről
Leggyakoribbak: fahéj, vanília, chili, ánizs
Milyen fűszerek ezek? (szaglás)
Módszerek:
egyéni megfigyelés
Eszközök:
igazi fűszerek
Fejlesztés
információgyűjtés, érzékszervi - szaglás
Oldd meg a két IKT feladatot a csokoládéról!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
interaktív tananyagfeldolgozás
Eszközök:
számítógép, IKT tábla, projektor
Fejlesztés
logikai gondolkodás, emlékezet
Kísérlet a kakaóporral
Mit tapasztaltál? csoportonként
Mindegyik csoport 1-1 kísérletet végez el
Tapasztalatok megbeszélése.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
csoportmunka, megfigyelés, kísérlet, beszélgetés
Eszközök:
3. melléklet: Kísérletleírás
Fejlesztés
együttműködés
Kérdéseket fogok feltenni, de megadom a választ is. Jó válasz esetén emeljétek fel a kezeteket!
Aki helyesen válaszolt, egy kis kocka csokit kap.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
megfigyelés, gyakorlás
Eszközök:
4. melléklet: Kvízkérdések
Fejlesztés
figyelem, emlékezet
Csokoládépapír tervezése
A Milka cég meg akarja változtatni a csokoládék csomagolását. Tervezzetek újat!
Az elkészült alkotásokból kiállítás..
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
barkácsolás
Eszközök:
papír, színes papír
ceruzák, filctollak, olló, ragasztó, fényképezőgép
Fejlesztés
gondolkodás, kreativitás, finommozgás
Közben: Egészséges étel-e a csokoládé?
Válaszok megfogalmazása
Kinek ajánlanád?
Óvodapedagógus közlése a cikk alapján.
Fejlesztés: figyelemmegosztás, gondolkodás,
Módszerek: beszélgetőkör
Eszközök: 1. melléklet alapján.
Eszközök:
5. melléklet: Értékelés