A környezettudatos magatartás megalapozása. A szelektív hulladékgyűjtés elsajátíttatása.
Módszertani ajánlás:
A környezettel való együttélésre nevelést kisgyermekkorban kell elkezdeni. Tanítsuk meg őket nyitott szemmel járni, vegyék észre környezetüket! Tegyenek fel kérdéseket, a kérdésekre pedig adjunk számukra felfogható válaszokat. A környezettudatosság ebben az életkorba alapozható meg következetességgel és értékrend teremtéssel.
Cél: A környezettudatos magatartás megalapozása. A szelektív hulladékgyűjtés
elsajátíttatása.
Téma: Környezettudatos életviteli szokások.
Előzetes tapasztalat: óvodában és a családban szerzett ismeretek.
Kompetenciák:
Önismereti: érzelmek, beleérző képesség
Szociális: kreativitás, szabálykövetés, rendszerezés
Társas: együttműködés, kommunikáció, környezettudatos szemlélet
Módszertani ajánlás: A környezettel való együttélésre nevelést kisgyermekkorban kell elkezdeni. Tanítsuk meg őket nyitott szemmel járni, vegyék észre környezetüket! Tegyenek fel kérdéseket, a kérdésekre pedig adjunk számukra felfogható válaszokat. A környezettudatosság ebben az életkorba alapozható meg következetességgel és értékrend teremtéssel.
Támogató rendszer:
Clizia Gussoni: Újrahasznosítok! Hát te? - Kíváncsi kölykök sorozat
Móra Ferenc Ifjúsági könyvkiadó Zrt., 2012.
http://kornyezetineveles.hulladekboltermek.hu/
http://diak.hulladekboltermek.hu/erdekesseg/okoriado/ (szuperkukák)
A szelektív hulladékgyűjtshez használatos kukák bemutatása képekben
Hol találkoztatok ezekkel a kukákkal?
Mire valók szerintetek?
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
gyűjtőmunka beszélgetőkör gyakorlás
Eszközök:
szelektív kukák bemutatása képen vagy rajzon
1. melléklet: szelektív kukák
Fejlesztés
figyelem információgyűjtés előzetes ismeretek előhívása
Milyen csomagolásokkal találkozhatunk? Mi történik a csomagolóanyagokkal, ha már kibontottuk?
Szemét és hulladék fogalma, megkülönböztetése
Újrahasznosítható csomagolóanyag fogalma
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
bemutatás, magyarázat
Eszközök:
csomagolóanyagok gyűjtése
2. melléklet: piktogramok
Fejlesztés
figyelem, rendszerező, képesség, szabályalkotás
Mi lesz a kukába kerülő dolgokkal?
Válogassuk ki anyagfajták szerint a hulladékot, nézzük meg, mi hasznosítható:
A különböző dolgok képét tegyük a megfelelő konténerbe!
Mi készülhet az újrahasznosítás során?
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
Megfigyelés, indirekt irányítás
Eszközök:
Alma együttes:Szuperkukák
3. melléklet: feladatleírás
Fejlesztés
megfigyelés
rendszerező
képesség
gondolkodás
környezettudatos magatartás alakítása
következtetés
összefüggések megfogalmazása
Helyezd el a táblán levő szemeteket a megfelelő kukába!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
interaktív tananyagfeldolgozás
Eszközök:
IKT tábla vagy számítógép és projektor:
Fejlesztés
finommotorika, emlékezetfejlesztés
Kindertojás hernyó készítése
Ajánlott időkeret:
15 perc
Eszközök:
4. melléklet: hernyó készítésének leírása
Fejlesztés
kézügyesség, finom mozgás, együttműködés
Hogyan érezted magad? Milyen új dolgot tanultál? Modulbefejezés: Nekem az tetszett a legjobban...
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetés
Fejlesztés:
véleményalkotás, kommunikációs készség, együttműködés, szóbeli szövegalkotás