Közlekedési kultúra, biztonságos közlekedés megalapozása.
Cél: Közlekedési kultúra, biztonságos közlekedés megalapozása.
Téma: Alapvető közlekedési ismeretek elsajátítása.
Előzetes tapasztalat: Óvodában, otthon szerzett ismeretek.
Kompetenciák:
Önismereti: tolerancia, önkontroll
Szociális: kreativitás, szabálykövetés, rendszerezés, gondolkodás
Társas: együttműködés, kommunikáció, véleményalkotás, kezdeményező képesség
Módszertani ajánlás: Elegendő időt kell fordítanunk a közlekedési környezet megismerésére, a különböző közlekedési eszközök tanulmányozására. Fontos a közlekedési jelzőtáblák, a gyalogos-átkelőhelyek balesetmentes használatának ismerete. Nem közlekedési szabályokat kell tanítanunk, hanem gyakorolni azokat a közlekedési alaphelyzeteket, amelyek a biztonságos közlekedéshez szükségesek.
Támogató rendszer:
Hogyan jöttél ma az óvodába? Milyen szabályokat kell betartani biciklivel, gyalogosan, autóval, busszal, vonattal, villamossal és metróval?
Üljetek körbe a szőnyegen, s mindenki mondja el, hogyan jött, s mondjon egy fontos szabályt, amit be-tartott!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
beszélgetőkör
Fejlesztés
figyelem, kommunikáció, szóbeli kifejezőkészség
Az útvonal meghatározásához szükségünk volt az irányok meghatározására. Gyakoroljuk ezt még egy kicsit!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
gyakorlás
Eszközök:
1. melléklet: játékleírás
Fejlesztés
együttműködés, tolerancia
Piktogramok segítik a tájékozódást az élet számos területén. Hogy nevezzük a közlekedést segítő táblácskákat? (közlekedési v. KRESZ táblák)
Csoportosítsunk:
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
megfigyelés, tapasztalatszerzés, magyarázat
Eszközök:
interaktív v./mágnes-tábla
2. melléklet: KRESZ-táblák
Fejlesztés
figyelem, szabályalkotás, csoportosítás, rendszerezés
Fáncsi óvodába indul. Segíts neki, hogy odaérjen. Felszállhat különböző közlekedési eszközökre. Milyen táblákat lát? Mit jelentenek?
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
megfigyelés, tapasztalatszerzés, interaktív tananyag-feldolgozás
Fejlesztés
emlékezet, figyelem, rendszerezés
Készítsünk KRESZ táblákat, helyezzük el a terepasz-talon! Készíthetünk fát, bokrot is!
A kész terepasztal lefényképezése.
Ajánlott időkeret:
20 perc
Módszerek:
csoportmunka, barkácsolás
Eszközök:
3. melléklet: terepasztal előre elkészített utakkal
4. melléklet: jelzőtáblák készítése
hurkapálca
kartonlapocskák
ragasztó
dugószeletek
fényképezőgép
Fejlesztés
finommozgás, kreativitás, kézügyesség
A közlekedésben a legfontosabb szabály számomra…
3 kiscsoportban dolgoznak a gyerekek, mindenki egy szabályt mond, majd az a feladat, hogy a többi csoporttag szabályából is elmondanak még egy - egy szabályt.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetés
Fejlesztés
önismeret, véleményalkotás, kommunikáció
Beszéljük meg a lámpák és a rendőr jelzéseit, majd játsszuk el a közlekedést. Legyenek gyalogosok, autók, rendőr.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
beszélgetőkör, megfigyelés, csoportmunka
Eszközök:
5. melléklet: rendőri karjelzések
közlekedési szőnyeg, jelzőtáblák, zebra
Fejlesztés
megfigyelés, szóbeli kifejezőkészség, ismeretszerző képesség