Az egészséges tápanyagokkal való ismerkedés másként, játékos kísérleteken keresztül.
Foglalkozás tartalma:
Az egészséges és kevésbé egészséges élelmiszerek megkülönböztetése. Játékos kísérletek táplálék-típusokkal: tejfestés, vicces gyurma, gyümölcselem. Az ételekben fellelhető tápanyagtípusok beazonosítása.
Kompetenciafejlesztés fókuszai:
Módszertani ajánlás:
A kísérleteken és a feladatokon keresztül más oldalról is megismerhetőek a táplálékok.
A megtapasztalás során a rácsodálkozás élményének biztosítása a foglalkozáson, és azon túl is legyen cél.
A foglalkozás játékos elemeinél is legyen hangsúlyos az egészséges életmódra való törekvés, a környezettudatosság, fenntarthatóság szem előtt tartása.
Legyen cél a kedvcsinálás a környezet tudatosabb szemlélésére, védelmére.
A csoportok munkájára a kooperativitás legyen jellemző.
A gyerekek folyamatosan éljék át az együtt végzett munka örömét.
Alkotásaikról lehetőség szerint készüljenek fotók.
Pozitív megerősítés és dicséret hassa át a foglalkozást.
Megjegyzés: A foglalkozás leírása során 4x4 fős csoportra vonatkozott a tervezés
Cél:
Az egészséges tápanyagokkal való ismerkedés másként, játékos kísérleteken keresztül.
Téma:
Az egészséges és kevésbé egészséges élelmiszerek megkülönböztetése. Játékos kísérletek táplálék-típusokkal: tejfestés, vicces gyurma, gyümölcselem. Az ételekben fellelhető tápanyagtípusok beazonosítása.
Előzetes tapasztalat:
Fogyasztási szokások. Tápanyag-típusokról szerzett ismeretek.
Kompetenciák:
Természettudományos kompetencia
Problémamegoldó gondolkodás
Anyanyelvi kompetencia:
Digitális kompetencia:
Szociális és állampolgári kompetencia:
Módszertani ajánlás:
A kísérleteken és a feladatokon keresztül más oldalról is megismerhetőek a táplálékok.
A megtapasztalás során a rácsodálkozás élményének biztosítása a foglalkozáson, és azon túl is legyen cél.
A foglalkozás játékos elemeinél is legyen hangsúlyos az egészséges életmódra való törekvés, a környezettudatosság, fenntarthatóság szem előtt tartása.
Legyen cél a kedvcsinálás a környezet tudatosabb szemlélésére, védelmére.
A csoportok munkájára a kooperativitás legyen jellemző.
A gyerekek folyamatosan éljék át az együtt végzett munka örömét.
Alkotásaikról lehetőség szerint készüljenek fotók.
Pozitív megerősítés és dicséret hassa át a foglalkozást.
Megjegyzés: A foglalkozás leírása során 4x4 fős csoportra vonatkozott a tervezés.
Támogató rendszer:
http://ttomc.elte.hu/sites/default/files/kiadvany/kemiai_kiserletek_altalanos_iskolakban_0.pdf
http://edia.hu/sites/default/files/books/Termeszettudomany_tartalmi_keretek.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=0HLrBALaims
https://www.youtube.com/watch?v=N1fDFEXlOBM
https://www.youtube.com/watch?v=fYawWcCx9JE
https://www.youtube.com/watch?v=to01o9Rpz6Q
Pedagógus döntése szerint, vagy szimpátia csoport
Ajánlott időkeret:
2 perc
Igaz /hamis jellegű feladat:
Húzzák a megfelelő helyre a különböző élelmiszereket.
Egészséges vagy nem egészséges?
/csoportonként felváltva jönnek ki a gyerekek/
Ajánlott időkeret:
8 perc
Módszerek:
interaktív feladat
Eszközök:
interaktív tábla
Fejlesztés
fogyasztási szokások alakítása, finommotorika fejlesztés
Játszhatsz is a tejjel!
- tej festés
/egyéni kísérlet/
Készülhetnek fotók az alkotásokról.
A laktózérzékenységről is lehet beszélgetni kísérletezés közben.
Ajánlott időkeret:
8 perc
Módszerek:
kísérlet; egyéni kísérlet; megbeszélés
Eszközök:
feladatlap
eszközök csoportonként:
-4 db cseppentő
-1 tálka a mosogatószernek
eszközök gyerekenként:
- 1 fültisztító pálcika
-1 tálka, amibe a tejet töltjük
(alacsony szélű…)
anyagok:
- 4 különböző színű ételfesték
- tej
- mosogatószer
1. számú melléklet: kísérletleírás
2. számú melléklet: fotók a kísérletről
Fejlesztés
olvasott szöveg megértésének fejlesztése, kézügyesség, eszközhasználat fejlesztése
kreativitás kibontakoztatása, egészségtudatos gondolkodás fejlesztése
Tápanyag-típusok /frontális/
Ajánlott időkeret:
2 perc
Módszerek:
megbeszélés
Fejlesztés
szóbeli kommunikáció, tápanyag-típusokról tanultak bővítése
Tréfás gyurma
(csoportonként más-más színű „gyurma” készítés)
/kooperatív csoportmunka/
A gluténérzékenységről gondolatok a kísérletezés során.
Alternatív:
Közben zenehallgatás halkan
https://www.youtube.com/watch?v=erjaW9JbW2Q
A padlás – Szilvásgombóc
https://www.youtube.com/watch?v=AGqxdp0FB0k
Lipem, lopom a szőlőt
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
kísérlet, megbeszélés
Eszközök:
feladatlap
eszközök csoportonként:
- 1 nagyobb tál
- 2 kis műanyag edényke víznek, keményítőnek
-1 kanál
-1 db cseppentő
- használt újságpapír „asztalterítőként”
anyagok:
- kukoricakeményítő
- víz
- ételfesték
3. számú melléklet: kísérletleírás
4. számú melléklet: fotók a kísérletről
Fejlesztés
olvasott szöveg megértésének fejlesztése, finommozgás, kreativitás kibontakoztatása, ismeretek bővítése, egészségtudatos gondolkodás fejlesztése
Zöldség, gyümölcs elem /kooperatív csoportmunka/
alternatív:
több irányítást igénylő tanulókkal, előre összeállított elemek vizsgálata
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
kísérlet
Eszközök:
feladatlap
eszközök csoportonként:
- 1 Led izzó
- 2 cink lemez
- 2 réz lemez
- 3 db vezeték
- 6 krokodilcsipesz
- tálca
anyagok:
- 2db citrom, vagy paradicsom
5. számú melléklet: kísérletleírás
6. számú melléklet: fotók a kísérletről
Fejlesztés
természettudományos szöveg értelmezése, biztonságos kísérletezés, környezeti problémák iránti érzékenység fejlesztése
Dobókockákkal játszott játék során egy táblázatban szereplő élelmiszerekről kell eldönteni, hogy a zsírok táplálék-típusba tartoznak-e vagy sem
/páros munka/
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
játékos feladat
Eszközök:
feladatlap
eszközök csoportonként:
-4 dobókocka
7. számú melléklet: dobókockás feladat
Fejlesztés
ismeretek bővítése, feladatmegértés, értelmezés, türelem
Az egészségeset választom!
Az iskola menzájának egy heti étlapján az egészségesebb élelmiszerek aláhúzása.
Csoportonként egy-egy napi menüben az ételekhez a megfelelő táplálék-típusok betűjeleinek hozzárendelése
F: fehérje
Sz: szénhidrát
Zs: zsírok, olajok
V: vitaminok
/írásbeli szóforgó/
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
kiválasztásos feladat,
írásbeli szóforgó
Fejlesztés
ismeretek megszilárdítása, fogyasztási szokások formálása
Tanulói:
A leginkább tetsző foglalkozásrész kártyájának felemelése csoportonként
/A foglalkozásrészeket jelölő ábrákat a tanulói feladatlap is tartalmazza./
Tanítói:
Az „alkotások”, a jó megoldások, a fegyelmezett munkavégzés
értékelése
Ajánlott időkeret:
3 perc
Módszerek:
értékelés
Eszközök:
8. számú melléklet:
foglalkozásrészeket jelölő kártyák
Fejlesztés
véleménynyilvánítás, önbizalom erősítése
A munka utáni rend helyreállítása
Ajánlott időkeret:
2 perc
Eszközök:
takarító eszközök
Fejlesztés
a tiszta környezet iránti igényesség erősítése
Lásd melléklet szerint
Ajánlott időkeret:
-
Módszerek:
játék
Eszközök:
9. számú melléklet: memóriakártyák
Fejlesztés
memória, vizuális figyelem
Élelmiszer csomagolóanyagok - Mi lehetne még belőle?”
/egyéni/
Végső maradékot a szelektív gyűjtőbe!
Ajánlott időkeret:
-
Módszerek:
megbeszélés, figurakészítés
Eszközök:
élelmiszer csomagolóanyagai
színes hulladék papírok
olló
ragasztó
Fejlesztés
kreativitás, manuális képesség fejlesztése, környezet iránti érzékenység
Vess velem!
Salátamag, vagy egyéb magvak elültetése a papír tojástartóban lévő földbe.
/egyéni/
locsolás
kézmosás
Elhelyezés (később) az osztályteremben
Ajánlott időkeret:
-
Módszerek:
veteményezés
Eszközök:
feladatlap
eszközök csoportonként:
- 1 papír tojástartó
- locsoló
- alátét (tojástartó alá)
- használt újságpapír „asztalterítőként”
anyagok:
- 1 csomag salátamag, vagy egyéb magvak
- virágföld
- víz
Fejlesztés
környezettudatos magatartás alapozása, egészségtudatos gondolkodás fejlesztése
Figurakészítés csomagoló anyagokból, hulladékokból
Ajánlott időkeret:
-
Módszerek:
figurakészítés
Eszközök:
csomagoló anyagok, hulladékok…
Fejlesztés
kreativitás, manuális képesség fejlesztése