Érdeklődés felkeltése, környezetünk iránti felelősség alakítása.
Módszertani ajánlás:
Környezetünk állapota napjaink egyik legfontosabb problémája. Ma senki sem tudja megmondani, mi vár a Földre, ha az emberiség nem korlátozza környezet-átalakító munkáját, mert minden tevékenység hatással van ezek állapotára. Ebben a foglalkozásban már megjelennek azoknak a fontos ismereteknek az elemei is, amelyek nélkül a környezettudatos magatartás alapjait nem lehet lerakni, mert a témakörrel minden életkorban foglalkozni kell. Ebben az életkorban nagyon fontos, hogy a téma feldolgozása során minél több élményhez juthassanak a gyerekek. Minden vállalkozó, kísérletező kedvű kisgyereknek bátran ajánlható a program.
Téma:
Élő és élettelen anyagok tulajdonságainak megismerése. Kísérletek.
Előzetes tapasztalat:
érzékszervi tapasztalatok
Cél: Érdeklődés felkeltése, környezetünk iránti felelősség alakítása.
Téma: Élő és élettelen anyagok tulajdonságainak megismerése. Kísérletek.
Előzetes tapasztalat: Érzékszervi tapasztalatok.
Kompetenciák:
Szociális: szabálykövetés, felelősségvállalás
Társas: kommunikációs készség, véleményalkotás
Módszertani ajánlás: Környezetünk állapota napjaink egyik legfontosabb problémája. Ma senki sem tudja megmondani, mi vár a Földre, ha az emberiség nem korlátozza környezet-átalakító munkáját, mert minden tevékenység hatással van ezek állapotára. Ebben a foglalkozásban már megjelennek azoknak a fontos ismereteknek az elemei is, amelyek nélkül a környezettudatos magatartás alapjait nem lehet lerakni, mert a témakörrel minden életkorban foglalkozni kell. Ebben az életkorban nagyon fontos, hogy a téma feldolgozása során minél több élményhez juthassanak a gyerekek. Minden vállalkozó, kísérletező kedvű kisgyereknek bátran ajánlható a program.
Támogató rendszer:
Szemezgető
Repül a, repül a…
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
bemutatás
Eszközök: 1. melléklet: játékleírások
Fejlesztés
együttműködés, kapcsolatteremtés
Tó – folyó képe a kivetítőn
Azonosság, különbözőség megfogalmazása
Igaz állítások a képek alapján
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
beszélgetőkör, megfigyelés
Eszközök: 2. melléklet:
tó-folyó kép, számítógép, projektor
Fejlesztés
figyelem, szóbeli kifejezőkészség, összehasonlítás
Rakd ki a puzzle-t! Ha sikerül, egy szép madár képét látod meg!
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszközök:
IKT tábla vagy számítógép és projektor
Fejlesztés
finommotirikai készségek, gestalt látás
Kik laknak a vízben?
Séta a térben. Amikor egyet tapsolok, váljál vízi állattá és ne mozdulj meg!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
gyakorlás
Fejlesztés
emlékezet, korábbi ismeretek előhívása, együttműködés
Találós kérdések megfejtése
Jó megoldás esetén az állat képe megjelenik a kivetítőn!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
kérdés feltevés
Eszközök: 3. melléklet
Találós kérdések, számítógép, projektor
Fejlesztés
gondolkodás, rendszerezés, emlékezet
Égés: 2 gyertyát meggyújtunk. Az egyiket kisebb, a másikat nagyobb üveggel fedjük le.
Változások megfigyelése, megbeszélése
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
megfigyelés, tapasztalatszerzés
Eszközök: 2 gyertya, 2 üveg, gyufa
Fejlesztés
gondolkodás, szóbeli kifejezőkészség
Cellux csík segítségével mintát vesznek a terem különböző tárgyairól.
Mi okozhatja a por lerakódását?
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
megfigyelés, magyarázat
Eszközök: cellux, olló
Fejlesztés
megfigyelés, gondolkodás, szóbeli kifejezőkészség
Különböző helyekről vett vízminták vizsgálata szűréssel. Tapasztalatok elemzése, megbeszélése.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
megfigyelés
Eszközök:
4. melléklet: szennyvíztisztítás kép
vízminták, tölcsér, szűrőpapír/vatta
Fejlesztés
gondolkodás, szóbeli kifejezőkészség
Jó tanácsok megfogalmazása, küldése a társaknak.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
egyéni
Eszközök: 5. melléklet: játékleírás
Fejlesztés
szóbeli kifejezőkészség, gondolkodás, együttműködés
Mi újat ismerhettél meg a foglalkozáson?
Ki miben volt a legjobb?.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetés
Fejlesztés
önértékelés, véleményalkotás, önismeret