A természetben végbemenő kölcsönhatások megfigyelése, sokoldalú tapasztalatszerzés.
Módszertani ajánlás:
A víz mindenütt jelen van életünkben. Az egyik legfontosabb anyag, ami természetes környezetünket alkotja. A Föld felszínének nagy részét (71 %) víz borítja. Víz nélkül nincs élet, és különös trükkökre képes. Így születhetett meg az eső is. A foglalkozás során elindulunk egy hosszú úton, amíg a felhőből eső lesz. Az és a Föld közötti végtelen utazás az életünk előfeltétele. Így nagyon fontos, hogy a gyerekek minél előbb megismerhessék ezt a folyamatot.
Témakör:
A víz körforgása nélkül nincsenek felhők, nincs eső, nincs szivárvány, nincsenek folyók, tavak, tengerek és óceánok. Víz nélkül élet sem lenne Földön.
Előzetes tapasztalat:
óvodában szerzett ismeretek
Cél: A természetben végbemenő kölcsönhatások megfigyelése, sokoldalú tapasztalatszerzés.
Téma: A víz körforgása nélkül nincsenek felhők, nincs eső, nincs szivárvány, nincsenek folyók, tavak, tengerek és óceánok. Víz nélkül élet sem lenne Földön.
Előzetes tapasztalat: Óvodában szerzett ismeretek.
Kompetenciák:
Önismereti: önállóság, önkontroll
Szociális: kreativitás, szabálykövetés, rendszerezés, problémakezelés
Társas: együttműködés, kommunikáció, véleményalkotás, kapcsolatteremtés
Módszertani ajánlás: A víz mindenütt jelen van életünkben. Az egyik legfontosabb anyag, ami természetes környezetünket alkotja. A Föld felszínének nagy részét (71 %) víz borítja. Víz nélkül nincs élet, és különös trükkökre képes. Így születhetett meg az eső is. A foglalkozás során elindulunk egy hosszú úton, amíg a felhőből eső lesz. Az és a Föld közötti végtelen utazás az életünk előfeltétele. Így nagyon fontos, hogy a gyerekek minél előbb megismerhessék ezt a folyamatot.
Támogató rendszer:
Duna ismerettár (http://www.danubebox.hu)
A víz körforgása (videók)
K. László Szilvia: Csilicsepp c. meséje
Gyűjtsünk szavakat, amelyek a vízzel kapcsolatosak!
pára
eső
zivatar
szivárvány…
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
gyűjtőmunka, indirekt irányítás
Eszközök:
1. melléklet:
mesehallgatás
Fejlesztés
verbális emlékezet fejlesztése, nyelvi kifejező képesség fejlesztése, képzelet fejlesztése, figyelem fejlesztése, szókincs fejlesztés
A mese alapján nézzük meg, milyen utat jár be egy esőcsepp!
A gyermekek képzeljenek maguk elé erdőt, nagy fákkal. Mindegyik gyermek rajzolja meg az „Eső az erdőben” témát. A gyökereket is rajzolják meg a talajban. Közösen beszéljék át, mi történik a fára hulló esőcseppel. A gyermekek segítséggel találják ki, hogy az esőcseppek milyen különböző utakat járhatnak be.
Közben hallgassák meg a „Pici patak mondókája” című verset!
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
tapasztalatszerzés, megfigyelés, egyéni munka
Eszközök:
rajzlapok, színesek
2. melléklet: Esőcsepp útja
3. melléklet: Pici patak mondókája
Fejlesztés
figyelem, információgyűjtés, rögzítés, fantázia, kreativitás
Nyilakkal rajzold meg a víz útját! Szaggatott vonallal a vízpárát, folytonos vonallal a csapadékot jelöld.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
játék
Eszközök:
számítógép, projektor, IKT tábla
Fejlesztés
együttműködés, figyelem, finommotorika, emlékezet
Megismerkedtünk a vízzel, gyűjtöttünk szavakat az esőről, vízről, most játsszuk el!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
Játék
Eszközök:
4. melléklet: játékleírás
Fejlesztés
együttműködés, kapcsolatteremtés
Elmúlt a zivatar, elállt az eső, vidáman süt a nap.
Készítsünk papírhajót! A foglalkozásvezető bemutatja a hajtogatás lépéseit, mindenki követi. A végén a hajókat egyénire színezzék ki a gyerekek!
Fotózzuk le a flottát!
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
barkácsolás
Eszközök:
papírhajó
Fejlesztés
kézügyesség, pontosság, türelem
Akkor éreztem magam a legjobban…
Az tetszett a legjobban
Most tudtam meg, hogy…
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
beszélgetés
Fejlesztés
önismeret, szövegalkotás, véleményalkotás