A kövek előfordulásának, jellegzetességeinek, felhasználásuknak megismerése
Módszertani ajánlás:
A kővel többet találkozunk napjainkban, mint gondolnánk. Minél többet gondolunk rá, annál érdekesebb helyeken leljük meg. Nem is olyan hétköznapi anyag, hiszen őseink a kő segítségével tüzet csiholtak, kőszerszámokkal vadásztak. Legelső számolóeszközeink közé tartoztak a kavicsok ( kalkulátor). Az is érdekes lehet, hogy a hatalmas kősziklából hogyan lesz apró kavics, hogy mi simít le gömbölyűre egyes kavicsokat…
A modul a hétköznapi élet anyagait vizsgálja. Az a cél, hogy néhány hétköznapi fogalomnak pontosabb tartalmat adjunk. Természetes és mesterséges, keletkezett és gyártott anyagokat különböztetünk meg.
Téma:
Kövek, kőzetek a mindennapi életünkben.
Előzetes tapasztalat:
kavicsokkal való személyes élmények
Cél: A kövek előfordulásának, jellegzetességeinek, felhasználásuknak megismerése.
Téma: Kövek, kőzetek a mindennapi életünkben.
Előzetes tapasztalat: Kavicsokkal való személyes élmények.
Kompetenciák:
Önismereti: önállóság, önértékelés, tolerancia, önbizalom
Szociális: problémamegoldás, kritikai gondolkodás, kreativitás, információfeldolgozás
Társas: vélemények, viták, verbális kommunikáció, empátia
Módszertani ajánlás:
A kővel többet találkozunk napjainkban, mint gondolnánk. Minél többet gondolunk rá, annál érdekesebb helyeken leljük meg. Nem is olyan hétköznapi anyag, hiszen őseink a kő segítségével tüzet csiholtak, kőszerszámokkal vadásztak. Legelső számolóeszközeink közé tartoztak a kavicsok (Þ kalkulátor). Az is érdekes lehet, hogy a hatalmas kősziklából hogyan lesz apró kavics, hogy mi simít le gömbölyűre egyes kavicsokat…
A modul a hétköznapi élet anyagait vizsgálja. Az a cél, hogy néhány hétköznapi fogalomnak pontosabb tartalmat adjunk. Természetes és mesterséges, keletkezett és gyártott anyagokat különböztetünk meg.
Támogató rendszer:
Walter Hahnel: Ásványok és kőzetek
Tessloff és Babilon Kiadó, 2005
Ó Nagy Gábor: Szólások és közmondások
Hegységek keletkezése: http://sdt.sulinet.hu/Player/Default.aspx?g=189a196e-5804-4f11-8389-e5f001d216b9&cid=a850513b-7332-4617-9d96-c3854f94395f
Körben ülünk. Meseolvasás
Kőleves: a mese meghallgatása után a gyerekek megpróbálják kitalálni a Kő fogalmát.
Ha nem megy: köveket teszünk az asztalra.
Mit gondolsz róluk? Melyik tetszik? Miért?
Állításokat fogalmazunk meg.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
megfigyelés, bemutatás
Eszközök:
1. melléklet: A kőleves, különböző kövek
Fejlesztés
figyelem, koncentráció, beszédfejlesztés
Séta a térben. Kővel kapcsolatos meghatározásokat mondunk. A meghatározásnak megfelelően mozdulatlanná válsz. Aki megmozdul, az az új játékmester.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
gyakorlás
Eszközök:
2. melléklet: játékleírás
Fejlesztés
testbeszéd, figyelem, mozgáskoordináció
Hétköznapi anyagok vizsgálata. Miből vannak? Felszíni vizsgálatuk nagyítóval, mikroszkóppal.
Miért fontos a tárgyak anyaga
Kísérlet: kréta faragása. Ecetsavat cseppentünk rá. A változást természeti jelenséghez kapcsolni (mállás, szennyeződés)
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
megfigyelés
Eszközök:
3. melléklet: tárgyak felsorolása
fogalom a mellékletben
nagyító/mikroszkóp
Fejlesztés
emlékezet, információszerzés, összehasonlítás, csoportosítás, rendszerezés
ok-okozat, környezetvédelem
andezit, 1. csoport
mészkő, kősó 2. csoport
Vizsgálódások, csoportok megállapítása
szín; - szerkezet; - keménység
Különleges kövek szobrot alkotnak
Vannak olyan kövek, amiket a természet alakított, érdekes formát alkotva belőlük. Nézd meg a képeket!
Kísérlet: kréta faragása. Ecetsavat cseppentünk rá. A változást természeti jelenséghez kapcsolni (mállás, szennyeződés)
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
csoportmunka
Eszközök:
kőzetek: mészkő, andezit, kősó
4. melléklet: érdekes sziklák bemutató
Fejlesztés
ismeretek rögzítése, együttműködés, véleményalkotás, ismeretszerzés
Kavicsokból tárgyak készítése csoportokban egyéni választás alapján:
Kőékszer
Képkeret
Díszített kavics (dekupázs technikával)
A kavics só-liszt gyurmával helyettesíthető
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
barkácsolás
Eszközök:
5. melléklet: leírás
Fejlesztés
kézügyesség, finommozgás, kreativitás, fantázia
IKT feladat, lásd melléklet
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
megfigyelés, finommotorika
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszközök:
IKT tábla, számítógép, projektor
Fejlesztés
ismeretek rögzítése, problémamegoldás
Mi volt a legérdekesebb? Miről szeretnél még többet megtudni?
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
Beszélgetőkör
Fejlesztés
egyéni vélemények
élmények