Biológiai sokféleség jelentőségének bemutatása
Módszertani ajánlás:
A foglalkozás az élőlények változatos formáinak és színeinek felfedezésére törekszik. A változatosság mellett mindig találunk határozott tulajdonságokat. Vizsgálódásunkkal, alapos megfigyeléseinkkel az is kiderül, hogy a hasonló dolgok között mennyi különbség van.
Mire jó a színek, formák leírása? Fontos, hogy láttassuk meg az élőlények szépségét is. Ez a „lelkünket melengeti”, megnyugvást, szeretetet ad. Ezt a személyes érzelmeken keresztül szeretnénk elérni. A sokféleség megőrzése az emberek felelőssége, melynek alakítását a gyermekek életkorának megfelelően próbáljuk alakítani.
Értékelésünk során kerüljön előtérbe a társak értékelése, a közös munka értékelése is.
Téma:
Az élőlények változatos színeinek, alakjainak felidézése, tulajdonságainak vizsgálata
Előzetes tapasztalat:
óvodában szerzett ismeretek
Cél: Biológiai sokféleség jelentőségének bemutatása.
Téma: Az élőlények változatos színeinek, alakjainak felidézése, tulajdonságainak vizsgálata.
Előzetes tapasztalat: óvodában szerzett ismeretek.
Kompetenciák:
Önismereti: önszabályozás, önkifejezés
Szociális: problémaazonosítás, megoldás, rendszerszemlélet, problémamegoldó gondolkodás
Társas: empátia, felelősségérzet, kommunikációs készség
Módszertani ajánlás: A foglalkozás az élőlények változatos formáinak és színeinek felfedezésére törekszik. A változatosság mellett mindig találunk határozott tulajdonságokat. Vizsgálódásunkkal, alapos megfigyeléseinkkel az is kiderül, hogy a hasonló dolgok között mennyi különbség van.
Mire jó a színek, formák leírása? Fontos, hogy láttassuk meg az élőlények szépségét is. Ez a „lelkünket melengeti”, megnyugvást, szeretetet ad. Ezt a személyes érzelmeken keresztül szeretnénk elérni. A sokféleség megőrzése az emberek felelőssége, melynek alakítását a gyermekek életkorának megfelelően próbáljuk alakítani.
Értékelésünk során kerüljön előtérbe a társak értékelése, a közös munka értékelése is.
Támogató rendszer:
Zenehallgatás: Vivaldi 4 évszak – tavasz
Weöres Sándor: Tájkép – vershallgatás
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
gyakorlás
megfigyelés
Eszközök:
1. melléklet: játékleírás
2. melléklet: vers
Fejlesztés
mozgásfejlesztés, figyelem
A gyerekek egy nagy lapra olyan színeket satíroznak, amelyek megjelentek bennük, miközben hallgatták a verset és a mesét.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
gyakorlás
Eszközök:
csomagolópapír, színesek
Fejlesztés
vizuális memória, emlékezet
Képek vetítése. A fotókon érdekes és különleges színű, alakú élőlényeket keresünk.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
tapasztalatszerzés
Eszközök:
projektor, számítógép
3. melléklet: képek
Fejlesztés
problémakeresés, kompromisszum
Megbeszélik a hasonlóság, különbözőség okát
Azonos alakú képek nyomtatása, táblára való feltétele
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
megfigyelés, magyarázat
Eszközök:
az előző képek vetítése, nyomtatás
Fejlesztés
rendszerezés, együttműködés, szabályalkotás
Megbeszélik a színek jelentőségét (pl. színváltás, rejtőzködő színek)
Érdekes képek nyomtatása, táblára való feltétele
Megbeszélés: Mi az élőlények alapos megfigyelésének haszna?
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
magyarázat, bemutatás
Fejlesztés
ok – okozati összefüggések megfogalmazása, problémamegoldás
Készítsd el a puzzle-t. Nézd meg, milyen állatokat látsz a képeken? Hogyan rejtőzködik a csikóhal? Miért váltogatja színét a kaméleon?
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszközök
IKT tábla vagy számítógép és projektor
Fejlesztés
megfigyelés, együttműködés
Plakát készítése, rajzolása
Cím: őszi színek a természetben: fessetek egy fát közösen, s mindenki tenyereljen bele egy vagy több színbe, s tenyerével tegyen leveleket a fára. Az eredmény szép őszi fa lesz.
Készítsetek fotót a kompozícióról!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
csoportmunka
Eszközök
nagy csomagolópapír, kézzel festhető festék
Fejlesztés
rajzkészség fejlesztése
Közösen megneveznek színt, színárnyalatot, amely a hangulatukat, érzelmeiket fejezi ki.
Érzések, gondolatok megfogalmazása körmese formájában.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
csoportmunka
Eszközök
4. melléklet: körmese
Fejlesztés
önbizalom