A környezetben levő kölcsönhatások megfigyelése
Módszertani ajánlás:
Az egyszerű kísérletek elvégzése során ismerkedjenek meg a halmazállapot változások legfőbb jellemzőivel. Vegyék észre a különböző halmazállapotú anyagok tulajdonságait. Játékos megfigyeléseiket önállóan végezzék. Tapasztalataikat röviden fogalmazzák meg.
Téma:
Az élettelen természet, a halmazállapotok játékos megfigyelése
Előzetes tapasztalat:
óvodában szerzett ismeretek
Cél: A környezetben levő kölcsönhatások megfigyelése.
Téma: Az élettelen természet, a halmazállapotok játékos megfigyelése.
Előzetes tapasztalat: Óvodában szerzett ismeretek.
Kompetenciák:
Önismereti: önmegismerés, önfejlesztés
Szociális: kreativitás, logikai készség, információszerzés, problémamegoldás
Társas: türelem, kommunikáció, empátia
Módszertani ajánlás: Az egyszerű kísérletek elvégzése során ismerkedjenek meg a halmazállapot változások legfőbb jellemzőivel. Vegyék észre a különböző halmazállapotú anyagok tulajdonságait. Játékos megfigyeléseiket önállóan végezzék. Tapasztalataikat röviden fogalmazzák meg.
Támogató rendszer:
Fejtsd meg a találós kérdéseket!
Mondjatok szavakat az esővel, felhővel, jéggel, hóval!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
bemutatás, gyakorlás
Eszközök:
kivetítő, 1. melléklet: találós kérdések
Fejlesztés
ismeretek felidézése, szókincsfejlesztés
Közös rajzolás
Lerajzoljuk, hol találkoztunk a vízzel a természetben. Pl. tó, folyó, pocsolya, felhő, eső, zúzmara, jégcsap, köd, harmat, jégvirág…
Ajánlott időkeret:
10 perc
Eszközök:
csomagolópapír, színesek
Fejlesztés
ismeretek alkalmazása, kreativitás, ábrázolás
Hallgassátok meg a mesét! A mese alapján rajzoljátok le a víz körforgását!
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
mesehallgatás és rajzolás
Eszközök:
2.melléklet: A vízcsepp meséje
Fejlesztés
ismeretbővítés, auditív figyelem fejlesztése
Csoportalakítás piktogramokkal. Mindenki húz egy kártyát. Hó csoport; Köd csoport
Minden csoport 3 kísérletet végez el (ha három csoportot alkotunk, akkor csoportonként két kísérlet van)
Ajánlott időkeret:
25 perc
Eszközök:
3. melléklet: piktogramok, hó, köd képei
Hó csoport feladatai:
Hogyan keletkezik az eső?
Köd csoport feladatai:
Mi történik, ha a víz felszínére jeget teszünk?
(Több kísérlet található a mellékletben. A csoporttól függően differenciálásra ad lehetőséget.)
Összefoglalás: ellenőrző kérdések
Rövid szóbeli bemutató, beszámoló
Módszerek:
megfigyelés, tapasztalatszerzés, beszélgetőkör
Eszközök:
4. melléklet: eszközök, kísérletek menete
5. melléklet: ellenőrző kérdések
Fejlesztés
információgyűjtés, információfeldolgozás, együttműködés, feladatmegoldás, szabályalkotás, információ rendezése, emlékezet
Mit tanultam ma?
Mit mutattak a kísérletek?
5 fős csoportokban egymásnak mondják el, mit tanultak, végül egy csoportszóvivő elmondja a teljes csoport véleményét.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetés
Fejlesztés
véleményalkotás, beszédfejlesztés, kapcsolatteremtés