A foglalkozás célja, hogy a gyerekek megismerjék a textil alapanyagokat, azok eredetét, tulajdonságát, az egyes alapanyagok előnyeit, hátrányait. Tanulják meg, hogy a textilek különböző alapanyagokból készülnek, amelyek lehetnek állati és növényi eredetűek is. Az elhasznált, kinőtt, megunt ruháinknak pedig nem kell a szemétben végeznie, hiszen azok számos területen, mint például az építészet, újra feldolgozva még hasznosak lehetnek. A tevékenységek során elsajátíthatják az újrahasználat és az újrahasznosítás fogalmát, láthatják, hogy a más-más alapanyagoból gyártott textilek előállítása, az alapanyagot biztosító növények termesztése, vagy állatok tartása, a gyártási folyamatok környezetünkre gyakorolt hatásai is nagyon eltérnek egymástól. A kézműves tevékenységek célja, hogy a gyermekek érdeklődését felkeltse a textilipar, a belsőépítészet és lakásdekoráció iránt.
Módszertani ajánlás:
Napi rutinunk egyik legalapvetőbb eleme az öltözködés. Egyre többet figyelünk ruhánkra, azok küllemére, anyagára, fazonjára, bele sem gondolva, hogy miből készültek, honnan származnak vagy miután meguntuk őket hova kerülnek, mi lesz a sorsuk.
Az egyes tevékenységek rávilágítanak arra, hogy használt, elhasznált, kinőtt darabjaink még sok mindenre felhasználhatóak miután túladunk rajtuk. Ha jó állapotban vannak, tovább ajándékozhatjuk őket, vagy elvihetjük adományba olyan rászoruló emberek számára, akiknek még szüksége lehet rá. Ha pedig rosszabb, már nem hordható textilekről van szó, akkor sem szükséges a kommunális szemétbe helyezésük, hiszen szigetelőanyagként, fonalként, szőnyegként, töltőanyagként új, hasznos funkciót kaphatnak. A foglalkozáson való részvétel során fejlődik a gyerekek szociális érzékenysége valamit környezettudatos gondolkodásuk, cselekvő képességük erősödik egy mindennapjainkat végig kísérő anyag, a textil szélesebb körű ismerete mentén.
A foglalkozást érdemes a Hulladékból várat foglalkozás után, ugyan azokban kiscsoportokban megtartani, mert a kézműves tevékenység alapjául az abban megkezdett kisház szolgál.
Téma:
Textil eredete, hő- és hangszigetelő tulajdonságai, hétköznapi hasznosítása, felhasználása az építészetben, lakásdekorációban. A használt ruhák újrahasznosítása. Környezetünk védelme.
Előzetes tapasztalat:
Újrahasznosítás fogalmának ismerete.
Cél:
A foglalkozás célja, hogy a gyerekek megismerjék a textil alapanyagokat, azok eredetét, tulajdonságát, az egyes alapanyagok előnyeit, hátrányait. Tanulják meg, hogy a textilek különböző alapanyagokból készülnek, amelyek lehetnek állati és növényi eredetűek is. Az elhasznált, kinőtt, megunt ruháinknak pedig nem kell a szemétben végeznie, hiszen azok számos területen, mint például az építészet, újra feldolgozva még hasznosak lehetnek. A tevékenységek során elsajátíthatják az újrahasználat és az újrahasznosítás fogalmát és láthatják, hogy a más-más alapanyagoból gyártott textilek előállítása, az alapanyagot biztosító növény termesztése, vagy állat tartása, a gyártási folyamat környezetünkre gyakorolt hatása is nagyon eltér egymástól.
Téma:
Textil eredete, hő- és hangszigetelő tulajdonságai, hétköznapi hasznosítása, felhasználása az építészetben, lakásdekorációban. A használt ruhák újrahasznosítása és a környezet védelme.
Előzetes tapasztalat:
Újrahasznosítás fogalmának ismerete.
Kompetenciák:
Vizuális figyelem, emlékezetfejlesztés, logikus gondolkodás fejlesztése, megkülönböztetés képességének fejlesztése, finommotorika, szem és kéz koordinációfejlesztése, beszédkészség fejlesztése.
Módszertani ajánlás:
A használt, elhasznált, kinőtt ruhák sorsa többféle lehet. Fontos ezzel a témával kapcsolatban a gyermekek figyelmének a felhívása, hogy ami számunkra fölösleges, kinőtt, esetleg megunt ruhadarab, az még más számára használható lehet, ezzel a szociális érzékük is fejlődik.
A környezeti nevelés részeként fontos, hogy a gyermekek szemléletformálása kisiskolás korban elkezdődjön, illetve az ezzel kapcsolatos „jó” gyakorlat az életük része legyen.
Bekapcsolódik a környezeti nevelésen kívül az anyanyelvi fejlesztés, a szociális fejlesztés és a vizuális nevelés is.
A gyerekek az előző foglalkozásban kialakított csoportokban dolgoznak tovább a kisházon.
Támogató rendszer
A textilipar nyersanyagai:
A farmer újrahasznosításáról egy 2 perc 39 mp-es kisfilm:
https://www.youtube.com/watch?v=LtKluoejAEA
Használt ruhaválogató üzemben készült fényképsorozat
(használt ruhák jelentős része értékesítésre kerül vagy rászorulók számára kerül szétosztásra):
http://easyget.hu/hu/technologia/#/oldal/1/
Szigetelőanyag farmerből:
3perc 16 mp kisfilm: A gyapotból hogyan lesz a világ legkedveltebb ruhadarabja, milyen nagy mennyiségben keletkezik használt ruha hulladék, amely újrahasznosításának egyik lehetséges módja szigetelőanyag gyártás is lehet:
Mutatok ruhadarabokat! Szerintetek melyik évszakban hordhatók ezek?
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetőkör
Eszközök:
évszakoknak megfelelő és évszakfüggetlen, különféle ruhadarabok
Fejlesztés
gondolkodás, beszédkészség, szókincs
érvelés, logikai gondolkodás
Rejtett levegő kísérlet elvégzése kiscsoportokban.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
kísérletezés
Eszközök:
1. melléklet: Kísérletleírás
eszközök: gyapjúkesztyű, nagyobb üvegedény vízzel
Fejlesztés
logikai gondolkodás, figyelem
Olvassák el a rövid leírásokat és párosítsák össze a megfelelő képekkel a leírásokat.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
információs kártya
Eszközök:
2. melléklet: Játékleírás
Fejlesztés
gondolkodás, figyelem, emlékezet, csapatmunka
halmazba rendezés
Ismerd fel az állatokat és a növényeket, majd kattints arra a textil alapanyagra. ami a képhez kapcsolódik!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
interaktív feladatfeldolgozás
Eszközök:
Számítógép, IKT tábla vagy projektor
Fejlesztés
finommotorika, emlékezés, együttműködés
Függöny, terítő, szőnyeg, takaró, törölköző, lábtörlő, szigetelés készítése.
Ajánlott időkeret:
25 perc
Módszerek:
kézműveskedés
Eszközök:
3. melléklet: Kézműves tevékenység
eszközök: tű, cérna, olló, maradék textil (hulladék anyagok, használt textilek, használaton kívüli, kinőtt kiselejtezett ruhák), ragasztó
Fejlesztés
kézügyesség, kreativitás, barkácsolás, finommotorika
Hogy éreztem magam? Mit tanultam ma? Mi tetszett a legjobban? Hogyan tudunk kevesebb textilt felhasználni?
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetőkör
Fejlesztés
önismeret, véleményalkotás
Lásd melléklet szerint
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
kézműveskedés
Eszközök:
4. melléklet: Kézműves tevékenység
Ceruzatartó készítése
Eszközök: ragasztó, konzervdoboz, olló, használt ruha, gombok a használt ruháról
Fejlesztés
kézügyesség, finommotorika,kreativitás
Öltöztesd fel a gyerekeket aszerint, hogy milyen időjárást látsz az ablakban!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
interaktív feladatfeldolgozás
Eszközök:
Számítógép, projektor
Fejlesztés
halmazba rendezés, logikai gondolkodás, finommotorika
Lásd mellékelt szerint!
Ajánlott időkeret:
25 perc
Módszerek:
kézműveskedés
Eszközök:
5. melléklet: Plakátalkotás
Eszközök: színes ceruzák, olló, ragasztó, nagyméretű karton
Fejlesztés
kézügyesség, finommotorika, kreativitás