Foglalkozás címe: RuhaTÁR - Textil a házban

Foglalkozás leírása
Időkeret: 60 perc
Korosztály: 8-10 év
Nehézségi szint: könnyű

Foglalkozás lejátszása
RuhaTÁR - Textil a házban
 Regisztráltaknak elérhető
Rövid tartalom
Cím: A foglalkozás célja, hogy a gyerekek megismerjék a textil alapanyagokat, azok eredetét, tulajdonságát, az egyes alapanyagok előnyeit, hátrányait. Tanulják meg, hogy a textilek különböző alapanyagokból készülnek, amelyek lehetnek állati és növényi eredetűek is. Az elhasznált, kinőtt, megunt ruháinknak pedig nem kell a szemétben végeznie, hiszen azok számos területen, mint például az építészet, újra feldolgozva még hasznosak lehetnek. A tevékenységek során elsajátíthatják az újrahasználat és az újrahasznosítás fogalmát, láthatják, hogy a más-más alapanyagoból gyártott textilek előállítása, az alapanyagot biztosító növények termesztése, vagy állatok tartása, a gyártási folyamatok környezetünkre gyakorolt hatásai is nagyon eltérnek egymástól. A kézműves tevékenységek célja, hogy a gyermekek érdeklődését felkeltse a textilipar, a belsőépítészet és lakásdekoráció iránt.
Cél:

A foglalkozás célja, hogy a gyerekek megismerjék a textil alapanyagokat, azok eredetét, tulajdonságát, az egyes alapanyagok előnyeit, hátrányait. Tanulják meg, hogy a textilek különböző alapanyagokból készülnek, amelyek lehetnek állati és növényi eredetűek is. Az elhasznált, kinőtt, megunt ruháinknak pedig nem kell a szemétben végeznie, hiszen azok számos területen, mint például az építészet, újra feldolgozva még hasznosak lehetnek. A tevékenységek során elsajátíthatják az újrahasználat és az újrahasznosítás fogalmát, láthatják, hogy a más-más alapanyagoból gyártott textilek előállítása, az alapanyagot biztosító növények termesztése, vagy állatok tartása, a gyártási folyamatok környezetünkre gyakorolt hatásai is nagyon eltérnek egymástól. A kézműves tevékenységek célja, hogy a gyermekek érdeklődését felkeltse a textilipar, a belsőépítészet és lakásdekoráció iránt.

Módszertani ajánlás:

Napi rutinunk egyik legalapvetőbb eleme az öltözködés. Egyre többet figyelünk ruhánkra, azok küllemére, anyagára, fazonjára, bele sem gondolva, hogy miből készültek, honnan származnak vagy miután  meguntuk őket hova kerülnek, mi lesz a sorsuk.
Az egyes tevékenységek rávilágítanak arra, hogy használt, elhasznált, kinőtt darabjaink még sok mindenre felhasználhatóak miután túladunk rajtuk. Ha jó állapotban vannak, tovább ajándékozhatjuk őket, vagy elvihetjük adományba olyan rászoruló emberek számára, akiknek még szüksége lehet rá. Ha pedig rosszabb, már nem hordható textilekről van szó, akkor sem szükséges a kommunális szemétbe helyezésük, hiszen szigetelőanyagként, fonalként, szőnyegként, töltőanyagként új, hasznos funkciót kaphatnak.  A foglalkozáson való részvétel során fejlődik a gyerekek szociális érzékenysége valamit környezettudatos gondolkodásuk, cselekvő képességük erősödik egy mindennapjainkat végig kísérő anyag, a textil szélesebb körű ismerete mentén.
A foglalkozást érdemes a Hulladékból várat foglalkozás után, ugyan azokban kiscsoportokban megtartani, mert a kézműves tevékenység alapjául az abban megkezdett kisház szolgál.

Téma:

Textil eredete, hő- és hangszigetelő tulajdonságai, hétköznapi hasznosítása, felhasználása az építészetben, lakásdekorációban. A használt ruhák újrahasznosítása. Környezetünk védelme.

Előzetes tapasztalat:

Újrahasznosítás fogalmának ismerete.

Tevékenységlista

RuhaTÁR - Foglalkozás leírás
Tevékenység címe: RuhaTÁR - Foglalkozás leírás
Típus:    PDF
Leírás:

Cél:

A foglalkozás célja, hogy a gyerekek megismerjék a  textil alapanyagokat, azok eredetét, tulajdonságát, az egyes alapanyagok előnyeit, hátrányait. Tanulják  meg, hogy a textilek különböző alapanyagokból készülnek, amelyek lehetnek állati és növényi eredetűek is. Az elhasznált, kinőtt, megunt ruháinknak pedig nem kell a szemétben végeznie, hiszen azok számos területen, mint például az építészet, újra feldolgozva még hasznosak lehetnek. A tevékenységek során elsajátíthatják az újrahasználat és az újrahasznosítás fogalmát és láthatják, hogy a más-más alapanyagoból gyártott textilek előállítása, az alapanyagot biztosító növény termesztése, vagy állat tartása, a gyártási folyamat környezetünkre gyakorolt hatása is nagyon eltér egymástól.

Téma:

Textil eredete, hő- és hangszigetelő tulajdonságai, hétköznapi hasznosítása, felhasználása az építészetben, lakásdekorációban. A használt ruhák újrahasznosítása és a környezet védelme.

Előzetes tapasztalat:

Újrahasznosítás fogalmának ismerete.

Kompetenciák:

Vizuális figyelem, emlékezetfejlesztés, logikus gondolkodás fejlesztése, megkülönböztetés képességének fejlesztése, finommotorika, szem és kéz koordinációfejlesztése, beszédkészség fejlesztése.

Módszertani ajánlás:

A használt, elhasznált, kinőtt ruhák sorsa többféle lehet. Fontos ezzel a témával kapcsolatban a gyermekek figyelmének a felhívása, hogy ami számunkra fölösleges, kinőtt, esetleg megunt ruhadarab, az még más számára használható lehet, ezzel a szociális érzékük is fejlődik.

A környezeti nevelés részeként fontos, hogy a gyermekek szemléletformálása kisiskolás korban elkezdődjön, illetve az ezzel kapcsolatos „jó” gyakorlat az életük része legyen.

Bekapcsolódik a környezeti nevelésen kívül az anyanyelvi fejlesztés, a szociális fejlesztés és a vizuális nevelés is.

A gyerekek az előző foglalkozásban kialakított csoportokban dolgoznak tovább a kisházon.

Támogató rendszer

A textilipar nyersanyagai:

http://tudasbazis.sulinet.hu/hu/szakkepzes/konnyuipar/ruha-es-textilipari-szakmai-ismeret/a-textilipar-nyersanyagai/textiliak-tortenete-felhasznalasa

A farmer újrahasznosításáról egy 2 perc 39 mp-es kisfilm:

https://www.youtube.com/watch?v=LtKluoejAEA

Használt ruhaválogató üzemben készült fényképsorozat

(használt ruhák jelentős része értékesítésre kerül vagy rászorulók számára kerül szétosztásra):

http://easyget.hu/hu/technologia/#/oldal/1/

Szigetelőanyag farmerből:

3perc 16 mp kisfilm: A gyapotból hogyan lesz a világ legkedveltebb ruhadarabja, milyen nagy mennyiségben keletkezik használt ruha hulladék, amely újrahasznosításának egyik lehetséges módja szigetelőanyag gyártás is lehet:

https://www.youtube.com/watch?v=D7yZ4FFLMIs

Ráhangolódás
Tevékenység címe: Ráhangolódás
Típus:    Szöveg
Leírás:

Mutatok ruhadarabokat! Szerintetek melyik évszakban hordhatók ezek?

 Ajánlott időkeret:

 5 perc

 Módszerek:

 beszélgetőkör

 Eszközök:

évszakoknak megfelelő és évszakfüggetlen, különféle ruhadarabok

Fejlesztés

gondolkodás, beszédkészség, szókincs

érvelés, logikai gondolkodás

Kísérlet, tulajdonságokkal
Tevékenység címe: Kísérlet, tulajdonságokkal
Típus:    PDF
Leírás:

Rejtett levegő kísérlet elvégzése kiscsoportokban.

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

kísérletezés

Eszközök:

1. melléklet: Kísérletleírás

eszközök: gyapjúkesztyű, nagyobb üvegedény vízzel

Fejlesztés

logikai gondolkodás, figyelem

Párkereső!
Tevékenység címe: Párkereső!
Típus:    PDF
Leírás:

Olvassák el a rövid leírásokat és párosítsák össze a megfelelő képekkel a leírásokat.

 Ajánlott időkeret:

 5 perc

 Módszerek:

 információs kártya

 Eszközök:

2. melléklet: Játékleírás

Fejlesztés

gondolkodás, figyelem, emlékezet, csapatmunka

halmazba rendezés

Ruhatár - IKT feladat
Tevékenység címe: Ruhatár - IKT feladat
Típus:    Beágyazás
Leírás:

Ismerd fel az állatokat és a növényeket, majd kattints arra a textil alapanyagra. ami a képhez kapcsolódik!

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

interaktív feladatfeldolgozás

Eszközök:

Számítógép, IKT tábla vagy projektor

Fejlesztés

finommotorika, emlékezés, együttműködés

Babaház építése II. - Dekor készítése – kézműves tevékenység
Tevékenység címe: Babaház építése II. - Dekor készítése – kézműves tevékenység
Típus:    PDF
Leírás:

Függöny, terítő, szőnyeg, takaró, törölköző, lábtörlő, szigetelés készítése.

Ajánlott időkeret:

25 perc

Módszerek:

kézműveskedés

Eszközök:

3. melléklet: Kézműves tevékenység

eszközök: tű, cérna, olló, maradék textil (hulladék anyagok, használt textilek, használaton kívüli, kinőtt kiselejtezett ruhák), ragasztó

Fejlesztés

kézügyesség, kreativitás, barkácsolás, finommotorika

Ellenőrzés, értékelés
Tevékenység címe: Ellenőrzés, értékelés
Típus:    Szöveg
Leírás:

Hogy éreztem magam? Mit tanultam ma? Mi tetszett a legjobban? Hogyan tudunk kevesebb textilt felhasználni?

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

beszélgetőkör

Fejlesztés

önismeret, véleményalkotás

Időkitöltő - Ceruzatartó készítése
Tevékenység címe: Időkitöltő - Ceruzatartó készítése
Típus:    PDF
Leírás:

Lásd melléklet szerint

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

kézműveskedés

Eszközök:

4. melléklet: Kézműves tevékenység

Ceruzatartó készítése

Eszközök: ragasztó, konzervdoboz, olló, használt ruha, gombok a használt ruháról

Fejlesztés

kézügyesség, finommotorika,kreativitás

Időkitöltő - Öltözzünk fel– IKT feladat
Tevékenység címe: Időkitöltő - Öltözzünk fel– IKT feladat
Típus:    Beágyazás
Leírás:

Öltöztesd fel a gyerekeket aszerint, hogy milyen időjárást látsz az ablakban!

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

interaktív feladatfeldolgozás

Eszközök:

Számítógép, projektor

Fejlesztés

halmazba rendezés, logikai gondolkodás, finommotorika

Időkitöltő - Plakátalkotás
Tevékenység címe: Időkitöltő - Plakátalkotás
Típus:    PDF
Leírás:

Lásd mellékelt szerint!

Ajánlott időkeret:

25 perc

Módszerek:

kézműveskedés

Eszközök:

5. melléklet: Plakátalkotás

Eszközök: színes ceruzák, olló, ragasztó, nagyméretű karton

Fejlesztés

kézügyesség, finommotorika, kreativitás