A foglalkozás célja, hogy megismertesse a résztvevőkkel az elektronikai hulladék forgalmát, annak fenntartható kezelését, tudatosítsa, hogy a mindennapos elektronikai eszközök mekkora környezeti terhelést okoznak, illetve mit tehetnek ennek csökkentése érdekében. A színes kézműves tevékenységek a használt eszközök újrahasználatának bemutatását, illetve egyes elektronikai szakmák népszerűsítését célozzák.
Módszertani ajánlás:
Az iskolák jelentős részében már a papírhulladékot és a műanyag hulladékot elkülönítve gyűjtik más hulladékoktól. Azonban, ahogy növekednek a gyerekek és látásmódjuk is szélesedik, tapasztalják, hogy a háztartásokban számtalan más eredetű hulladék is keletkezik, többek között elektromos hulladék is. Hogy hol lehet ezeket összegyűjteni, leadni, mi lesz ezeknek a hulladékoknak a sorsa? Ezekre a kérdésekre találnak választ, illetve az elektromos hulladékok témakörét járjuk körbe. A foglalkozás során a gyerekek maguk szerelhetnek, szedhetnek szét elektromos dolgokat, így megfigyelhetik, milyen anyagokból készülnek ezek az eszközök, miket tartalmaznak. A foglalkozás kisiskolás korosztály számára ajánlott.
Téma:
A ma felnövő gyerekeket az elektronikai eszközök áradata veszi körbe, mely termékek skálája a jövőben tovább szélesedik. Az elektromos eszközök rohamos ütemben amortizálódnak, avulnak, ezért cseréljük le újabbnál újabb eszközökre. Számtalan szakma kapcsolódik egymáshoz ezen termékek tervezése, előállítása, gyártása során, mint például az informatikai, gépészeti, elektromos ipari ágazatok, de kapcsolódó szakma a vegyészet, mivel az anyagok minőségi fejlődése is ugrásszerűen fejlődik. Azonban ennek velejárója a nagy mennyiségben keletkező hulladék is. Mit kezdünk a keletkezett elektromos hulladékkal, mi lesz ezeknek a sorsa? Ez is szemét lesz, amit elásunk a föld alá hegyeket alkotva, vagy lehetséges az elektromos hulladékok újrahasznosítása? A gyerekek az elektronikai hulladékokkal fajtáival és kezelési módjaival ismerkedhetnek meg. Emellett a foglalkozás keretein belül a gyermekek a babaház világítását építik ki és véglegesítik az elkészült munkájukat.
Előzetes tapasztalat:
Újrahasznosítás fogalma.
Cél: A foglalkozás célja, hogy megismertesse a résztvevőkkel az elektronikai hulladék forgalmát, annak fenntartható kezelését, tudatosítsa, hogy a mindennapos elektronikai eszközök mekkora környezeti terhelést okoznak, illetve mit tehetnek ennek csökkentése érdekében. A színes kézműves tevékenységek a használt eszközök újrahasználatának bemutatását, illetve egyes elektronikai szakmák népszerűsítését célozzák.
Téma:
A ma felnövő gyerekeket az elektronikai eszközök áradata veszi körbe, mely termékek skálája a jövőben tovább szélesedik. Az elektromos eszközök rohamos ütemben amortizálódnak, avulnak, ezért cseréljük le újabbnál újabb eszközökre. Számtalan szakma kapcsolódik egymáshoz ezen termékek tervezése, előállítása, gyártása során, mint például az informatikai, gépészeti, elektromos ipari ágazatok, de kapcsolódó szakma a vegyészet, mivel az anyagok minőségi fejlődése is ugrásszerűen fejlődik. Azonban ennek velejárója a nagy mennyiségben keletkező hulladék is. Mit kezdünk a keletkezett elektromos hulladékkal, mi lesz ezeknek a sorsa? Ez is szemét lesz, amit elásunk a föld alá hegyeket alkotva, vagy lehetséges az elektromos hulladékok újrahasznosítása? A gyerekek az elektronikai hulladékokkal fajtáival és kezelési módjaival ismerkedhetnek meg. Emellett a foglalkozás keretein belül a gyermekek a babaház világítását építik ki és véglegesítik az elkészült munkájukat.
Előzetes tapasztalat:
Újrahasznosítás fogalma.
Kompetenciák:
Vizuális figyelem, emlékezetfejlesztés, logikus gondolkodás fejlesztése, megkülönböztetés képességének fejlesztése, finommotorika, szem-kéz koordinációfejlesztése, beszédkészség fejlesztése.
Módszertani ajánlás:
Az iskolák jelentős részében már a papírhulladékot és a műanyag hulladékot elkülönítve gyűjtik más hulladékoktól. Azonban, ahogy növekednek a gyerekek és látásmódjuk is szélesedik, tapasztalják, hogy a háztartásokban számtalan más eredetű hulladék is keletkezik, többek között elektromos hulladék is. Hogy hol lehet ezeket összegyűjteni, leadni, mi lesz ezeknek a hulladékoknak a sorsa? Ezekre a kérdésekre találnak választ, illetve az elektromos hulladékok témakörét járjuk körbe.
A foglalkozás során a gyerekek maguk szerelhetnek, szedhetnek szét elektromos dolgokat, így megfigyelhetik, milyen anyagokból készülnek ezek az eszközök, miket tartalmaznak. A foglalkozás kisiskolás korosztály számára ajánlott.
Támogató rendszer
Milyen kütyüket, elektromos készülékeket ismertek?
Mit csináltok az elromlott, leselejtezett elektromos eszközökkel?
Milyen gyakran vásároltok otthon elektromos eszközöket?
Tudjátok, hogy milyen anyagokból készülnek?
Keressétek meg az elrejtett elektromos eszközöket tartalmazó képeket a teremben!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
beszélgetőkör, kincskeresés
Eszközök:
1. melléklet: Ráhangolódás
3. melléklet képei
Fejlesztés
gondolkodás, beszédkészség fejlesztés, szókincsfejlesztés
Lásd melléklet szerint!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
strukturált csoportalkotás
Eszközök:
2. melléklet: Csoportalakítás
Fejlesztés
gondolkodás, emlékezet, szókincsfejlesztés
A csoportok dolgozzák fel az összetartozó kártyán található információkat!
Előkészítés: A teremben egy asztalon a kinyomtatott információs kártyák elhelyezése!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
mozaik módszer
Eszközök:
3. melléklet: Információs kártyák
Fejlesztés
olvasás, szövegértés, gondolkodás
beszédkészség fejlesztés szókincsfejlesztés
figyelem, emlékezet
A készülő kisház világításának kiépítése, befejezése.
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
kézműves tevékenység, csoportmunka
Eszközök:
4. melléklet: Kézműves tevékenység
elem, vezeték, szigetelő szalag, olló, izzó, vezeték, blankoló
Fejlesztés
kézügyesség, kreativitás, barkácsolás
finommotorika, gondolkodás, emlékezet
Nem használt elektronikai eszközök megismerése.
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
kézműves tevékenység
Eszközök:
5. melléklet: Játékleírás
már nem használt, intézmény által leselejtezett számítógép, csavarhúzók, blankoló fogó (vezetékcsupaszító fogó)
Fejlesztés
gondolkodás, beszédkészség fejlesztés,
szókincsfejlesztés, csapatmunka
Hogy érezted magad? Mit tanultál ma?
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetőkör
Fejlesztés
önismeret, véleményalkotás
Hogy érezted magad? Mit tanultál ma?
Ajánlott időkeret:
20 perc
Módszerek:
kézműves tevékenység
Eszközök:
6. melléklet: Kézműves tevékenység
Fejlesztés
gondolkodás,emlékezet, beszédkészség fejlesztés
szókincsfejlesztés, kézügyesség, csoportmunka
finommotorika, kreativitás
Lásd melléklet szerint!
Ajánlott időkeret:
20 perc
Módszerek:
kézműves tevékenység
Eszközök:
7. melléklet: Játékleírás
alkoholos filc, üvegfesték, használt, rossz CD
Fejlesztés
kézügyesség, finommotorika, kreativitás
Ismerkedjünk meg a számítógép billentyűzetével!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszközök:
számítógép, IKT tábla vagy projektor
Fejlesztés
finommotorika, figyelem, türelem