A foglalkozás célja, hogy a résztvevők megismerkedjenek a komposzt felhasználásával, mint a konyhai hulladékkezelés egyik lehetőségével, illetve hogy új nézőpontból tekintsenek a konyhában keletkező hulladékokra. A testközelből átélt vizsgálatok, illetve a színes gyakorlatok célja, hogy megszerettesse a gyerekekkel a komposztálást, illetve hozzájáruljanak a résztvevők környezettudatos gondolkodásához.
Módszertani ajánlás:
A háztartásokban, iskolákban nagy mennyiségű, biológiailag könnyen lebontható hulladék képződik, ám ezek nagy része nem kerül hasznosításra. Pedig komposztálással ezek az anyagok hasznosíthatóak lennének és a környezetbe visszajuttatva a talajra gyakorolt kedvező hatásuk is jelentős. Fontos kihangsúlyozni a komposztálás lényegét, a komposztban lejátszódó folyamatokat, a komposztlakó élőlényeket és szerepüket.
Téma:
Konyhai hulladékok, hulladék, talaj, szerves hulladék, komposzt, komposztálás, komposztláda, fűszerkert, növényi részek, növényi maradványok, földigiliszta, komposztlakó élőlények, hulladékhasznosítás.
Előzetes tapasztalat:
Konyhai tapasztalatok, komposztálás otthon és/vagy az iskolában.
Cél:
A foglalkozás célja, hogy a résztvevők megismerkedjenek a komposzt felhasználásával, mint a konyhai hulladékkezelés egyik lehetőségével, illetve hogy új nézőpontból tekintsenek a konyhában keletkező hulladékokra. A testközelből átélt vizsgálatok, illetve a színes gyakorlatok célja, hogy megszerettesse a gyerekekkel a komposztálást, illetve hozzájáruljanak a résztvevők környezettudatos gondolkodásához.
Téma:
Konyhai hulladékok, hulladék, talaj, szerves hulladék, komposzt, komposztálás, komposztláda, fűszerkert, növényi részek, növényi maradványok, földigiliszta, komposztlakó élőlények, hulladékhasznosítás.
Előzetes tapasztalat:
Konyhai tapasztalatok, komposztálás otthon és/vagy az iskolában.
Kompetenciák:
Személyiségfejlesztés, szociális kompetencia, kommunikációs készség és kreativitás fejlesztése, szókincsfejlesztés, kognitív kompetencia, IKT eszközhasználat, felelősségtudat.
Módszertani ajánlás:
A háztartásokban, iskolákban nagy mennyiségű, biológiailag könnyen lebontható hulladék képződik, ám ezek nagy része nem kerül hasznosításra. Pedig komposztálással ezek az anyagok hasznosíthatóak lennének és a környezetbe visszajuttatva a talajra gyakorolt kedvező hatásuk is jelentős. Fontos kihangsúlyozni a komposztálás lényegét, a komposztban lejátszódó folyamatokat, a komposztlakó élőlényeket és szerepüket.
Támogató rendszer
Közös megbeszélés:
Szoktatok otthon sütni, főzni? Segítetek apának és anyának, nagyszülőknek?
Milyen hulladékok keletkeznek ilyenkor? Mit csináltok vele?
Tudjátok, mi az a komposztálás? Mit jelent? Ki szokott otthon komposztálni?
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
közös megbeszélés, beszélgetőkör
Fejlesztés
együttműködés, kreativitás, logikai gondolkodás
beszédkészség, szókincsfejlesztés, szövegalkotás
Olvasok nektek egy rövid mesét! Hallgassátok meg és figyeljetek a részletekre!
- Miért hasznos a komposztálás?
- Milyen állatok segítik a komposztálást?
- Miért kell öntözni a komposztot?
- Mire használható fel a komposzt?
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
közös megbeszélés, mese
Eszközök:
1. melléklet: Új ismeretek átadása
Fejlesztés
együttműködés, hallott szövegértés,kreativitás
logikai gondolkodás, beszédkészség, szókincsfejlesztés
szövegalkotás
Tudtad? A konyhai melléktermékekből, szüleid kávéjából és megmaradt tojáshéjból virágtápot készíthetsz!
A feladat megmutatja, hogyan készítsünk egyszerűen, konyhai hulladékból virágtápot.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
tapasztalatszerzés
Eszközök:
2. melléklet: Virágtáp készítése
kávézacc, szárított tojáshéj, mozsár vagy szalvéta/konyharuha
Fejlesztés
együttműködés, finom mozgás fejlesztése, logikai gondolkodás
előzetes ismeretek, környezettudatosság
Készítsetek közösen konyhai fűszerkertet a rendelkezésre álló anyagokból!
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
tapasztalatszerzés
Eszközök:
3. melléklet: Fűszerkert készítése
Fejlesztés
együttműködés, finom mozgás fejlesztése, logikai gondolkodás
előzetes ismeretek, környezettudatosság
A kiscsoportok alkossanak plakátokat, tájékoztatókat a komposztálás népszerűsítésére!
Alkossák meg a komposztálás nemzetközi jelét!
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
csoportmunka, rajzolás
Eszközök:
nagyméretű papír, színes ceruzák
filctoll, olló, színes papírok, ragasztó
Fejlesztés
együttműködés, logikai gondolkodás, kreativitás
környezettudatosság
A plakátok, tájékoztatók közös értékelése. Mondják el az egyes csoportok plakátjairól a véleményüket.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetőkör, közös megbeszélés
Fejlesztés
önreflexió, értékelés, önbizalom fejlesztése
Ha van az iskolának komposztálója, akkor gondolják át, hogy honnan és milyen jellegű hulladék kerülhet bele. Hogyan lehetne hatékonyabbá tenni az iskola komposztálható hulladékainak az összegyűjtését?
Ha nincs komposztálója az iskolának, akkor beszéljék meg, hogyan lehetne létesíteni. Keressék meg a legideálisabb helyet, ahol lehetne komposztálni!
Fejlesztés
együttműködés, kreativitás, logikai gondolkodás
Az egyes csoportok műanyag tálcán kapnak egy adag komposztot!
Mikor megfelelő a komposzt minősége?
Tenyerünk között összenyomjuk a maroknyi mennyiségű komposztot, és ha olyan, mint a jól kinyomott szivacs, akkor megfelelő a komposzt minősége.
Módszerek:
kísérletezés
Eszközök:
4. melléklet: Komposzt vizsgálata
komposzt anyag, tálca
Fejlesztés
finommotorika, logikai gondolkodás
Vizsgáljátok meg a tálcára tett komposzt (talaj) mintákat! Figyeljétek meg, milyen élőlényeket találtok a mintákban!
Válogassátok ki külön műanyag tányérba a hasonló állatkákat!
Módszerek:
kísérletezés
Eszközök:
5. melléklet: Komposztlakók vizsgálata
komposzt anyag, tálka
nagyító, műanyag tányér
műanyag kanál
Fejlesztés
finommotorika, logikai gondolkodás
Üss a vakondra! – Üss annak a vakondnak a fejére, mely a helyes választ (komposztálható termék nevét) tartalmazza.
Módszerek:
interaktív feladatfeldolgozás
Eszközök:
projektor, interaktív tábla
Fejlesztés
finommotorika mozgás, logika, fenntartható szemléletmód