Foglalkozás címe: Komposztáljunk! - Konyhai hulladékhasznosítás egyszerűen

Foglalkozás leírása
Időkeret: 60 perc
Korosztály: 8-10 év
Nehézségi szint: könnyű

Foglalkozás lejátszása
Komposztáljunk! - Konyhai hulladékhasznosítás egyszerűen
 Regisztráltaknak elérhető
Rövid tartalom
Cím: A foglalkozás célja, hogy a résztvevők megismerkedjenek a komposzt felhasználásával, mint a konyhai hulladékkezelés egyik lehetőségével, illetve hogy új nézőpontból tekintsenek a konyhában keletkező hulladékokra. A testközelből átélt vizsgálatok, illetve a színes gyakorlatok célja, hogy megszerettesse a gyerekekkel a komposztálást, illetve hozzájáruljanak a résztvevők környezettudatos gondolkodásához.
Cél:

A foglalkozás célja, hogy a résztvevők megismerkedjenek a komposzt felhasználásával, mint a konyhai hulladékkezelés egyik lehetőségével, illetve hogy új nézőpontból tekintsenek a konyhában keletkező hulladékokra. A testközelből átélt vizsgálatok, illetve a színes gyakorlatok célja, hogy megszerettesse a gyerekekkel a komposztálást, illetve hozzájáruljanak a résztvevők környezettudatos gondolkodásához.

Módszertani ajánlás:

A háztartásokban, iskolákban nagy mennyiségű, biológiailag könnyen lebontható hulladék képződik, ám ezek nagy része nem kerül hasznosításra. Pedig komposztálással ezek az anyagok hasznosíthatóak lennének és a környezetbe visszajuttatva a talajra gyakorolt kedvező hatásuk is jelentős. Fontos kihangsúlyozni a komposztálás lényegét, a komposztban lejátszódó folyamatokat, a komposztlakó élőlényeket és szerepüket.

Téma:

Konyhai hulladékok, hulladék, talaj, szerves hulladék, komposzt, komposztálás, komposztláda, fűszerkert, növényi részek, növényi maradványok, földigiliszta, komposztlakó élőlények, hulladékhasznosítás.

Előzetes tapasztalat:

Konyhai tapasztalatok, komposztálás otthon és/vagy az iskolában.

 

Tevékenységlista

Komposztáljunk! - Foglalkozás leírás
Tevékenység címe: Komposztáljunk! - Foglalkozás leírás
Típus:    PDF
Leírás:

Cél:

A foglalkozás célja, hogy a résztvevők megismerkedjenek a komposzt felhasználásával, mint a konyhai hulladékkezelés egyik lehetőségével, illetve hogy új nézőpontból tekintsenek a konyhában keletkező hulladékokra. A testközelből átélt vizsgálatok, illetve a színes gyakorlatok célja, hogy megszerettesse a gyerekekkel a komposztálást, illetve hozzájáruljanak a résztvevők környezettudatos gondolkodásához.

Téma:

Konyhai hulladékok, hulladék, talaj, szerves hulladék, komposzt, komposztálás, komposztláda, fűszerkert, növényi részek, növényi maradványok, földigiliszta, komposztlakó élőlények, hulladékhasznosítás.

Előzetes tapasztalat:

Konyhai tapasztalatok, komposztálás otthon és/vagy az iskolában.

Kompetenciák:

Személyiségfejlesztés, szociális kompetencia, kommunikációs készség és kreativitás fejlesztése, szókincsfejlesztés, kognitív kompetencia, IKT eszközhasználat, felelősségtudat.

Módszertani ajánlás:

A háztartásokban, iskolákban nagy mennyiségű, biológiailag könnyen lebontható hulladék képződik, ám ezek nagy része nem kerül hasznosításra. Pedig komposztálással ezek az anyagok hasznosíthatóak lennének és a környezetbe visszajuttatva a talajra gyakorolt kedvező hatásuk is jelentős. Fontos kihangsúlyozni a komposztálás lényegét, a komposztban lejátszódó folyamatokat, a komposztlakó élőlényeket és szerepüket.

Támogató rendszer

Ráhangolódás
Tevékenység címe: Ráhangolódás
Típus:    Szöveg
Leírás:

Közös megbeszélés:

Szoktatok otthon sütni, főzni? Segítetek apának és anyának, nagyszülőknek?

Milyen hulladékok keletkeznek ilyenkor? Mit csináltok vele?

Tudjátok, mi az a komposztálás? Mit jelent? Ki szokott otthon komposztálni?

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

közös megbeszélés, beszélgetőkör

Fejlesztés

együttműködés, kreativitás, logikai gondolkodás

beszédkészség, szókincsfejlesztés, szövegalkotás

Új ismeretek átadása - Guszti, a giliszta komposztál
Tevékenység címe: Új ismeretek átadása - Guszti, a giliszta komposztál
Típus:    PDF
Leírás:

Olvasok nektek egy rövid mesét! Hallgassátok meg és figyeljetek a részletekre!

- Miért hasznos a komposztálás?

- Milyen állatok segítik a komposztálást?

- Miért kell öntözni a komposztot?

- Mire használható fel a komposzt?

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

közös megbeszélés, mese

Eszközök:

1. melléklet: Új ismeretek átadása

Fejlesztés

együttműködés, hallott szövegértés,kreativitás

logikai gondolkodás, beszédkészség, szókincsfejlesztés

szövegalkotás

Virágtáp készítése
Tevékenység címe: Virágtáp készítése
Típus:    PDF
Leírás:

Tudtad? A konyhai melléktermékekből, szüleid kávéjából és megmaradt tojáshéjból virágtápot készíthetsz!

A feladat megmutatja, hogyan készítsünk egyszerűen, konyhai hulladékból virágtápot.

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

tapasztalatszerzés

Eszközök:

2. melléklet: Virágtáp készítése

kávézacc, szárított tojáshéj, mozsár vagy szalvéta/konyharuha

Fejlesztés

együttműködés, finom mozgás fejlesztése, logikai gondolkodás

előzetes ismeretek, környezettudatosság

Fűszerkert készítése
Tevékenység címe: Fűszerkert készítése
Típus:    PDF
Leírás:

Készítsetek közösen konyhai fűszerkertet a rendelkezésre álló anyagokból!

Ajánlott időkeret:

15 perc

Módszerek:

tapasztalatszerzés

Eszközök:

3. melléklet: Fűszerkert készítése

Fejlesztés

együttműködés, finom mozgás fejlesztése, logikai gondolkodás

előzetes ismeretek, környezettudatosság

Plakát, tájékoztatók készítése
Tevékenység címe: Plakát, tájékoztatók készítése
Típus:    Szöveg
Leírás:

A kiscsoportok alkossanak plakátokat, tájékoztatókat a komposztálás népszerűsítésére!

Alkossák meg a komposztálás nemzetközi jelét!

Ajánlott időkeret:

15 perc

Módszerek:

csoportmunka, rajzolás

Eszközök:

nagyméretű papír, színes ceruzák

filctoll, olló, színes papírok, ragasztó

Fejlesztés

együttműködés, logikai gondolkodás, kreativitás

környezettudatosság

Értékelés, reflexió
Tevékenység címe: Értékelés, reflexió
Típus:    Szöveg
Leírás:

A plakátok, tájékoztatók közös értékelése. Mondják el az egyes csoportok plakátjairól a véleményüket.

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

beszélgetőkör, közös megbeszélés

Fejlesztés

önreflexió, értékelés, önbizalom fejlesztése

Időkitöltő - Komposztálás az iskolában!
Tevékenység címe: Időkitöltő - Komposztálás az iskolában!
Típus:    Szöveg
Leírás:

Ha van az iskolának komposztálója, akkor gondolják át, hogy honnan és milyen jellegű hulladék kerülhet bele. Hogyan lehetne hatékonyabbá tenni az iskola komposztálható hulladékainak az összegyűjtését?

Ha nincs komposztálója az iskolának, akkor beszéljék meg, hogyan lehetne létesíteni. Keressék meg a legideálisabb helyet, ahol lehetne komposztálni!

Fejlesztés

együttműködés, kreativitás, logikai gondolkodás

Időkitöltő - Komposzt minőségének vizsgálata
Tevékenység címe: Időkitöltő - Komposzt minőségének vizsgálata
Típus:    PDF
Leírás:

Az egyes csoportok műanyag tálcán kapnak egy adag komposztot!

Mikor megfelelő a komposzt minősége?

Tenyerünk között összenyomjuk a maroknyi mennyiségű komposztot, és ha olyan, mint a jól kinyomott szivacs, akkor megfelelő a komposzt minősége.

Módszerek:

kísérletezés

Eszközök:

4. melléklet: Komposzt vizsgálata

komposzt anyag, tálca

Fejlesztés

finommotorika, logikai gondolkodás

Időkitöltő - Kísérlet - Komposztlakó élőlények vizsgálata
Tevékenység címe: Időkitöltő - Kísérlet - Komposztlakó élőlények vizsgálata
Típus:    PDF
Leírás:

Vizsgáljátok meg a tálcára tett komposzt (talaj) mintákat! Figyeljétek meg, milyen élőlényeket találtok a mintákban!

Válogassátok ki külön műanyag tányérba a hasonló állatkákat!

Módszerek:

kísérletezés

Eszközök:

5. melléklet: Komposztlakók vizsgálata

komposzt anyag, tálka

nagyító, műanyag tányér

műanyag kanál

Fejlesztés

finommotorika, logikai gondolkodás

Időkitöltő - Komposztájunk! - IKT feladat
Tevékenység címe: Időkitöltő - Komposztájunk! - IKT feladat
Típus:    Beágyazás
Leírás:

Üss a vakondra! – Üss annak a vakondnak a fejére, mely a helyes választ (komposztálható termék nevét) tartalmazza.

Módszerek:

interaktív feladatfeldolgozás

Eszközök:

projektor, interaktív tábla

Fejlesztés

finommotorika mozgás, logika, fenntartható szemléletmód