Az ecet sokoldalú felhasználásának felismerése, könnyen elvégezhető, érdekes kísérletek közben.
Témakör:
Az ecet használata a háztartásban, ízesítés, élelmiszer tartósítás, tisztítóhatás. Mindezek megmutatása érdekes kísérleteken és feladatokon keresztül.
A vöröskáposztalé színváltozása a háztartásban fellelhető egyszerű anyagok hatására.
Előzetes tapasztalat:
Az érzékszervek alapján az ecetről szerzett ismertek.
Milyen ételek elkészítéséhez használunk ecetet?
Cél:
Az ecet sokoldalú felhasználásának felismerése, könnyen elvégezhető, érdekes kísérletek közben.
Téma:
Az ecet használata a háztartásban, ízesítés, élelmiszer tartósítás, tisztítóhatás. Mindezek megmutatása érdekes kísérleteken és feladatokon keresztül.
A vöröskáposztalé színváltozása a háztartásban fellelhető egyszerű anyagok hatására.
Előzetes tapasztalat:
Az érzékszervek alapján az ecetről szerzett ismertek.
Milyen ételek elkészítéséhez használunk ecetet?
Kompetenciák:
Természettudományos kompetencia
Problémamegoldó gondolkodás
Anyanyelvi kompetencia:
Matematikai kompetencia
Digitális kompetencia:
Vállalkozói kompetencia
Szociális és állampolgári kompetencia:
Módszertani ajánlás:
A természettudományos megismerés kisgyerekkorban kísérletezéssel, megtapasztalással kezdődik. Fontos, hogy ennek lehetőségét biztosítsuk számukra.
A feladatok, kísérletezés során több érzékszervet is bekapcsoló tapasztalatszerzési lehetőségre van lehetőség, hagyjuk bátran együtt kísérletezni a gyerekeket.
A kísérletek mindegyike elvégezhető önálló tanulói kísérletként. Ezért kifejezett módszertani ajánlás, hogy ne tanári bemutató kísérleteket, hanem tanulói kísérleteket végezzünk. A tanulók a kiadott feladatlapok alapján teljesen önállóan képesek a feladatok végrehajtására.
A csoportok munkájára kooperativitás legyen jellemző.
A gyerekek folyamatosan éljék át az együtt végzett munka örömét.
A megtapasztalás során a rácsodálkozás élményének biztosítása a foglalkozáson, és azon túl is legyen cél.
A foglalkozás elemeinél legyen hangsúlyos a környezettudatosság, fenntarthatóság szem előtt tartása.
A folyamatos pozitív megerősítés és dicséret jelentősen hozzájárul a foglalkozás sikeréhez.
Az otthonra ajánlott kísérlet az érdeklődőbb tanulóknak segíthet a téma részletesebb megismerésében.
Megjegyzés: A foglalkozás leírása során 4x4 fős csoportra vonatkozott a tervezés.
Támogató rendszer:
http://ttomc.elte.hu/sites/default/files/kiadvany/kemiai_kiserletek_altalanos_iskolakban_0.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=qxxnMe3S8cE
https://www.youtube.com/watch?v=99k1-_KDjao
https://www.youtube.com/watch?v=QJ2HmCVPS-w
https://www.youtube.com/watch?v=xkwmgL-4mZo
http://varazsbetu.hu/beszelgessunk/negy_izgalmas_kiserlet/index.php
https://www.youtube.com/watch?v=JwgjVVwcZWQ
http://tudatosvasarlo.hu/otlet/vizko-ellen-ecet-citrom
https://www.youtube.com/watch?v=8efdMf94PVo
https://www.youtube.com/watch?v=g8TeYd8hb8s
Gyerekek sorba állítása neveik betűrendje szerint, 1, 5, 9, 13. egy csoport…
Ajánlott időkeret:
4 perc
Módszerek:
megbeszélés
Fejlesztés
betűrend pontos ismerete
Tedd az uborkasaláta összetevőit a szövegben a megfelelő helyre!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
kiválasztásos interaktív feladat
Eszköz:
interaktív tábla
Fejlesztés
figyelem összpontosítás, koncentráció, finommotorika fejlesztés
I.
Vöröskáposztalé színének változása ecet,
C-vitamin oldat / citromlé, szódabikarbónás víz, szappan oldat hatására?
II.
A kísérlet elvégezhető káposztalével átitatott textilre való csepegtetéssel is!
Ajánlott időkeret:
8 perc
Módszerek:
kísérlet, kooperatív csoportmunka
Eszköz:
feladatlap
I.
eszközök csoportonként:
- edény a vöröskáposztalé
tárolásához, pl.: kimosott joghurtos poharak 4 db
- 4 cseppentő
- használt újságpapír „asztalterítőként”
anyagok:
- vöröskáposztalé
- ecet
- C-vitamin oldat /egy citrom leve
- szódabikarbónás víz
- szappan oldat
II.
eszközök csoportonként:
- vékony textildarab
- 4 cseppentő
- használt újságpapír „asztalterítőként”
anyagok:
- vöröskáposztalé
- ecet
- C-vitamin oldat / egy citrom leve
- szódabikarbónás víz
- szappan oldat
1. számú melléklet: kísérletleírás
2. számú melléklet: fotók a kísérletről
Fejlesztés
Mit tud még az ecet?
Ecet Ede megmutatja.
4.a- Vulkán Kinder- tojás
(elvégezhető só-liszt gyurmába állított, nagyobb, vékony szájú üvegedénnyel is)
4.b - Lufi fújás ecettel
Lufit bekötni. Merre mozdul? (sűrűség)
4.c - Vízkő oldás
elmélet!
4.d - Gázfejlesztés
Csigaház vagy tojáshéj reakciója ecettel
alternatív:
minden csoport csak egy kísérletet végez el
- egy-egy kisorsolt kísérlet
- tanító választja ki, melyik csoport melyiket végzi
Ajánlott időkeret:
4 x 8 perc
Módszerek:
Kísérletek
forgószínpad
Minden csoport megcsinálja, felváltva mind a 4 kísérletet, forgószínpad szerűen
alternatív: minden csoport egy kisorsolt kísérlet
Eszköz:
feladatlap
4.a
eszközök csoportonként:
- 1 tepsi
- 1 Kinder tojás (műanyag), Actimel-es flakon
- 1 kiskanál
anyagok:
- homok
- ecet
- szódabikarbóna
- piros ételfesték
3. számú melléklet: kísérletleírás
4. számú melléklet: fotók a kísérletről
4.b
eszközök csoportonként:
- 1 fél literes műanyag flakon
- 1 lufi
- 1 kiskanál
zsineg
anyagok:
- ecet
- szódabikarbóna
5. számú melléklet: kísérletleírás
6. számú melléklet: fotók a kísérletről
4.c
eszközök csoportonként:
- 1 erősen vízköves edény
anyagok:
- ecet
7. számú melléklet: kísérletleírás
8. számú melléklet: fotók a kísérletről
4.d
eszközök csoportonként:
- 1 tálka
- 1 csigaház vagy tojáshéj
- 1 mécses
- gyufa
anyagok:
- ecet
9. számú melléklet: kísérletleírás
10. számú melléklet: fotók a kísérletről
Fejlesztés
feladatmegértés, pontos végrehajtás,
kísérletek elvégzése, tapasztalatok rögzítése
együttműködés
segítőkészség
mennyiségi szemlélet formálása: kisebb - nagyobb sűrűség összehasonlítás
finommotorika, környezet iránti érzékenység
Az ecet felsorolt tulajdonságainak hozzárendelése az alkalmazást/felhasználást szemléltető képekhez.
(tartósítás, vízkőoldás, színek változtatása, szén-dioxidot fejleszt)
Ajánlott időkeret:
6 perc
Módszerek:
párosítós feladat
Eszköz:
feladatlap
11. számú melléklet: feladatlap
Fejlesztés
együttműködés, ismeretek rendszerezése, emlékezet
Te mit próbálnál ki otthon?
Ajánlott időkeret:
3 perc
Módszerek:
szóbeli értékelés
Fejlesztés:
önbizalom erősítése
motiválás
A munka utáni rend helyreállítása
Ajánlott időkeret:
2 perc
Módszerek:
verseny a csoportok között
Eszközök:
takarító eszközök
Fejlesztés:
a tiszta környezet iránti igényesség erősítése
A vöröskáposztalé színeinek megváltoztatásával keletkezett színes folyadékokkal fantáziakép készítése papírra /egyéni/
Közben megbeszélni a virágok színének változását bizonyos közegekben
Ajánlott időkeret:
-
Módszerek:
rajzolás, festés,
fantáziakép készítés
megbeszélés
Eszközök:
eszköz tanulónként:
- 1 ecset
- papírlap
anyagok:
- színezett káposztalevek
a festett, megszáradt képet hazaviszik a gyerekek
Fejlesztés:
kreativitás, esztétikai érzék
Módszerek:
megbeszélés
kísérlet
Fejlesztés:
fenntarthatóság jelentőségének megértése,
környezettudatos magatartás elemeinek kialakítása
különböző anyagok eltérő viselkedésének megfigyelése
„Ezt is kipróbálhatod!”
Kémiai jojó
Ajánlott időkeret:
-
Módszerek:
kísérlet
Eszközök:
12. számú melléklet: kísérletleírás
- magas, vékony pohár
- cseppentő
- olaj
- szódabikarbóna
- ételfestékkel
színezett ecet
Fejlesztés:
különböző anyagok eltérő viselkedésének megfigyelése