A kertben megtermelhető növények, és a konyhában használatos anyagok színeivel és illataival való ismerkedés. A természetes színező- és illatanyagok felhasználásának bemutatása kísérletezés közben.
Témakör:
Egyes élelmiszerek színező hatásaival való ismerkedés. Élelmiszercímkék tanulmányozása, természetes és mesterséges színezékek keresése. Szín- és illatanyagokat tartalmazó termékek házilagos készítése: zselé, levegőillatosító, fűszerolaj.
Előzetes tapasztalat:
Fűszerek, gyümölcsök, zöldségek illatainak, színeinek ismerete
Érzékszervek képei (4 féle)
Egyforma kártyát húzók egy csoport
Ajánlott időkeret:
4 perc
Módszerek:
„párkereső”
Eszközök:
képek az érzékszervekről
1. számú melléklet
Fejlesztés:
feladatmegértés
Rakj ki a betűkből egy értelmes szót!
(4 pár)
Ajánlott időkeret:
4 perc
Módszerek:
szókirakó feladat
Eszközök:
projektor
Fejlesztés:
előzetes ismeretek előhívása
Természetes ételszínezékek alma szeletkékre cseppentése
- szeder lé
- csipkebogyó/hibiszkusz tea
- kurkuma
- spenót/sóska lé
/kooperatív csoportmunka/
alternatív:
kép kirakó (színes alma szeletkék elhelyezése papírlapon), rajz – ábra kiegészítés
Ajánlott időkeret:
8 perc
Módszerek:
kooperatív csoportos kísérlet
Eszközök:
feladatlap
eszközök csoportonként:
- 1 tálca (csempe, műanyag tányér…)
- 3 kis műanyag edényke (pudingos pohár)
- 1 kiskanál, jégkrémes pálcika a spenótpéphez és az alma szeletek kiszedéséhez
- használt újságpapír „asztalterítőként”
anyagok:
- 5 almaszelet
- kurkuma oldat
- hibiszkusztea
- szeder
- spenót/sóska pép
- vöröskáposztalé/ meggylé
2. számú melléklet
3. számú melléklet
Alternatív: papírlap, színes ceruzák…
Fejlesztés:
feladatmegértés, pontos végrehajtás
megfigyelés
színek elkülönítése
kreativitás, esztétikai érzék
Élelmiszercímkékről készült fotók elemzése:
kiválasztani, melyikben van természetes színezék.
/csoportmunka/
Megbeszélés
Bio, stb.
jelölés, tiltott adalékok
mesterséges színezékek
/frontális/
Ajánlott időkeret:
8 perc
Módszerek:
kiválasztásos feladat
megbeszélés
Eszközök:
feladatlap
élelmiszercímkékről készült fotók
összegyűjtött csomagolóanyagokon lévő feliratokkal is végezhető a feladat
4. számú melléklet
Fejlesztés:
szövegértés,ismeretek alkalmazása
új ismeretek rögzítése, érvelés
egészségtudatos gondolkodás fejlesztése
Zselé készítés
1. részlet
zselé színezés
természetes színezékkel
pl.: házi málnaszörp,
formába öntés
/kooperatív csoportmunka/
alternatív:
korábban készített zselé bemutatása, kóstolás
Ajánlott időkeret:
8 perc
Módszerek:
kísérlet
megbeszélés
Eszközök:
feladatlap
eszközök csoportonként:
- 1 nagyobb műanyag pohár
- 1 edény a meleg víznek (vízfürdőnek), amiben elfér a pohár
- 1 kanál
- vízforraló
- forma a vékony réteg zselé kiöntéséhez (bonbonos műanyag tartó)
- használt újságpapír „asztalterítőként”
anyagok:
- étkezési zselatin
- víz
- málnaszörp
- vízfürdő /1 rész szobahőmérsékletű – 4 rész forró víz/
5. számú melléklet
6. számú melléklet
Fejlesztés:
igény erősítése az egészségesebb élelmiszerek fogyasztására és elkészítésére
ismeretek gyakorlati alkalmazása
kézügyesség fejlesztése
türelem
az igényes munkakörnyezet fenntartása
együttműködés
2. részlet
citromhéj,
vanília aroma
levendulaolaj
egyéb természetes anyagok…
/csoportmunka/
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
kísérlet
Eszközök:
feladatlap
eszközök csoportonként:
- 3 vagy több tartóedény (teamécses alja)
- cseppentő
- reszelő
- használt újságpapír „asztalterítőként”
anyagok:
- zselé
- citromhéj,
- vanília aroma
- levendulaolaj
7. számú melléklet
Fejlesztés:
illatérzékelés, azonosítás
manuális képességek fejlesztése
környezet iránti érzékenység
Fűszernövény ágak olajba helyezése zárható kis üvegbe
/egyéni is lehet, hazavihető a „mű”/
Ajánlott időkeret:
6 perc
Módszerek:
kísérlet
Eszköz:
eszközök gyerekenként vagy csoportonként:
- 1 használt kis üvegcse (bébiételes)
- használt újságpapír „asztalterítőként”
anyagok:
- 0,5 dl étolaj üvegenként
- rozmaring szál
- tárkony levél
- citromfű
- kakukkfű
tetszés szerinti fűszernövény gyerekenként vagy csoportonként
8. számú melléklet: kísérletleírás
Fejlesztés
illatérzékelés, azonosítás, ismeretek alkalmazása a mindennapokban
„Színes tésztát szeretnél anyukáddal készíteni.
Segíts!
Mivel színezze a gyúrt tésztát
- pirosas színűre
- zöldre
- sárgára?
Salátába milyen növényekkel készíthettek fűszerolajat?”
/írásbeli szóforgó/
Ajánlott időkeret:
6 perc
Módszerek:
kérdezz – felelek
írásbeli szóforgó
megbeszélés
Eszközök:
feladatlap
Fejlesztés:
ismeretek alkalmazása a mindennapokban
egészségtudatos gondolkodás fejlesztése
Hangulatbarométer
Ajánlott időkeret:
4 perc
Módszerek:
értékelés
Eszközök:
hangulatbarométer lapok
csoportonként 1 lap
takarító eszközök
9. számú melléklet
Fejlesztés:
véleménynyilvánítás
A munka utáni rend helyreállítása
Ajánlott időkeret:
2 perc
Eszközök:
takarító eszközök
Fejlesztés:
a tiszta környezet iránti igényesség erősítése
alternatív:
előző napi kísérlet eredményét megmutatni
Tanulság, párhuzam a kirepedt cseresznye héjával…
Ajánlott időkeret:
-
Módszerek:
kísérlet
megbeszélés
Eszközök:
eszközök csoportonként:
- poharak
anyagok:
- különböző színű gumimacik
- víz
10. számú melléklet
Fejlesztés:
egyszerű kísérletek értelmezésének igénye
címke készítés az illatos olajos üvegekre
/egyéni/
alternatíva:
festés
Ajánlott időkeret:
-
Módszerek:
rajzolás
Eszközök:
papírlap
színes ceruzák
ecset
festék
Fejlesztés:
finommotorika fejlesztés
Módszerek:
játék
Eszközök:
memóriakártyák
11. számú melléklet
Fejlesztés:
memória
vizuális figyelem