Téma:
Tavasz, az időjárás és a tavaszi virágok megismerése, az ismeretek rendszerezése.
Előzetes tapasztalat:
Látogatás egy tanyán, az ott élő állatok megfigyelése.
labdadobás - virágnavekkel
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
indirekt irányítás
Eszközök:
1. melléklet: játékleírás
pöttyös labda
Fejlesztés:
figyelem; emlékezet
Mozogjatok úgy a térben, hogy ha nézlek benneteket, a tavasz jusson eszembe! (pl. kikelet, nyíló virágok, madarak, papírsárkány)
A néma játék alatt zene szólhat.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
drámajáték
Eszközök:
zene: Vivaldi 4 évszak: Tavasz
számítógép, hangszóró, internet
Fejlesztés:
önkifejezés képessége, asszociáció, mozgáskoordináció fejlesztése, közös tevékenykedés
Körben ülünk, képeket nézegetünk.
Mi jut eszetekbe a képekről?
Milyen az időjárás tavasszal? Válasszuk ki a tavaszra jellemző képeket!
A kiválasztott képeket rakjuk fel a falra.
Összegzés, következtetések levonása.
Legtöbbször szeles az idő, emelkedik a hőmérséklet, gyakran esik, nyílnak a virágok, kikelet, tojásrakás és utódnevelés időszaka, stb…
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
tapasztalatszerzés, beszélgetés, bemutatás
Eszközök:
2. melléklet: képek évszakokról, időjárásról, tavasz, nyár, ősz, tél
Fejlesztés:
figyelem, emlékezet, korábbi ismeretek, felidézése, rendszerezés, szókincsfejlesztés, önkifejezés, képessége
Nézzétek meg Szinyei Merse Pál Majális című festményét! Melyik évszak jut róla eszetekbe?
A kép alapján mit gondoltok, milyen a tavasz?
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
beszélgetőkör
Eszközök:
3. melléklet: Szinyei Merse Pál: Majális
számítógép, projektor
Fejlesztés:
képolvasás; érzelmek tudatosítása; az ismeretek felelevenítése; szókincsbővítés
Keresd meg a virágok párját!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszközök:
IKT tábla, számítógép, projektor
Fejlesztés:
memória; korábbi ismeretek felidézése
Tavaszi színekből készítsünk szélforgókat!
Jéték:
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
barkácsolás
Eszközök:
négyzetes színes lap bevágva, hurkapálcika, rajzszög, fényképezőgép
Fejlesztés:
mozgáskoordináció fejlesztése, kézügyesség fejlesztése
Hogyan dolgoztak együtt? Tudtak-e egymásnak segíteni?
Nyitott mondat: Nekem az tetszett a legjobban…
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetés
Fejlesztés:
kellemes élmények; kialakítása; élővilághoz való pozitív viszony alakítása
Nagy puzzle kirakása, amely a Majális című képet ábrázolja.
A csoport összetételének, ügyességének megfelelően vágjuk kisebb-nagyobb darabokra a képet.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
bemutatás
Eszközök:
3. melléklet: Szinyei Merse Pál: Majális (mellékletek letöltése)
4. melléklet: Szétvágott képek
Fejlesztés:
együttműködés