A vízzel való kísérletezés közben bemutatni, hogy a különböző anyagok hogyan oldódnak. Az eltérő sűrűségű oldatok elhelyezkedésének szemléltetése. Az édes víz készlet végességének, fontosságának bemutatása demonstrációs kísérlet során.
Témakör:
A víz felhasználása. Oldódik – nem oldódik egyszerű látványos kísérlet. Hőmérséklet hatása az oldódásra, teakészítés. Cukorszivárvány készítés. Vízkészletek szemléltetése. A környezet megóvása iránti elkötelezettség erősítése.
Előzetes tapasztalat:
Víz a mindennapokban.
Mi miben oldódik?
Cél:
A vízzel való kísérletezés közben bemutatni, hogy a különböző anyagok hogyan oldódnak. Az eltérő sűrűségű oldatok elhelyezkedésének szemléltetése. Az édes víz készlet végességének, fontosságának bemutatása demonstrációs kísérlet során.
Téma:
A víz felhasználása. Oldódik – nem oldódik egyszerű látványos kísérlet. Hőmérséklet hatása az oldódásra, teakészítés. Cukorszivárvány készítés. Vízkészletek szemléltetése. A környezet megóvása iránti elkötelezettség erősítése.
Előzetes tapasztalat:
Víz a mindennapokban.
Mi miben oldódik?
Kompetenciák:
Természettudományos kompetencia
Problémamegoldó gondolkodás
Matematikai kompetencia
Vállalkozói kompetencia
Anyanyelvi kompetencia:
Digitális kompetencia:
Szociális és állampolgári kompetencia:
Módszertani ajánlás:
A természettudományos megismerés kisgyerekkorban kísérletezéssel, megtapasztalással kezdődik. Fontos, hogy ennek lehetőségét biztosítsuk számukra.
Segítsük őket, hogy nyitottak legyenek a feldolgozott témákra és a felvetett kérdésekre, kis tudósok módjára kutakodhassanak.
Pozitív megerősítés és dicséret hassa át a foglalkozásokat.
A gyerekek folyamatosan éljék át az együtt végzett munka örömét.
A csoportok munkájára a kooperativitás legyen jellemző.
Az otthonra ajánlott feladat, a plakátkészítés az érdeklődőbb tanulóknak segít a víz fontosságának felismerésmerésében, saját érzéseik, gondolataik kifejezésében.
A megtapasztalás során a rácsodálkozás élményének biztosítása legyen kiemelt cél.
A foglalkozásokon legyen hangsúlyos a környezettudatosság, a fenntarthatóság, a vízzel való takarékoskodás fontossága.
A foglalkozások kedvcsinálók a környezet tudatosabb szemlélésére, megvédésére.
Megjegyzés: A foglalkozás leírása során 4x4 fős csoportokra vonatkozott a tervezés.
Támogató rendszer:
https://www.youtube.com/watch?v=AL2L3pv-444
http://ttomc.elte.hu/sites/default/files/kiadvany/kemiai_kiserletek_altalanos_iskolakban_0.pdf
http://edia.hu/sites/default/files/books/Termeszettudomany_tartalmi_keretek.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=Ws5IDbdjh3g
https://www.youtube.com/watch?v=lLQkb4UFKlY&t=5s
http://hightechbiolabor.hu/contents/tanuloi_munkafuzet_1/MF_TER_alt_press-4.pdf
4 képből „puzzle”
A 4* 4 képrészletből húznak a gyerekek
A 4 asztalra kirakott 4 kép alapján megkeresik a csoportjukat.
Kérdés: mi a kapcsolat a foglalkozás címével?
(ásványvíz, fürdőzés, hal vízben, limonádé - oldat)
Ajánlott időkeret:
6 perc
Módszerek:
„puzzle” feladat
Eszközök:
4 kép:
- ásványvíz, fürdőzés, hal vízben, limonádé -oldat
- szétvágott képekből 4* 4 képrészlet
1. számú melléklet: 4 kép
Fejlesztés:
problémamegoldás
koncentráló képesség
vizuális figyelem
Találd meg a vízzel kapcsolatos szavakat a betűrácsban! Segítenek a meghatározások.
Ajánlott időkeret:
8 perc
Módszerek:
irányított betűkeresés
Eszközök:
interaktív tábla
Fejlesztés:
finommotorika, türelem fejlesztés
síkbeli és térbeli tájékozódás
Vízben oldódik/nem oldódik?
Olajban eloszlatott festék vízre öntése
/kooperatív csoportmunka
Ajánlott időkeret:
8 perc
Módszerek:
kísérlet
megbeszélés
Eszközök:
feladatlap
eszközök csoportonként:
- 1 átlátszó pohár a meleg víznek
- 1 kis tálka az olajnak
- evőkanál
- 4 cseppentő
- 1 villa
/- vízforraló/
- használt újságpapír „asztalterítőként”
anyagok:
- 2 evőkanál olaj
- 4 különböző színű ételfesték
- meleg víz
2. számú melléklet: kísérletleírás
3. számú melléklet: fotók a kísérletről
Fejlesztés:
feladatmegértés, pontos végrehajtás
megfigyelés
tiszta munkakörnyezet fenntartása iránti igény
Tea szín és illatanyagainak oldódása
hideg, meleg vízben
/csoport munka/
Teakészítés
Választhatnak a gyerekek!
(kamilla, hárs, gyümölcsteák…)
méz, citromlé a teába
/egyéni/
Megfigyelések, megbeszélés
oldódás,
gyógynövények hatása…
Közben „vizes dalok”
https://egyszervolt.hu/dal/hej-dunarol-fuj-a-szel.html
https://egyszervolt.hu/dal/tavaszi-szel-vizet-araszt.html
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
kísérlet
megbeszélés
teakészítés
megbeszélés
Eszközök:
eszközök csoportonként:
- vízforraló
- 2 pohár
anyagok:
- hideg víz
- forró víz
- 1 tea filter (hibiszkusz, tőzegáfonya)
4. számú melléklet: kísérletleírás, fotók a kísérletről
eszközök gyerekenként:
- 1 pohár
- 1 kiskanál
anyagok:
- forró víz
- 1 tea filter (hibiszkusz, tőzegáfonya, kamilla, hárs, csipkebogyó, gyümölcsteák…)
- méz
- citrom
Fejlesztés:
együttműködés, megfigyelés, a tudás gyakorlati alkalmazása
egészségtudatos gondolkodás fejlesztése, mindennapi ismeretek bővítése
megfigyelés, illat- és ízérzékelés
érzékszervek együttes használata
Csoportonként 4 különböző töménységű, különböző színűre festett cukoroldat készítése
/kooperatív csoportmunka/
Majd
Oldatok megfelelő rétegezése
/tanítói/tanulói bemutató egy csoport oldataival/
alternatív:
csoportonként szivárvány „bűvészkedés”
Megbeszélés
(bemutató kísérlet közben)
sűrűség különbség,
koktélok
/frontális/
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
kísérlet
tanítói/tanulói bemutató kísérlet
megbeszélés
Eszközök:
feladatlap
eszközök csoportonként:
- 4 műanyag tálka (pudingos…)
- evőkanál
- teáskanál
- 4+1 cseppentő
- hosszú, vékony üveghenger
- 4 kiskanál/ kavaró pálcika
- használt újságpapír „asztalterítőként”
anyagok:
- cukor
- víz
- 4 különböző színű ételfesték
5. számú melléklet: kísérletleírás
6. számú melléklet: fotók a kísérletről
Fejlesztés:
feladatmegértés, precíz, pontos végrehajtás
összehasonlítás, arányok, szépérzék fejlesztés
ismeretek gyakorlati alkalmazása
Vízkészletek szemléltetése
/frontális/
Ajánlott időkeret:
6 perc
Módszerek:
demonstrációs kísérlet
Eszközök:
eszközök:
- mérőedények
- cseppentő
- használt újságpapír „asztalterítőként”
anyagok:
- víz
7. számú melléklet: kísérletleírás
Fejlesztés:
édesvíz készlet végességének, fontosságának beláttatása
fenntarthatóság, környezet iránti érzékenység
kutatói szemlélet
Közben
„vizes” népdalok halkan
https://www.youtube.com/watch?v=TXpk64mZ3pE
Által mennék én a Tiszán.
https://www.youtube.com/watch?v=OH6OQIVH1vA
Tisza partján mandulafa virágzik
Ajánlott időkeret:
6 perc
Módszerek:
játék
Eszközök:
8. számú melléklet: szódominó
asztalnál / táblánál dominószerű játék
Fejlesztés:
előzetes ismeretek előhívása, gondolkodás fejlesztés, összehasonlítás
népzene iránti nyitottság
Mivel tudsz most többet?
Ajánlott időkeret:
4 perc
Módszerek:
értékelés
Fejlesztés:
ismeret gyarapodás felismerése
„Mit tehetek a környezetemért?”
A munka utáni rend helyreállítása
Ajánlott időkeret:
2 perc
Eszközök:
takarító eszközök
Fejlesztés:
A tiszta környezet iránti igényesség erősítése.
Módszerek:
szerepjáték
Eszközök:
9. számú melléklet: szerepek megnevezését tartalmazó kártyák
Fejlesztés:
ismeretek előhívása
fantázia
szókincs bővítés
beleélő képesség
Plakátkészítés
bármilyen technika használható
Ajánlott időkeret:
-
Módszerek:
plakátkészítés
Eszköz:
karton
Fejlesztés
kreativitás, ötletesség
érzések, gondolatok kifejezése
Találós kérdések, közmondások gyűjtése a vízről
Ajánlott időkeret:
-
Módszerek:
internetes keresés, gyűjtőmunka
Eszközök:
internet, könyvek
Fejlesztés:
digitális és hagyományos alapú információfeldolgozás
A világ legnagyobb tanórái, fenntartható fejlődés
https://www.youtube.com/watch?v=AL2L3pv-444
Ajánlott időkeret:
-
Módszerek:
internetes keresés
Eszközök:
internet
Fejlesztés:
látókör, fogékonyság növelése a környezet és a világ problémái iránt
fenntarthatóságra való figyelés