A tápanyag-típusokról szerzett ismeretek felidézése, bővítése. Fehérje, szénhidrát kimutatása ismert élelmiszerekből egyszerű kísérletekkel. A hazai gyümölcsök előtérbe helyezése, a fenntarthatóság figyelembevétele. Az élelmiszer előállításhoz, feldolgozáshoz köthető foglalkozások felvillantása.
Témakör:
Előzetes tapasztalat:
A tápanyag-típusokról szerzett korábbi ismeretek
Cél:
Táplálék típusok felismerése, kimutatása könnyen elvégezhető kísérletekkel. Az itthon megtermelhető élelmiszerek előnyben részesítésével rávezetés a fenntarthatóság jelentőségére.
Téma:
A tápanyag-típusokról szerzett ismeretek felidézése, bővítése. Fehérje, szénhidrát kimutatása ismert élelmiszerekből egyszerű kísérletekkel. A hazai gyümölcsök előtérbe helyezése, a fenntarthatóság figyelembevétele. Az élelmiszer előállításhoz, feldolgozáshoz köthető foglalkozások felvillantása.
Előzetes tapasztalat:
A tápanyag-típusokról szerzett korábbi ismeretek
Kompetenciák:
Természettudományos kompetencia
Problémamegoldó gondolkodás
Matematikai kompetencia
Kezdeményező készség és vállalkozói kompetencia
Anyanyelvi kompetencia:
Digitális kompetencia:
Szociális és állampolgári kompetencia:
Hatékony, önálló tanulás
Módszertani ajánlás:
A természettudományos megismerés kisgyerekkorban kísérletezéssel, megtapasztalással kezdődik. Fontos, hogy biztosítsuk számukra ennek a lehetőségét.
Segítsük őket, hogy legyenek nyitottak a feldolgozott témára és a felvetett kérdésekre, törekedjenek az ismereteik hasznosítására.
Pozitív megerősítés és dicséret hassa át a foglalkozást.
A gyerekek folyamatosan éljék át az együtt végzett munka örömét.
A csoportok munkájára a kooperativitás legyen jellemző.
Az otthonra ajánlott feladat az érdeklődőbb tanulóknak segít a téma részletesebb megismerésében.
A megtapasztalás során a rácsodálkozás élményének biztosítása a foglalkozáson, és azon túl is legyen cél.
A foglalkozáson legyen hangsúlyos a fenntarthatóság szem előtt tartása, az egészséges életmódra való törekvés, a környezettudatosság.
A figyelem irányuljon a hazai, itthon megtermelt élelmiszerek tudatosabb választására.
Megjegyzés: A foglalkozás leírása során 4x4 fős csoportra vonatkozott a tervezés.
Támogató rendszer
http://ttomc.elte.hu/sites/default/files/kiadvany/kemiai_kiserletek_altalanos_iskolakban_0.pdf
http://edia.hu/sites/default/files/books/Termeszettudomany_tartalmi_keretek.pdf
Csoportokba rendeződés:
Táplálékpiramisba tartozó tápanyag-típusok képeiből, 4*4 kép közül húznak a gyerekek.
4 asztalon 1-1 táplálékpiramis, megjelölve egy-egy szintje.
Minden gyerek megkeresi a húzott kép táplálékpiramisban elfoglalt helyét.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
helykeresés
Eszközök:
1. számú melléklet:
4* 4 kép tápanyag-típusokról
4 táplálékpiramis kép
Fejlesztés:
együttműködés
ismeretek előhívása
A. A fogalomkártyák segítségével ismerd meg a legfontosabb vitaminokat és azok jótékony hatásait!
B. Párosítás
Húzd a megfelelő vitaminok meghatározásához azoknak az ételeknek a fotóit, amelyek tartalmazzák azokat a vitaminokat!
Játékos LearningApps feladat.
Ajánlott időkeret:
4 perc
Módszerek:
interaktív feladat
Eszközök:
interaktív tábla
Fejlesztés:
finommotorika
előzetes ismeretek előhívása
-Alma – citromlé / C - vitamin
Aszalás (megjegyzés, megbeszélés)
/csoportmunka/
(később még megnézik az almaszeletek színét)
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
kísérlet
Eszközök:
feladatlap
eszközök csoportonként:
- 1 fehér csempe, vagy műanyag tálka
anyagok:
- 1 almaszelet / almadarabkák
- citromlé/ C - vitamin
2. számú melléklet
Fejlesztés:
feladatmegértés, végrehajtás
megfigyelés, az ismeretek
gyakorlati alkalmazása
Gyümölcsök fotói (hazai, külföldi, egzotikusabb is)
Feladat: a gyümölcs származási helyének kiválasztása: hazai - külföldi
táblázat
/csoportmunka/
Válaszd a hazait!
megbeszélés
(környezeti terhelés…)
Ajánlott időkeret:
6 perc
Módszerek:
kiválasztás
felfedeztetés
csoportos megbeszélés
érvelés
Eszközök:
feladatlap
3. számú melléklet
Fejlesztés:
fenntarthatóság
egészségtudatos gondolkodás fejlesztése
Lehetséges változat:
1. Joghurtos alma saláta készítés, elfogyasztás
2. Színes alma saláta
/csoportmunka/
alternatív:
más összetevőkből gyümölcssaláta
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
gyümölcssaláta készítés
Eszközök:
eszközök csoportonként:
- 1 nagyobb tál
- 2 tányér az almának
- kés
- 4 kiskanál
- 4 műanyagpohár
- használt újságpapír „asztalterítőként”
anyagok csoportonként joghurtos alma saláta:
- 3 alma
- 1 pohár joghurt
- 2 evőkanál méz
- mazsola, dióbél…
tetszés szerint
anyagok csoportonként színes alma saláta:
- 3 alma
- reszelt sárgarépa
- 1-2 evőkanál méz
- fahéj
- citromlé
4. számú melléklet
Fejlesztés:
feladatmegértés, végrehajtás, együttműködés
egészséges táplálkozás, iránti igény
tiszta munkakörnyezet fenntartása iránti igény
Tojásfehérje melegítése
Kiválasztásos képkereső feladat:
Izom Izidor
izmosodáshoz milyen táplálékokat fogyasszon?
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
kísérlet
kiválasztásos feladat
Eszközök:
feladatlap
eszközök csoportonként:
- 1 műanyag pohár
- 1 nagyobb, magas műanyag tálka
- vízforraló
anyagok:
- 1 tojásfehérje
- forró víz
vízfürdő, forró víz csere…
5. számú melléklet
6. számú melléklet
Fejlesztés:
feladatmegértés, pontos végrehajtás
manuális készségek fejlesztése
megfigyelés
egészségtudatos gondolkodás fejlesztése
a tudás gyakorlati alkalmazása
- liszt
- habarás
- több élelmiszer
levespor, pudingpor…
(csempén)
/kooperatív csoportmunka/
alternatív:
megbeszélés
glutén érzékenység
Ajánlott időkeret:
8 perc
Módszerek:
kísérlet
megbeszélés
Eszközök:
feladatlap
eszközök csoportonként:
- 1 fehér csempe, vagy műanyag tálka
- 1 kiskanál
- használt újságpapír „asztalterítőként”
anyagok:
- Betadine
- liszt
- tejföl
- pudingpor
- levespor
- kölesgolyó
- bulgur…
tetszés szerint
7. számú melléklet
8. számú melléklet
Fejlesztés:
feladatmegértés, pontos végrehajtás
megfigyelés
a tudás gyakorlati alkalmazása
egészségtudatos gondolkodás fejlesztése
Palacsinta készítés – közreműködők.
Összetevők megtermeléséhez, feldolgozásához… köthető foglalkozások neve kártyákon.
Csoporttagok húznak 2-3 kártyát,
activity szerűen körülírják a feladványt, a többiek próbálják kitalálni a bemutatott foglalkozás nevét.
Ajánlott időkeret:
8 perc
Módszerek:
activity feladat
Eszközök:
szókártyák
9. számú melléklet:
Fejlesztés:
pályaorientáció
ismeretek előhívása
beszédfejlesztés
kreativitás
Szóbeli tanítói értékelés,
a csoportok értékelése különböző szempontok szerint, dicséretek
Ajánlott időkeret:
2 perc
Módszerek:
értékelés
Fejlesztés:
önismeret fejlesztés
A munka utáni rend helyreállítása
Ajánlott időkeret:
2 perc
Eszközök:
takarító eszközök
Fejlesztés:
A tiszta környezet iránti igényesség erősítése.
(élelmiszer szállítás)
https://mtvsz.hu/karbonkalkulator
Ajánlott időkeret:
-
Módszerek:
interaktív feladat
Eszközök:
interaktív tábla
Fejlesztés:
látókör, fogékonyság növelése a környezet és a világ problémái iránt
fenntarthatóságra való figyelés
Karbon kalkulátor otthoni tanulmányozása
(élelmiszer szállítás)
https://mtvsz.hu/karbonkalkulator
Ajánlott időkeret:
-
Módszerek:
interaktív feladat
Eszközök:
internet
Fejlesztés:
látókör, fogékonyság
növelése a környezet és a világ problémái iránt
fenntarthatóságra való figyelés
http://letoltes.pontvelem.hu/fth2018/2_fth_kinek_koszonhetjuk_eteleinket_elelmiszer_terkep.pdf
Ajánlott időkeret:
-
Módszerek:
internetes keresés
elemzés
Eszközök:
internet
Fejlesztés:
ismeretek bővítése
fenntarthatóságra való figyelés