A konyhában levő egyszerű anyagokkal ”tüzeskedő” felelősségteljes kísérletezés. Kapcsolat keresése a kísérletek és a konyhai műveletek között.
Témakör:
Tűzzel kapcsolatos ismeretek előhívása játékos feladatokon keresztül. Látványos kísérletek a tanulók kooperatív együttműködésével: feketekígyó, cukor karamellizálása, lángfestés, vízen lévő égő gyertya üvegbúra alatt. A tapasztalatok összekapcsolása konyhatechnikai ismeretekkel. „Tüzes szakmák” felvillantása.
Előzetes tapasztalat:
Égéssel kapcsolatos előzetes ismeretek.
Cél:
A konyhában levő egyszerű anyagokkal ”tüzeskedő” felelősségteljes kísérletezés. Kapcsolat keresése a kísérletek és a konyhai műveletek között.
Téma:
Tűzzel kapcsolatos ismeretek előhívása játékos feladatokon keresztül. Látványos kísérletek a tanulók kooperatív együttműködésével: feketekígyó, cukor karamellizálása, lángfestés, vízen lévő égő gyertya üvegbúra alatt. A tapasztalatok összekapcsolása konyhatechnikai ismeretekkel. „Tüzes szakmák” felvillantása.
Előzetes tapasztalat:
Égéssel kapcsolatos előzetes ismeretek.
Kompetenciák:
Természettudományos kompetencia
Problémamegoldó gondolkodás
Matematikai kompetencia
Kezdeményező készség és vállalkozói kompetencia
Anyanyelvi kompetencia:
Digitális kompetencia:
Szociális és állampolgári kompetencia:
Módszertani ajánlás:
A gyerekek játékos kísérleteken és feladatokon keresztül sajátítsanak el ismereteket a környezetükben közvetlenül fellelhető anyagokról, melyeket a hétköznapi életben is hasznosítani tudnak.
A rácsodálkozás és a megtapasztalás élményének átélése során alakuljon ki nyitottság és érdeklődés a mindennapi élet dolgai felé.
A kísérletek elvégzése során fontos építeni a gyermekek már meglévő ismereteire, érdeklődésüket erősíteni a természettudományok/természetismeret iránt.
A pályaorientáció a kisgyerekekkel való foglalkozás során is jelenjen meg, legalább indirekt módon.
A gyerekek lelkes, a feladatokat pontosan követő munkáikért motivációként jutalomfigura képeket gyűjthetnek.
Pozitív megerősítés és dicséret hassa át a foglalkozást.
A gyerekek folyamatosan éljék át az együtt végzett munka örömét.
A csoportok munkájára a kooperativitás legyen jellemző.
A megtapasztalás során a rácsodálkozás élményének biztosítása a foglalkozáson, és azon túl is legyen cél.
Megjegyzés:
A baleset-megelőzésre, a tűz biztonságos használatára fokozottan föl kell hívni a tanulók figyelmét!
A foglalkozás leírása során 4x4 fős csoportokra vonatkozott a tervezés.
Támogató rendszer:
http://ttomc.elte.hu/sites/default/files/kiadvany/kemiai_kiserletek_altalanos_iskolakban_0.pdf
http://edia.hu/sites/default/files/books/Termeszettudomany_tartalmi_keretek.pdf
https://videa.hu/videok/tudomany-technika/feher-tabletta-fekete-kigyo-cukor-karamell-kemia-1XVGFa2K4eqPAImP
https://www.youtube.com/watch?v=ir7octJjjMo
https://www.youtube.com/watch?v=mnW_YHAlmy4
https://www.youtube.com/watch?v=V0kGcfcamTQ
https://www.youtube.com/watch?v=UT-3U-fB-jI
https://www.youtube.com/watch?v=JRXM3Hg4WqM
https://www.youtube.com/watch?v=1tVBkfnDvjM
4*4 képből húznak a tanulók.
tűz típusok, éghető anyagok, tűzoltó eszközök, tűzhöz kötődő foglalkozások
A felismert közös jellemző alapján csoportba rendeződés.
/Leggyorsabb csoport jutalomfigura/
Ajánlott időkeret:
6 perc
Módszerek:
„párkereső”,
csoportos megbeszélés
Eszközök:
4*4 kép (tűz típusok, éghető anyagok, tűzoltó eszközök, tűzhöz kötődő foglalkozások)
jutalomfigura kép (választási lehetőségek)
1. számú melléklet
2. számú melléklet
Fejlesztés:
összefüggés keresés
mindennapi tapasztalatok felidézése
együttműködés
A. A fogalomkártyák segítségével ismerd meg a tűzzel kapcsolatos ikonokat!
Eszköz:
2.a. melléklet: Fogalomkártyák
A labirintus segítségével próbálj meg eligazodni, hogy melyik a helyes megoldás!
Játékos wordwall feladat.
Ajánlott időkeret:
4 perc
Módszerek:
interaktív tananyagfeldolgozás
Eszközök:
IKT tábla
Fejlesztés:
finommotorika
figyelem, összpontosítás fejlesztés
/kooperatív csoportmunka/
Kísérlet közben megbeszélés: égés
/Érdekes, új információkért jutalomfigura/
Ajánlott időkeret:
8 perc
Módszerek:
kísérlet
megbeszélés
Eszközök:
feladatlap
eszközök csoportonként:
- 1 tepsi
- 1 konzerves doboz, befőttes üveg tető…
- hosszú szárú gyufa
anyagok:
- homok
- 1 „kígyótojás” előzőleg elkészítve
szódabikarbóna – porcukor 1: 8 arányban, alkohollal nedvesítve, formázva
- alkohol / denaturált szesz
jutalomfigura képek
3. számú melléklet: kísérletleírás
4. számú melléklet: fotók a kísérletről
Fejlesztés:
feladatmegértés, fegyelmezett végrehajtás, megfigyelés
ismeretek bővítése
Cukor olvasztás kanálban
/csoportmunka/
/A tapasztalatok jó rögzítéséért, értelmezéséért jutalomfigura/
Ajánlott időkeret:
6 perc
Módszerek:
kísérlet
Eszközök:
feladatlap
eszközök csoportonként:
- 1 vékony fém evőkanál
- 1 (mécses vagy) borszeszégő
- gyufa
- csempe/ tányér
anyagok:
- cukor
jutalomfigura képek
5. számú melléklet
6. számú melléklet
Fejlesztés:
feladatmegértés, türelmes végrehajtás
ismeretek gyakorlati alkalmazása
(alternatív: lángfestés - kísérlet)
„Flambírozás”
alkohol égetése
/csoportmunka/
Megbeszélés
/frontális/
alternatív:
Lángfestés
(konzerves dobozban)
/kooperatív csoportmunka/
(további lehetőség:
tűztornádó, további eszköz, rácsos fém szemetes)
Tűzijátékra is kitérni
Megbeszélés
/frontális/
/Érdekes, új információkért jutalomfigura/
Alternatív: közben dalok szólnak halkan
https://www.youtube.com/watch?v=GxJ83F8yMqI
Tűzoltó dal
https://www.youtube.com/watch?v=zQtK3wNvz6k
Tűz a havon
Ajánlott időkeret:
12 perc
Módszerek:
kísérlet, megbeszélés
problémafelvetés, megbeszélés
Eszköz:
feladatlap
eszközök csoportonként:
- 1 konzerves doboz, befőttes üveg tető…
- hosszú szárú gyufa
- alátét (csempe…)
anyagok:
- alkohol / denaturált szesz
lángfestéshez eszközök csoportonként:
- hosszú szárú gyufa
- vatta
- fehér csempe
vagy:
- 3-4 konzerves doboz, befőttes üveg tető…
alátét (tepsi…)
anyagok:
- alkohol / denaturált szesz
- tepsibe homok
- só
- bors
- krétapor
(- bór- kálium tartalmú vegyület a szertárból)
jutalomfigura képek
7. számú melléklet: kísérletleírás
8. számú melléklet: fotók a lángfestés kísérletről
Fejlesztés
biztonságos kísérletezés, egymásra figyelés, a tudás gyakorlati alkalmazása
feladatmegértés, fegyelmezett végrehajtás, manuális készségek fejlesztése
kíváncsiság, képzelőerő, kitartás, fegyelem, együttműködés
érzékszervek együttes használata,
zene iránti nyitottság
Festett vízen lévő égő gyertya üvegpohár alatt
/csoportmunka/
Megbeszélés
Levegő összetétele, változás
/A tapasztalatok jó rögzítéséért, értelmezéséért jutalomfigura/
Ajánlott időkeret:
7 perc
Módszerek:
kísérlet
problémafelvetés,
megbeszélés
Eszköz:
feladatlap
eszközök csoportonként:
- 1 teamécses, vagy magasabb gyertya
- 1 sima aljú tálka
- 1 pohár: vékony, magas (mécsesre / gyertyára borítható)
- hosszú szárú gyufa
anyagok:
- víz
- ételfesték
jutalomfigura képek
9. számú melléklet: kísérletleírás
10. számú melléklet: fotók a kísérletről
Fejlesztés
feladatmegértés, figyelmes végrehajtás,
manuális készségek fejlesztése
problémafelvetés,
megoldás képességének fejlesztése
lényeglátás
Rajz
együttes rajzolás
Két tanuló együtt fog egy ceruzát és így rajzolnak a témával kapcsolatban, anélkül, hogy beszélhetnének.
/Páros munka/
/Sikeres együttrajzolásért jutalomfigura/
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
rajzolás párban
Eszközök:
lapok
színes ceruzák
jutalomfigura képek
Fejlesztés:
együttműködés erősítése
egymás kölcsönös elfogadása
4 tűzzel kapcsolatos foglalkozást ábrázoló kép, színekkel megjelölve.
Ezek közül hányféleképpen válaszható ki két különböző?
Egy színpár csak egyszer szerepelhet.
A foglalkozásokhoz rendelt színekkel kell a lehetséges párokat színezéssel megadni.
/egyéni feladat/
/Leggyorsabban jó megoldást adóknak jutalomfigura/
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
feladat
Eszközök:
feladatlap
jutalomfigura képek
11. számú melléklet
Fejlesztés:
feladat megértés
kombinatív képesség
Könnyű/ nehéz feladatelemek/kísérletek megítélése
Jutalom figura gyűjtés eredménye:
kik miben voltak a legjobbak
Ajánlott időkeret:
4 perc
Módszerek:
tanulói értékelés
foglalkozás értékelése
önértékelés
tanítói értékelés
Eszközök:
foglalkozásrészek a feladatlapon
Fejlesztés:
véleménynyilvánítás
önbizalom erősítése
A munka utáni rend helyreállítása
Ajánlott időkeret:
2 perc
Eszközök:
takarító eszközök
Fejlesztés:
a tiszta környezet iránti igényesség erősítése
Lásd melléklet szerint
Módszerek:
keresztrejtvény feladat
Eszközök:
keresztrejtvény
12. számú melléklet
Fejlesztés:
ismeretek felidézése
gondolkodás fejlesztése