A naprendszerrel és benne a Nappal kapcsolatos meglévő ismeretek kiegészítése. Tapasztalatszerzés kísérletekkel, megfigyelésekkel. Egymástól tanulás.
Téma:
Előzetes tapasztalat:
A Napról korábbi tapasztalatok, ismeretek.
Ajánlott korosztály/létszám: 8-12 év/6-15 fő
Ajánlott időkeret: 2×45 perc
A foglalkozás közvetlen célja: A naprendszerrel és benne a Nappal kapcsolatos meglévő ismeretek kiegészítése. Tapasztalatszerzés kísérletekkel, megfigyelésekkel. Egymástól tanulás.
A foglalkozás tartalma:
A naprendszer
Nap, mint egy különleges csillag
Jellemzői
Napfogyatkozás, szivárvány, napfoltok
A Nap éltető ereje, veszélyei
A Nap megjelenése a mitológiában
A kompetenciafejlesztés fókuszai:
Kapcsolódási pontok: A modul többi elemével, illetve a Levegő és Fény modul foglalkozásblokkjaival. Szövegértés, lényegkiemelés.
Szükséges előzetes ismeretek: A Napról korábbi tapasztalatok, ismeretek.
Produktum: Plakátok, szókereső-füzet vezetése folyamatosan, saját szivárvány
Válasszatok egy csillagtérképészt! Ő megnézi a térképet.
Húzzatok egy kártyát! Mindenki legyen olyan bolygó, ami a kártyáján szerepel.
Akik a Szaturnusz gyűrűje kártyáját húzzák, alakítsanak egy kört a Szaturnusz körül, s forogjanak körülötte!
Álljatok be sorrendbe, ahogy a Naprendszer bolygói követik egymást.
A térképész segít nektek a sorrendben. Beszélni nem szabad, csak mutogatni.
Ha készen vagytok, mindenki mondja el a saját bolygójának nevét.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
csoportalakítás
Eszköz:
1. melléklet: Naprendszer
kártyák
Munkaforma:
kiscsoportos
Gyűjtsétek össze, mi minden jut eszetekbe, ha ezt a szót halljátok, hogy Nap! A3-as lap közepére írjátok fel a Nap szót nagybetűkkel.
Mindenki válasszon magának egy filctollat (különböző színűeket), és post-itekre írjon fel egy – egy szót, ami eszébe jut róla. Egy post-itre egy szó kerüljön!
Amikor mindenki végzett, próbáljátok meg ezeket a lapocskákat valamilyen szempont alapján csoportokba rendezni.
(Ha nem sikerül az önálló csoportosítási szempontok megtalálása, akkor természetesen segítünk)
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
szóháló
Eszköz:
2. melléklet: Szóháló.pdf
eszközök: A3-as lap, különböző színű filctollak, post-it, ragacs a kész munkák kihelyezéséhez
Munkaforma:
kiscsoportos
Alakítsatok 3 kiscsoportot! Mindenki húzzon 1-2 db információs kártyát (a csoport létszámától függően).
Olvassátok el az ott található információkat!
Próbáljátok benne kiemelni a lényeget úgy, hogy utána el tudjátok mondani a társaitoknak a legfontosabb információkat.
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
mozaik-módszer
Eszköz:
3. melléklet: Mozaik-módszer.pdf, Információs kártyák - Mi a Nap.pdf
Munkaforma:
egyéni, kiscsoportos
Tekintsétek meg a következő Naprendszerrel kapcsolatos videót az alábbi linkről lejátszva:
Ezt követően oldajátok meg a feladatot!
Melyik bolygó mennyi idő alatt fordul meg a nap körül? Válaszd ki a helyes megoldást!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszköz:
eszközök: számítógép, projektor, interaktív tábla
Munkaforma:
kooperatív- kis csoportos, egyéni
Nézzétek meg a mellékelt rövid kedvcsináló videót, majd készítsétek el saját szivárványotokat!
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
kísérlet
Eszköz:
4. melléklet: szivárvány.wmv
eszközök: képeslap méretű fehér nem túl vastag kartondarab, ragasztószalag, olló, vonalzó, vízzel teli üvegpohár, ceruza, fehér papír
Munkaforma:
egyéni
Olvassátok el a fogalomkártyákon lévő leírásokat szóforgóval!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
szóforgó
Eszköz:
5. melléklet: Fogalomkártyák - Mi a Nap.pdf, Szóforgó leírás.pdf
Munkaforma:
kooperatív
Tervezzetek egy plakátot, ami figyelmezteti az embereket a napba nézés veszélyeire!
Gyűjtsük össze közösen, mikor jó egy plakát!
• figyelemfelhívó
• színes
• kevés szöveg található rajta
• információt nyújt
Utána képtárlátogatással megnézik, és egy-egy pozitív mondattal értékelik egymás munkáját.
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
plakátkészítés
Eszköz:
6. melléklet: Plakátkészítés.pdf, Képtárlátogatás.pdf
eszközök: fehér kartonlap, filctollak, zsírkréta
Munkaforma:
kiscsoportos
Minden csoport megfogalmaz a témával kapcsolatosan 2 igaz és 1 hamis állítást.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
füllentős
Eszköz:
7. melléklet: Füllentős.pdf
eszközök: papír, íróeszköz
Munkaforma:
kooperatív, csoportos
Foglalkozásvezető szövegesen értékeli a csoport munkáját
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetőkör
Eszköz:
székek körben, vagy párnák, esetleg szőnyeg
Munkaforma:
frontális
Csoportosítsuk a bolygókat aszerint, hogy kőzet vagy gázbolygók!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetőkör
Eszköz:
8. melléklet: Beszélgetőkör.pdf
eszközök: szőnyeg vagy párnák
Munkaforma:
kiscsoportos
Nézzétek figyelmesen végig a bemutatót, melyben sok hasznos ismeretre tehettek szert a Naprendszerről.
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
PowerPointos bemutató
Eszköz:
9. melléklet: A Naprendszer.ppt
eszközök: számítógép, projektor, kivetítő
Munkaforma:
frontális