A levegővel kapcsolatos meglévő ismeretek kiegészítése. Tapasztalatszerzés kísérletekkel, megfigyelésekkel. Egymástól tanulás.
Témakör:
Előzetes tapasztalat:
Ajánlott korosztály/létszám: 8-12 év/6-15 fő
Ajánlott időkeret: 2×45 perc
A foglalkozás közvetlen célja: A levegővel kapcsolatos meglévő ismeretek kiegészítése. Tapasztalatszerzés kísérletekkel, megfigyelésekkel. Egymástól történő tanulás.
A foglalkozás tartalma:
a levegő mozgása
a szél
a szél keletkezése
a szél építő, romboló hatása
szélirányok, szélerősségek
szélenergia
frontok
játékos kísérletek a szél mozgására
A kompetenciafejlesztés fókuszai:
- személyiségfejlesztés
- kommunikációs és együttműködési készség fejlesztése - szociális kompetencia (egymásra való figyelés képességének fejlesztése)
- kognitív kompetencia: megismerő-képesség, rendszerező-képesség, holisztikus szemlélet, kombinatív képesség fejlesztése
- kreativitás fejlesztése
- tanulást segítő képességek: figyelem, emlékezet, gondolkodás, lényegkiemelés
- szókincsfejlesztés ismeretterjesztő szöveg megismerésével
- kísérletek alapján, tapasztalati úton következtetések levonása
- IKT-eszközök hatékony használata
Kapcsolódási pontok: A modul többi elemével, illetve a világűr és a fény modul foglalkozásblokkjaival. Szövegértés, lényegkiemelés.
Szükséges előzetes ismeretek: A levegő mozgásával kapcsolatos korábbi ismeretek, tapasztalatok. Alapvető, általános természettudományos ismeretek.
Produktum: plakátok, „tekeredő” papírkígyó, szókereső-füzet
Készítsetek kiállítást az előzetesen gyűjtött, illetve az asztalotokon talált képekből, cikkekből, leírásokból!
A kiállítást képtárlátogatással ismerjétek meg, és egy-egy pozitív mondattal értékeljék egymás munkáját.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
Azt találtuk, hogy… Plakátkészítés, képtárlátogatás
Eszköz:
1. melléklet: Azt találtuk, hogy….
színes filctollak, csomagolópapír, ragacs, ragasztó, gyűjtött, válogatott anyagok
Munkaforma:
kooperatív, kis csoportos
Mit tudsz a szélről? Milyen széltípust láttál már? Egyáltalán hogyan keletkezik a szél?
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszköz:
2. melléklet: A levegő mozgása, a szél
számítógép, projektor, vetítővászon, internet
Munkaforma:
frontális
Fejtsd meg a rejtvényt! Minden megoldás összetett szó és az előtag a SZÉL!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszköz:
számítógép, projektor, IKT tábla
Munkaforma:
egyéni, kiscsoportos
Találd meg a definíciók párját!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszköz:
számítógép, projektor, IKT tábla
Munkaforma:
egyéni, kiscsoportos
Fejtsd meg a keresztrejtvényt! Minden megoldás összetett szó és az előtag a SZÉL!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszköz:
számítógép, projektor, IKT tábla
Munkaforma:
egyéni, kiscsoportos
Végezzétek el a kísérleteket a leírások alapján. Fogalmazzátok meg a tapasztalataitokat! Közös megbeszélést követően, a tapasztalatok összegzését jegyezzétek is le!
Ajánlott időkeret:
25 perc
Módszerek:
kísérletek
Eszköz:
3. melléklet: kísérletek, kísérletleírások
Az egyes kísérlet leírásoknál felsorolt eszközök
Munkaforma:
frontális, kis csoportos
Osszátok ki az információs kártyákat. Olvassátok el a rajta lévő információkat! Osszátok meg a társaitokkal, hogy milyen érdekességeket olvastatok!
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
szövegfeldolgozás, filmvetítés
Eszköz:
4. melléklet: információs kártya
Munkaforma:
csoportmunka, frontális
Mit tudtok róla? Készítsetek szómagyarázatot az egyes szélfajtákhoz!
Párosítsátok a fogalmakat a magyarázatokkal, készítsetek hozzá rajzos ábrákat!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
Mit tudtok róla? Párosítás
Eszköz:
5. melléklet: szókártyák a szélről
papír, íróeszköz, szókártyák
Munkaforma:
kooperatív kiscsoportos
Önértékelés: befejezetlen mondatokkal
„Ma legjobban az tetszett, amikor…”
„A legnehezebb feladat az volt, hogy…”
„A mai foglakozáson azt tanultam meg, hogy…”
Csoportok önértékelése: Hogyan sikerült a közös munkájuk? Melyik feladat megoldásával voltak elégedettek? Hogy érezték magukat?
Foglalkozásvezető értékeli a csoportok munkáját. Együttműködést, figyelmet, aktivitást, találékonyságot.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetőkör
Eszköz:
szőnyeg, párnák vagy székek körben
Munkaforma:
egyéni, csoportos és frontális beszélgetés
Nézzünk meg közösen néhány tornádót bemutató kisfilmet!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
szövegfeldolgozás, filmvetítés
Eszköz:
6. melléklet: Tornádók
számítógép, projektor
Munkaforma:
csoportmunka, frontális
Különböző papírcsíkokra fújva vagy fűszálat ujjatok közé fogva sokféle hangot adhattok ki. Próbáljatok meg eljátszani valamilyen dallamot!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
játék
Eszköz:
papír, fűszálak
Munkaforma:
kooperatív kis csoportos
Fogalmazzatok meg a témával kapcsolatban két igaz és egy hamis állítást!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
füllentő
Eszköz:
7. melléklet: módszertan
Papír, íróeszköz
Munkaforma:
kooperatív kis csoportos