A légnyomással kapcsolatos meglévő ismeretek kiegészítése. Tapasztalatszerzés kísérletekkel, megfigyelésekkel. Egymástól tanulás.
Téma:
Előzetes tapasztalat:
A légnyomással kapcsolatos mindennapi tapasztalatok, ismeretek.
Ajánlott korosztály/létszám: 8-12 év/6-15 fő
Ajánlott időkeret: 2×45 perc
A foglalkozás közvetlen célja: A légnyomással kapcsolatos meglévő ismeretek kiegészítése. Tapasztalatszerzés kísérletekkel, megfigyelésekkel. Egymástól tanulás.
A foglalkozás tartalma:
a levegő ereje
a légnyomás
szívóhatás
levegő viselkedése hő hatására
A kompetenciafejlesztés fókuszai:
- személyiségfejlesztés
- kommunikációs és együttműködési készség fejlesztése
- dramatikus készség fejlesztése
- szociális kompetencia (egymásra való figyelés képességének fejlesztése)
- kognitív kompetencia: megismerő-képesség, rendszerező-képesség, kombinatív képesség fejlesztése
- kreativitás fejlesztése
- tanulást segítő képességek:
figyelem, emlékezet, gondolkodás, lényegkiemelés,
szókincsfejlesztés ismeretterjesztő szöveg megismerésével
- kísérletek alapján, tapasztalati úton következtetések levonása
- IKT-eszközök hatékony használata
Kapcsolódási pontok: A modul többi elemével, illetve a világűr modul foglalkozásblokkjaival. Szövegértés, lényegkiemelés.
Szükséges előzetes ismeretek: A légnyomással kapcsolatos mindennapi tapasztalatok, ismeretek.
Produktum: Szókereső-füzet, kísérleti tapasztalatok rögzítve, fényképek a kísérletekről.
Egészítsétek ki a szólásokat egy vagy több szóval! Majd a második táblázatban adjátok meg, melyik a hozzáillő magyarázat!
Játsszátok is el a kihúzott szólást!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
párosítás, dramatizálás
Eszköz:
1. melléklet: szólások táblázat (csíkokra vágva), módszertan
Munkaforma:
kooperatív, kis csoportos
Mit gondoltok, miért pumpálnak levegőt a kerékpár, illetve az autók gumijába? Dugjátok össze a fejeteket, és beszéljétek meg!
Információ: A kerékbe pumpált levegő nyomása tartja meg a járműveket – a biciklitől az óriási teherautóig. Tömlőbe, ballonba sűrített levegő nyomása nehéz súlyokat is képes megemelni, és tartani.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
„kupaktanács”
Munkaforma:
kooperatív
Végezzétek el a kísérletek a leírások alapján. Fogalmazzátok meg, és jegyezzétek le tapasztalataitokat! (Rajzos ábrákkal, egy-egy tételmondattal).
Ajánlott időkeret:
30 perc
Módszerek:
kísérletek, játékok
Eszköz:
2. melléklet: kísérletek, az egyes kísérlet leírásoknál felsorolt eszközök, kísérletleírás információs kártyák
Munkaforma:
frontális, kis csoportos
Mindenki mond egy állítást, egy tényt az adott témával kapcsolatban és középre leteszi a tollát. Akinek már középen van a tolla, csak akkor szólalhat meg újra, ha már mindenki beszélt. A kör új állításokkal, és a tollak kivételével folytatódik. Ez addig folytatódhat, amíg tudnak tényeket, állításokat mondani a témával kapcsolatosan.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
tollak középen
Eszköz:
3. melléklet: módszertan: tollak középen, papír, tollak
Munkaforma:
kooperatív kis csoportos
Fejtsd meg a rejtvényeket!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszköz:
számítógép, projektor, IKT tábla
Munkaforma:
kooperatív kis csoportos, egyéni
Jegyezz meg minél több képet 10 másodperc alatt! melyik kísérlet jut eszedbe a képekről?
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszköz:
számítógép, projektor, IKT tábla
Munkaforma:
kooperatív kis csoportos, egyéni
Húzd a helytelen választ a lufi mögé, a helyes maradjon! Ha jól dolgoztál, egy szót kapsz megfejtésül!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszköz:
számítógép, projektor, IKT tábla
Munkaforma:
kooperatív kis csoportos, egyéni
Jegyezzetek fel néhány fontos gondolatot, ismeretet, amit az adott szakaszban megértettetek, megtanultatok; írjátok le, hogy milyen kérdésetek van az adott témával kapcsolatban; végül a foglalkozással, a témával, az új ismeretanyaggal, valamint a foglalkozásvezetéssel és a tanulás módjával kapcsolatos személyes véleményeteket, megjegyzéseteket is fogalmazzátok meg.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
kilépőkártya
Eszköz:
4. melléklet: módszertan: Kilépőkártya,
cédulák, íróeszközök
Munkaforma:
egyéni, kooperatív, kis csoportos