Foglalkozás címe: Légnyomás

Foglalkozás leírása
Időkeret: 90 perc
Korosztály: 11< év
Nehézségi szint: nehéz
Témakör: kísérlet, levegő, légnyomás

Foglalkozás lejátszása
Légnyomás
 Regisztráltaknak elérhető
Rövid tartalom
Témakör: Levegő
Cím: A légnyomással kapcsolatos meglévő ismeretek kiegészítése. Tapasztalatszerzés kísérletekkel, megfigyelésekkel. Egymástól tanulás.
Cél:

A légnyomással kapcsolatos meglévő ismeretek kiegészítése. Tapasztalatszerzés kísérletekkel, megfigyelésekkel. Egymástól tanulás.

Téma:

  • a levegő ereje
  • a légnyomás
  • szívóhatás
  • levegő viselkedése hő hatására 

Előzetes tapasztalat:

A légnyomással kapcsolatos mindennapi tapasztalatok, ismeretek. 

 

Tevékenységlista

A Légnyomás- foglalkozás leírás
Tevékenység címe: A Légnyomás- foglalkozás leírás
Típus:    PDF
Leírás:

Ajánlott korosztály/létszám: 8-12 év/6-15 fő

Ajánlott időkeret: 2×45 perc

A foglalkozás közvetlen célja: A légnyomással kapcsolatos meglévő ismeretek kiegészítése. Tapasztalatszerzés kísérletekkel, megfigyelésekkel. Egymástól tanulás.

A foglalkozás tartalma:

a levegő ereje

a légnyomás

szívóhatás

levegő viselkedése hő hatására

 

A kompetenciafejlesztés fókuszai:

- személyiségfejlesztés

- kommunikációs és együttműködési készség fejlesztése

- dramatikus készség fejlesztése

- szociális kompetencia (egymásra való figyelés képességének fejlesztése)

- kognitív kompetencia: megismerő-képesség, rendszerező-képesség, kombinatív képesség fejlesztése

- kreativitás fejlesztése

- tanulást segítő képességek:

figyelem, emlékezet, gondolkodás, lényegkiemelés,

szókincsfejlesztés ismeretterjesztő szöveg megismerésével

- kísérletek alapján, tapasztalati úton következtetések levonása

- IKT-eszközök hatékony használata

Kapcsolódási pontok: A modul többi elemével, illetve a világűr modul foglalkozásblokkjaival. Szövegértés, lényegkiemelés.

Szükséges előzetes ismeretek: A légnyomással kapcsolatos mindennapi tapasztalatok, ismeretek.

Produktum: Szókereső-füzet, kísérleti tapasztalatok rögzítve, fényképek a kísérletekről.

Levegővel kapcsolatos szólások
Tevékenység címe: Levegővel kapcsolatos szólások
Típus:    ZIP
Leírás:

Egészítsétek ki a szólásokat egy vagy több szóval! Majd a második táblázatban adjátok meg, melyik a hozzáillő magyarázat!

Játsszátok is el a kihúzott szólást!

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

párosítás, dramatizálás

Eszköz:

1. melléklet: szólások táblázat (csíkokra vágva), módszertan

Munkaforma:

kooperatív, kis csoportos

 

Előzetes tudás feltárása
Tevékenység címe: Előzetes tudás feltárása
Típus:    Szöveg
Leírás:

Mit gondoltok, miért pumpálnak levegőt a kerékpár, illetve az autók gumijába? Dugjátok össze a fejeteket, és beszéljétek meg!

Információ: A kerékbe pumpált levegő nyomása tartja meg a járműveket – a biciklitől az óriási teherautóig. Tömlőbe, ballonba sűrített levegő nyomása nehéz súlyokat is képes megemelni, és tartani.

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

„kupaktanács”

Munkaforma:

kooperatív

Tapasztalatszerzés kísérletekkel
Tevékenység címe: Tapasztalatszerzés kísérletekkel
Típus:    ZIP
Leírás:

Végezzétek el a kísérletek a leírások alapján. Fogalmazzátok meg, és jegyezzétek le tapasztalataitokat! (Rajzos ábrákkal, egy-egy tételmondattal).

Ajánlott időkeret:

30 perc

Módszerek:

kísérletek, játékok

Eszköz:

2. melléklet: kísérletek, az egyes kísérlet leírásoknál felsorolt eszközök, kísérletleírás információs kártyák

Munkaforma:

frontális, kis csoportos

Szerzett tapasztalatok ellenőrzése
Tevékenység címe: Szerzett tapasztalatok ellenőrzése
Típus:    PDF
Leírás:

Mindenki mond egy állítást, egy tényt az adott témával kapcsolatban és középre leteszi a tollát. Akinek már középen van a tolla, csak akkor szólalhat meg újra, ha már mindenki beszélt. A kör új állításokkal, és a tollak kivételével folytatódik. Ez addig folytatódhat, amíg tudnak tényeket, állításokat mondani a témával kapcsolatosan.

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

tollak középen

Eszköz:

3. melléklet: módszertan: tollak középen, papír, tollak

Munkaforma:

kooperatív kis csoportos

Rejtvényhegy - IKT feladat
Tevékenység címe: Rejtvényhegy - IKT feladat
Típus:    Beágyazás
Leírás:

Fejtsd meg a rejtvényeket!

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

interaktív tananyag-feldolgozás

Eszköz:

számítógép, projektor, IKT tábla

Munkaforma:

kooperatív kis csoportos, egyéni

Hogyan működik? – IKT feladat
Tevékenység címe: Hogyan működik? – IKT feladat
Típus:    Beágyazás
Leírás:

Jegyezz meg minél több képet 10 másodperc alatt! melyik kísérlet jut eszedbe a képekről?

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

interaktív tananyag-feldolgozás

Eszköz:

számítógép, projektor, IKT tábla

Munkaforma:

kooperatív kis csoportos, egyéni

 

Igaz hamis állítások a légnyomásról – IKT feladat
Tevékenység címe: Igaz hamis állítások a légnyomásról – IKT feladat
Típus:    Beágyazás
Leírás:

Húzd a helytelen választ a lufi mögé, a helyes maradjon! Ha jól dolgoztál, egy szót kapsz megfejtésül!

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

interaktív tananyag-feldolgozás

Eszköz:

számítógép, projektor, IKT tábla

Munkaforma:

kooperatív kis csoportos, egyéni

Önértékelés - gyerekek és foglalkozásvezető visszajelzései
Tevékenység címe: Önértékelés - gyerekek és foglalkozásvezető visszajelzései
Típus:    PDF
Leírás:

Jegyezzetek fel néhány fontos gondolatot, ismeretet, amit az adott szakaszban megértettetek, megtanultatok; írjátok le, hogy milyen kérdésetek van az adott témával kapcsolatban; végül a foglalkozással, a témával, az új ismeretanyaggal, valamint a foglalkozásvezetéssel és a tanulás módjával kapcsolatos személyes véleményeteket, megjegyzéseteket is fogalmazzátok meg.

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

kilépőkártya

Eszköz:

4. melléklet: módszertan: Kilépőkártya,

cédulák, íróeszközök

Munkaforma:

egyéni, kooperatív, kis csoportos