Foglalkozás címe: A repülés

Foglalkozás leírása
Időkeret: 90 perc
Korosztály: 11< év
Nehézségi szint: nehéz

Foglalkozás lejátszása
A repülés
 Regisztráltaknak elérhető
Rövid tartalom
Témakör: Levegő
Cím: A repüléssel kapcsolatos meglévő ismeretek kiegészítése. Tapasztalatszerzés kísérletekkel, megfigyelésekkel. Egymástól tanulás.
Cél:

A repüléssel kapcsolatos meglévő ismeretek kiegészítése. Tapasztalatszerzés kísérletekkel, megfigyelésekkel. Egymástól tanulás.

Témakör:

  • madarak 
  • ejtőernyő, siklóernyő 
  • hőlégballon, szerencse lámpás 
  • motoros repülőgép 
  • vitorlázó repülőgép 

Előzetes tapasztalat:

A repülésről meglévő tapasztalatok, ismeretek. 

 

 

Tevékenységlista

A Repülés - foglalkozás leírás
Tevékenység címe: A Repülés - foglalkozás leírás
Típus:    PDF
Leírás:

Ajánlott korosztály/létszám: 8-12 év/6-15 fő

Ajánlott időkeret: 2×45 perc

A foglalkozás közvetlen célja: A repüléssel kapcsolatos meglévő ismeretek kiegészítése. Tapasztalatszerzés kísérletekkel, megfigyelésekkel. Egymástól tanulás.

A foglalkozás tartalma:

madarak

ejtőernyő, siklóernyő

hőlégballon, szerencse lámpás

motoros repülőgép

vitorlázó repülőgép

 

 

A kompetenciafejlesztés fókuszai:

- személyiségfejlesztés

- kommunikációs és együttműködési készség fejlesztése

- dramatikus készség fejlesztése

- szociális kompetencia (egymásra való figyelés képességének fejlesztése)

- kognitív kompetencia: megismerő-képesség, rendszerező-képesség, kombinatív képesség fejlesztése

- kreativitás fejlesztése

- tanulást segítő képességek:

figyelem, emlékezet, gondolkodás, lényegkiemelés,

szókincsfejlesztés ismeretterjesztő szöveg megismerésével

- kísérletek alapján, tapasztalati úton következtetések levonása

-IKT-eszközök hatékony használata

Kapcsolódási pontok: A modul többi elemével, illetve a világűr modul kapcsolódó foglalkozásblokkjaival. Szövegértés, lényegkiemelés.

Szükséges előzetes ismeretek: A repülésről meglévő tapasztalatok, ismeretek.

Produktum: ejtőernyő, léghajó.

Személyes tapasztalatok, élmények beemelése – repülés
Tevékenység címe: Személyes tapasztalatok, élmények beemelése – repülés
Típus:    Szöveg
Leírás:

Ki utazott már repülőgépen? Osszátok meg egymással személyes tapasztalataitokat!

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

beszélgetőkör

Eszköz:

székek körben vagy szőnyeg

Munkaforma:

kooperatív

Előzetes tudás feltárása - repülés
Tevékenység címe: Előzetes tudás feltárása - repülés
Típus:    PDF
Leírás:

A csoport minden tagjának legyen saját színe, amellyel a csomagolópapírra dolgozik. A lap közepére kerüljön fel a téma, és írjanak köré kulcsfogalmakat, ill. azokhoz tartozó kifejezéseket.

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

szóháló

Eszköz:

1. melléklet: szóháló

csomagolópapír, különböző színű filctollak

Munkaforma:

kooperatív, kis csoportos

Meglévő ismeretek rendszerezése a repülésről
Tevékenység címe: Meglévő ismeretek rendszerezése a repülésről
Típus:    PDF
Leírás:

Mit tudtok a repüléséről? Olvassátok el az információs kártyán lévő érdekességeket! Milyen új ismerethez jutottatok?

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

szövegfeldolgozás

Eszköz:

2. melléklet: információs kártya

Munkaforma:

kis csoportos

Tapasztalatszerzés kísérlettel- ejtőernyő
Tevékenység címe: Tapasztalatszerzés kísérlettel- ejtőernyő
Típus:    PDF
Leírás:

Végezzétek el a kísérletet a leírás alapján! Fogalmazzátok meg, és jegyezzétek le tapasztalataitokat! (Rajzos ábrákkal, egy-egy tételmondattal)

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

kísérlet, játék

Eszköz:

3. melléklet: kísérletleírások, az ott felsorolt eszközök

Munkaforma:

kis csoportos

Tapasztalatszerzés kísérlettel - hőlégballon
Tevékenység címe: Tapasztalatszerzés kísérlettel - hőlégballon
Típus:    ZIP
Leírás:

Végezzétek el a kísérleteket a leírás alapján. Fogalmazzátok meg, és jegyezzétek le tapasztalataitokat! (Rajzos ábrákkal, egy-egy tételmondattal)

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

kísérlet, játék

Eszköz:

3. melléklet: kísérletleírások: teafilter-rakéta, az ott felsorolt eszközök, 4. melléklet: teafilter rakéta videó

Munkaforma:

kis csoportos

Tapasztalatszerzés kísérlettel - A repülőgépek szárnya, vitorlázó repülőgép
Tevékenység címe: Tapasztalatszerzés kísérlettel - A repülőgépek szárnya, vitorlázó repülőgép
Típus:    ZIP
Leírás:

Mit gondoltok, mitől maradnak fenn a levegőben a motoros és vitorlázó repülőgépek?

Végezzétek el a kísérletek a leírások alapján. Fogalmazzátok meg, és jegyezzétek le tapasztalataitokat! (Rajzos ábrákkal, egy-egy tételmondattal)

Ajánlott időkeret:

15 perc

Módszerek:

kísérletek, filmvetítés

Eszköz:

3. melléklet: kísérlet leírása, az ott felsorolt eszközök

5. melléklet: repülőgép szárnyának modellezése

Munkaforma:

kis csoportos, frontális

Repül a hőlégballon – IKT feladat
Tevékenység címe: Repül a hőlégballon – IKT feladat
Típus:    Beágyazás
Leírás:

Kattints arra a hőlégballonra, amelyik a legmagasabban repül!

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

interaktív tananyag-feldolgozás

Eszköz:

számítógép, projektor, IKT tábla

Munkaforma:

kis csoportos kooperatív, egyéni

Teszteld a tudásod! - IKT
Tevékenység címe: Teszteld a tudásod! - IKT
Típus:    Beágyazás
Leírás:

Keresd meg a helyes választ!

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

interaktív tananyag-feldolgozás

Eszköz:

számítógép, projektor, IKT tábla

Munkaforma:

kis csoportos kooperatív, egyéni

Szerzett tapasztalatok ellenőrzése
Tevékenység címe: Szerzett tapasztalatok ellenőrzése
Típus:    PDF
Leírás:

Válaszoljatok a feltett kérdésekre a diák kvartett módszerével!

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

diák kvartett

Eszköz:

6. melléklet: diák kvartett, kérdések

Munkaforma:

kooperatív kis csoportos

 

Önértékelés - Gyerekek és foglalkozásvezető visszajelzései
Tevékenység címe: Önértékelés - Gyerekek és foglalkozásvezető visszajelzései
Típus:    PDF
Leírás:

Jegyezzetek fel néhány fontos gondolatot, ismeretet, amit az adott szakaszban megértettetek, megtanultatok; írjátok le, hogy milyen kérdésetek van az adott témával kapcsolatban; végül a foglalkozással, a témával, az új ismeretanyaggal, valamint a foglalkozásvezetéssel és a tanulás módjával kapcsolatos személyes véleményeteket, megjegyzéseteket is fogalmazzátok meg.

Ajánlott időkeret:

8 perc

Módszerek:

kilépőkártya

Eszköz:

7. melléklet: kilépőkártya, cédulák, íróeszközök

Munkaforma:

egyéni, kooperatív, kiscsoportos

Következő foglalkozásra gyűjtőmunka kiadása azoknak, akik esetleg a következő foglalkozásra is jönnek, és szívesen kutakodnak.
Tevékenység címe: Következő foglalkozásra gyűjtőmunka kiadása azoknak, akik esetleg a következő foglalkozásra is jönnek, és szívesen kutakodnak.
Típus:    Szöveg
Leírás:

Gyűjtsetek különböző újságokból vagy az internetről a légszennyezéssel kapcsolatos cikkeket, képeket a következő foglalkozásra!

Ajánlott időkeret:

2 perc

Módszerek:

gyűjtőmunka

Munkaforma:

Egyéni, kooperatív

Időkitöltő - Ismeretszerzés - hőlégballon
Tevékenység címe: Időkitöltő - Ismeretszerzés - hőlégballon
Típus:    ZIP
Leírás:

Olvassátok el az információs kártyát!

A szerencselámpásról szóló ismeretterjesztő szöveget dolgozzátok fel szakértői csoportokban!

Milyen új dolgokat tudtatok meg a hőlégballonról, illetve a szerencselámpásról?

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

szakértői módszer

Eszköz:

2. melléklet: információs kártya: Kongming lámpások- szerencselámpások, 8. melléklet: szakértői módszer

Munkaforma:

kis csoportos kooperatív

Időkitöltő - Ismeretszerzés – PPT: Repülőgépek
Tevékenység címe: Időkitöltő - Ismeretszerzés – PPT: Repülőgépek
Típus:    PowerPoint
Leírás:

Nézzük meg, hogy milyen repülőgépfajták léteznek!

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

ismeretszerzés

Eszköz:

9. melléklet: repülőgépek ppt, számítógép, kivetítő

Munkaforma:

frontális