A repüléssel kapcsolatos meglévő ismeretek kiegészítése. Tapasztalatszerzés kísérletekkel, megfigyelésekkel. Egymástól tanulás.
Témakör:
Előzetes tapasztalat:
A repülésről meglévő tapasztalatok, ismeretek.
Ajánlott korosztály/létszám: 8-12 év/6-15 fő
Ajánlott időkeret: 2×45 perc
A foglalkozás közvetlen célja: A repüléssel kapcsolatos meglévő ismeretek kiegészítése. Tapasztalatszerzés kísérletekkel, megfigyelésekkel. Egymástól tanulás.
A foglalkozás tartalma:
madarak
ejtőernyő, siklóernyő
hőlégballon, szerencse lámpás
motoros repülőgép
vitorlázó repülőgép
A kompetenciafejlesztés fókuszai:
- személyiségfejlesztés
- kommunikációs és együttműködési készség fejlesztése
- dramatikus készség fejlesztése
- szociális kompetencia (egymásra való figyelés képességének fejlesztése)
- kognitív kompetencia: megismerő-képesség, rendszerező-képesség, kombinatív képesség fejlesztése
- kreativitás fejlesztése
- tanulást segítő képességek:
figyelem, emlékezet, gondolkodás, lényegkiemelés,
szókincsfejlesztés ismeretterjesztő szöveg megismerésével
- kísérletek alapján, tapasztalati úton következtetések levonása
-IKT-eszközök hatékony használata
Kapcsolódási pontok: A modul többi elemével, illetve a világűr modul kapcsolódó foglalkozásblokkjaival. Szövegértés, lényegkiemelés.
Szükséges előzetes ismeretek: A repülésről meglévő tapasztalatok, ismeretek.
Produktum: ejtőernyő, léghajó.
Ki utazott már repülőgépen? Osszátok meg egymással személyes tapasztalataitokat!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetőkör
Eszköz:
székek körben vagy szőnyeg
Munkaforma:
kooperatív
A csoport minden tagjának legyen saját színe, amellyel a csomagolópapírra dolgozik. A lap közepére kerüljön fel a téma, és írjanak köré kulcsfogalmakat, ill. azokhoz tartozó kifejezéseket.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
szóháló
Eszköz:
1. melléklet: szóháló
csomagolópapír, különböző színű filctollak
Munkaforma:
kooperatív, kis csoportos
Mit tudtok a repüléséről? Olvassátok el az információs kártyán lévő érdekességeket! Milyen új ismerethez jutottatok?
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
szövegfeldolgozás
Eszköz:
2. melléklet: információs kártya
Munkaforma:
kis csoportos
Végezzétek el a kísérletet a leírás alapján! Fogalmazzátok meg, és jegyezzétek le tapasztalataitokat! (Rajzos ábrákkal, egy-egy tételmondattal)
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
kísérlet, játék
Eszköz:
3. melléklet: kísérletleírások, az ott felsorolt eszközök
Munkaforma:
kis csoportos
Végezzétek el a kísérleteket a leírás alapján. Fogalmazzátok meg, és jegyezzétek le tapasztalataitokat! (Rajzos ábrákkal, egy-egy tételmondattal)
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
kísérlet, játék
Eszköz:
3. melléklet: kísérletleírások: teafilter-rakéta, az ott felsorolt eszközök, 4. melléklet: teafilter rakéta videó
Munkaforma:
kis csoportos
Mit gondoltok, mitől maradnak fenn a levegőben a motoros és vitorlázó repülőgépek?
Végezzétek el a kísérletek a leírások alapján. Fogalmazzátok meg, és jegyezzétek le tapasztalataitokat! (Rajzos ábrákkal, egy-egy tételmondattal)
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
kísérletek, filmvetítés
Eszköz:
3. melléklet: kísérlet leírása, az ott felsorolt eszközök
5. melléklet: repülőgép szárnyának modellezése
Munkaforma:
kis csoportos, frontális
Kattints arra a hőlégballonra, amelyik a legmagasabban repül!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszköz:
számítógép, projektor, IKT tábla
Munkaforma:
kis csoportos kooperatív, egyéni
Keresd meg a helyes választ!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszköz:
számítógép, projektor, IKT tábla
Munkaforma:
kis csoportos kooperatív, egyéni
Válaszoljatok a feltett kérdésekre a diák kvartett módszerével!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
diák kvartett
Eszköz:
6. melléklet: diák kvartett, kérdések
Munkaforma:
kooperatív kis csoportos
Jegyezzetek fel néhány fontos gondolatot, ismeretet, amit az adott szakaszban megértettetek, megtanultatok; írjátok le, hogy milyen kérdésetek van az adott témával kapcsolatban; végül a foglalkozással, a témával, az új ismeretanyaggal, valamint a foglalkozásvezetéssel és a tanulás módjával kapcsolatos személyes véleményeteket, megjegyzéseteket is fogalmazzátok meg.
Ajánlott időkeret:
8 perc
Módszerek:
kilépőkártya
Eszköz:
7. melléklet: kilépőkártya, cédulák, íróeszközök
Munkaforma:
egyéni, kooperatív, kiscsoportos
Gyűjtsetek különböző újságokból vagy az internetről a légszennyezéssel kapcsolatos cikkeket, képeket a következő foglalkozásra!
Ajánlott időkeret:
2 perc
Módszerek:
gyűjtőmunka
Munkaforma:
Egyéni, kooperatív
Olvassátok el az információs kártyát!
A szerencselámpásról szóló ismeretterjesztő szöveget dolgozzátok fel szakértői csoportokban!
Milyen új dolgokat tudtatok meg a hőlégballonról, illetve a szerencselámpásról?
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
szakértői módszer
Eszköz:
2. melléklet: információs kártya: Kongming lámpások- szerencselámpások, 8. melléklet: szakértői módszer
Munkaforma:
kis csoportos kooperatív
Nézzük meg, hogy milyen repülőgépfajták léteznek!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
ismeretszerzés
Eszköz:
9. melléklet: repülőgépek ppt, számítógép, kivetítő
Munkaforma:
frontális