Foglalkozás címe: A légszennyezés

Foglalkozás leírása
Időkeret: 90 perc
Korosztály: 11< év
Nehézségi szint: közepes
Témakör: kísérlet, környezetvédelem, levegő, légszennyezés

Foglalkozás lejátszása
A légszennyezés
 Regisztráltaknak elérhető
Rövid tartalom
Témakör: Levegő
Cím: A légszennyezéssel kapcsolatos meglévő ismeretek kiegészítése, további érdeklődés felkeltése. A természeti környezettel kapcsolatos személyes tudás bővítése. Környezeti témák iránti érzékenyítés. Egymástól tanulás.
Cél:

A légszennyezéssel kapcsolatos meglévő ismeretek kiegészítése, további érdeklődés felkeltése. A természeti környezettel kapcsolatos személyes tudás bővítése. Környezeti témák iránti érzékenyítés. Egymástól tanulás.

Témakör:

  • tapasztalatszerzés kísérlettel, megfigyeléssel 
  • interjúkészítés 
  • a levegőszennyezés következményei 
  • felhívás környezettudatos magatartásra

Előzetes tapasztalat:

A levegő tisztaságáról, légszennyezésről, környezetvédelemről meglévő tapasztalatok, alapvető ismeretek. 

Tevékenységlista

A Légszennyezés- foglalkozás leírás
Tevékenység címe: A Légszennyezés- foglalkozás leírás
Típus:    PDF
Leírás:

Ajánlott korosztály/létszám: 8-12 év/6-15 fő

Ajánlott időkeret: 2×45 perc

A foglalkozás közvetlen célja: A légszennyezéssel kapcsolatos meglévő ismeretek kiegészítése, további érdeklődés felkeltése.

A természeti környezettel kapcsolatos személyes tudás bővítése.

Környezeti témák iránti érzékenyítés. Egymástól tanulás.

A foglalkozás tartalma:

tapasztalatszerzés kísérlettel, megfigyeléssel

interjúkészítés

a levegőszennyezés következményei

felhívás környezettudatos magatartásra

A kompetenciafejlesztés fókuszai:

- személyiségfejlesztés

- kommunikációs és együttműködési készség fejlesztése - mások véleményének figyelembevétele

- szociális kompetencia (egymásra való figyelés képességének fejlesztése)

- kognitív kompetencia: megismerő-képesség, rendszerező-képesség, kombinatív képesség fejlesztése

- kreativitás fejlesztése

- tanulást segítő képességek: figyelem, emlékezet, gondolkodás, lényegkiemelés

- szókincsfejlesztés ismeretterjesztő szövegek megismerésével, szómagyarázattal

- kísérletek alapján, tapasztalati úton következtetések levonása

- IKT-eszközök hatékony használata

Kapcsolódási pontok: A modul többi elemével, illetve a bolygók és a fény témakörrel. Szövegértés, lényegkiemelés.

Szükséges előzetes ismeretek: A levegő tisztaságáról, légszennyezésről, környezetvédelemről meglévő tapasztalatok, alapvető ismeretek.

Produktum: Szókereső-füzet, plakátok, interjúk.

Előzetes tudás feltárása – plakátkészítés: Azt találtuk, hogy…
Tevékenység címe: Előzetes tudás feltárása – plakátkészítés: Azt találtuk, hogy…
Típus:    PDF
Leírás:

Az előzetes munkában végzett sajtófigyelés eredményeiből készítsetek plakátokat, kiállítást, majd beszéljétek meg a látottakat!

(Amennyiben nem került sor előzetes gyűjtőmunkára, akkor a foglalkozásvezető által hozott sajtókat használják fel.)

Ajánlott időkeret:

20 perc

Módszerek:

plakátkészítés, képtárlátogatás

Eszköz:

1. melléklet: plakátkészítés, képtárlátogatás

csomagolópapír, gyűjtött cikkek, ragasztó, filctollak

Munkaforma:

kooperatív, kis csoportos

Tapasztalatszerzés interjúkészítéssel kérdőív segítségével -  A szerzett tapasztalatok megbeszélése
Tevékenység címe: Tapasztalatszerzés interjúkészítéssel kérdőív segítségével - A szerzett tapasztalatok megbeszélése
Típus:    ZIP
Leírás:

Készítsetek párban rövid interjúkat a légszennyezéssel kapcsolatos témában!

Mely válaszok voltak a legjellemzőbbek?

Ajánlott időkeret:

15 perc

Módszerek:

interjú, kérdőív

Eszköz:

2. melléklet: interjú-kérdések, kérdőív, módszertan

esetleg diktafon, vagy ha nincs, akkor toll, papír a kérdőívek kitöltéséhez

Munkaforma:

páros

 

A levegőben lévő szennyeződések megfigyeltetése
Tevékenység címe: A levegőben lévő szennyeződések megfigyeltetése
Típus:    PDF
Leírás:

Helyezzünk ki nedves papír zsebkendőket a környék különböző helyeire!  A foglalkozás vége előtt begyűjtjük őket, és közösen megvizsgáljuk – akár nagyító segítségével, hogy mi történt.

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

kísérlet, tapasztalatszerzés

Eszköz:

3. melléklet: kísérlet leírás, az abban leírt eszközök

Munkaforma:

páros

Igaz vagy hamis? - IKT feladat
Tevékenység címe: Igaz vagy hamis? - IKT feladat
Típus:    Beágyazás
Leírás:

Igaz vagy hamis a következő állítás?

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

interaktív tananyag-feldolgozás

Eszköz:

számítógép, projektor, IKT tábla

Munkaforma:

kooperatív kis csoportos, egyéni

A zaj - IKT feladat
Tevékenység címe: A zaj - IKT feladat
Típus:    Beágyazás
Leírás:

Állítsd növekvő sorrendbe a jelenségeket hangosság alapján!

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

interaktív tananyag-feldolgozás

Eszköz:

számítógép, projektor, IKT tábla

Munkaforma:

kooperatív kis csoportos, egyéni

Szómagyarázat – Szerinted mit jelent?
Tevékenység címe: Szómagyarázat – Szerinted mit jelent?
Típus:    ZIP
Leírás:

Készítsetek szómagyarázatot a levegővel kapcsolatos néhány természeti jelenségről a foglalkozás során hallottak, könyvek, vagy internet segítségével! Vagy: Értelmezzétek a levegővel kapcsolatos kifejezéseket, és párosítsátok a magyarázatokkal! Jegyezzétek le a szókereső füzetbe!

Ajánlott időkeret:

15 perc

Módszerek:

kerekasztal, kutatás vagy szóforgó, párosítás

Eszköz:

4. melléklet: szókártyák levegőszennyezés

5. melléklet: szómagyarázat, szerinted mit jelent?

könyvek, internet, szókereső füzet

Munkaforma:

kooperatív kis csoportos

A levegőben lévő szennyeződések megfigyelésének tapasztalatai
Tevékenység címe: A levegőben lévő szennyeződések megfigyelésének tapasztalatai
Típus:    PDF
Leírás:

Gyűjtsük be a kihelyezett papír zsebkendőket, és vizsgáljuk meg – akár nagyító segítségével, hogy mi történt!

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

tapasztalatok megbeszélése, lejegyzése

Eszköz:

3. melléklet: kísérletleírás, papír zsebkendők, nagyító, füzet

Munkaforma:

páros

Ellenőrzés  Azt üzenjük neked…
Tevékenység címe: Ellenőrzés Azt üzenjük neked…
Típus:    PDF
Leírás:

A levegő tisztaságának megőrzése érdekében kívánatos magatartással kapcsolatosan fogalmazzatok meg tanácsokat!

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

vita, szóforgó

Eszköz:

6. melléklet: azt üzenjük neked…

papír, filctollak, gyurmaragasztó

Munkaforma:

kooperatív kis csoportos

Időkitöltő - Foghíjas állítások – IKT feladat
Tevékenység címe: Időkitöltő - Foghíjas állítások – IKT feladat
Típus:    Beágyazás
Leírás:

Egészítsd ki a hiányos mondatot! Ha segítség nélkül tudod a választ, kattints a nagy puzzledarabra! Ha válaszlehetőségeket szeretnél kérni, kattints a kis puzzledarabra!

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

interaktív tananyag-feldolgozás

Eszköz:

számítógép, projektor, IKT tábla

Munkaforma:

kooperatív kis csoportos, egyéni

 

Időkitöltő - Parlagfű – IKT feladat
Tevékenység címe: Időkitöltő - Parlagfű – IKT feladat
Típus:    Beágyazás
Leírás:

Rakd ki a puzzle-t!

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

interaktív tananyag-feldolgozás

Eszköz:

számítógép, projektor, IKT tábla

Munkaforma:

kooperatív kis csoportos, egyéni