A légszennyezéssel kapcsolatos meglévő ismeretek kiegészítése, további érdeklődés felkeltése. A természeti környezettel kapcsolatos személyes tudás bővítése. Környezeti témák iránti érzékenyítés. Egymástól tanulás.
Témakör:
Előzetes tapasztalat:
A levegő tisztaságáról, légszennyezésről, környezetvédelemről meglévő tapasztalatok, alapvető ismeretek.
Ajánlott korosztály/létszám: 8-12 év/6-15 fő
Ajánlott időkeret: 2×45 perc
A foglalkozás közvetlen célja: A légszennyezéssel kapcsolatos meglévő ismeretek kiegészítése, további érdeklődés felkeltése.
A természeti környezettel kapcsolatos személyes tudás bővítése.
Környezeti témák iránti érzékenyítés. Egymástól tanulás.
A foglalkozás tartalma:
tapasztalatszerzés kísérlettel, megfigyeléssel
interjúkészítés
a levegőszennyezés következményei
felhívás környezettudatos magatartásra
A kompetenciafejlesztés fókuszai:
- személyiségfejlesztés
- kommunikációs és együttműködési készség fejlesztése - mások véleményének figyelembevétele
- szociális kompetencia (egymásra való figyelés képességének fejlesztése)
- kognitív kompetencia: megismerő-képesség, rendszerező-képesség, kombinatív képesség fejlesztése
- kreativitás fejlesztése
- tanulást segítő képességek: figyelem, emlékezet, gondolkodás, lényegkiemelés
- szókincsfejlesztés ismeretterjesztő szövegek megismerésével, szómagyarázattal
- kísérletek alapján, tapasztalati úton következtetések levonása
- IKT-eszközök hatékony használata
Kapcsolódási pontok: A modul többi elemével, illetve a bolygók és a fény témakörrel. Szövegértés, lényegkiemelés.
Szükséges előzetes ismeretek: A levegő tisztaságáról, légszennyezésről, környezetvédelemről meglévő tapasztalatok, alapvető ismeretek.
Produktum: Szókereső-füzet, plakátok, interjúk.
Az előzetes munkában végzett sajtófigyelés eredményeiből készítsetek plakátokat, kiállítást, majd beszéljétek meg a látottakat!
(Amennyiben nem került sor előzetes gyűjtőmunkára, akkor a foglalkozásvezető által hozott sajtókat használják fel.)
Ajánlott időkeret:
20 perc
Módszerek:
plakátkészítés, képtárlátogatás
Eszköz:
1. melléklet: plakátkészítés, képtárlátogatás
csomagolópapír, gyűjtött cikkek, ragasztó, filctollak
Munkaforma:
kooperatív, kis csoportos
Készítsetek párban rövid interjúkat a légszennyezéssel kapcsolatos témában!
Mely válaszok voltak a legjellemzőbbek?
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
interjú, kérdőív
Eszköz:
2. melléklet: interjú-kérdések, kérdőív, módszertan
esetleg diktafon, vagy ha nincs, akkor toll, papír a kérdőívek kitöltéséhez
Munkaforma:
páros
Helyezzünk ki nedves papír zsebkendőket a környék különböző helyeire! A foglalkozás vége előtt begyűjtjük őket, és közösen megvizsgáljuk – akár nagyító segítségével, hogy mi történt.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
kísérlet, tapasztalatszerzés
Eszköz:
3. melléklet: kísérlet leírás, az abban leírt eszközök
Munkaforma:
páros
Igaz vagy hamis a következő állítás?
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszköz:
számítógép, projektor, IKT tábla
Munkaforma:
kooperatív kis csoportos, egyéni
Állítsd növekvő sorrendbe a jelenségeket hangosság alapján!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszköz:
számítógép, projektor, IKT tábla
Munkaforma:
kooperatív kis csoportos, egyéni
Készítsetek szómagyarázatot a levegővel kapcsolatos néhány természeti jelenségről a foglalkozás során hallottak, könyvek, vagy internet segítségével! Vagy: Értelmezzétek a levegővel kapcsolatos kifejezéseket, és párosítsátok a magyarázatokkal! Jegyezzétek le a szókereső füzetbe!
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
kerekasztal, kutatás vagy szóforgó, párosítás
Eszköz:
4. melléklet: szókártyák levegőszennyezés
5. melléklet: szómagyarázat, szerinted mit jelent?
könyvek, internet, szókereső füzet
Munkaforma:
kooperatív kis csoportos
Gyűjtsük be a kihelyezett papír zsebkendőket, és vizsgáljuk meg – akár nagyító segítségével, hogy mi történt!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
tapasztalatok megbeszélése, lejegyzése
Eszköz:
3. melléklet: kísérletleírás, papír zsebkendők, nagyító, füzet
Munkaforma:
páros
A levegő tisztaságának megőrzése érdekében kívánatos magatartással kapcsolatosan fogalmazzatok meg tanácsokat!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
vita, szóforgó
Eszköz:
6. melléklet: azt üzenjük neked…
papír, filctollak, gyurmaragasztó
Munkaforma:
kooperatív kis csoportos
Egészítsd ki a hiányos mondatot! Ha segítség nélkül tudod a választ, kattints a nagy puzzledarabra! Ha válaszlehetőségeket szeretnél kérni, kattints a kis puzzledarabra!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszköz:
számítógép, projektor, IKT tábla
Munkaforma:
kooperatív kis csoportos, egyéni
Rakd ki a puzzle-t!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszköz:
számítógép, projektor, IKT tábla
Munkaforma:
kooperatív kis csoportos, egyéni