A foglalkozás célja, hogy a tanulók megismerkedjenek a famegmunkálás eszközeinek neveivel és azok alkalmazásával. Összetudják kapcsolni a szerszámokat a fával foglalkozó szakmákkal. Alakuljon ki a tanulóban a tisztelet a szakmák iránt.
Téma:
Előzetes tapasztalat:
Korábban megszerzett ismeretek nem szükségesek.
Időtartam:
90 perc
Cél:
A foglalkozás célja, hogy a tanulók megismerkedjenek a famegmunkálás eszközeinek neveivel és azok alkalmazásával. Összetudják kapcsolni a szerszámokat a fával foglalkozó szakmákkal. Alakuljon ki a tanulóban a tisztelet a szakmák iránt.
Téma:
Nehézségi szint:
Közepesen nehéz
Előzetes tapasztalat:
Korábban megszerzett ismeretek nem szükségesek.
Kompetenciák:
Kitartás, pontosság, felelősség tudat, gondolkodás, problémamegoldás, koncentráció, logikus gondolkodás, elővigyázatosság, áttekintő képesség, kreativitás, megfigyelőképesség, ismeretmegőrzés, ellenőrző képesség, csoportkezelő képesség.
Módszertani ajánlás:
Azoknak a tanulóknak, akik érdeklődnek a famegmunkálás iránt, szeretnének feszültséget levezetni egy kis barkácsolással-szegezéssel. Azoknak, akiknek otthon barkácsműhely hiányában nincs erre lehetőség. És mindenkinek, akik szeretnék a fás szakmák szépségeit megismerni, meglátni.
Támogató rendszer
Szatyor Győző: Famegmunkálás (Pro Pannonia, 1998., könyv)
Magyar Asztalos és Faipar (Szaklap)
Sprok Antal: Bútor szobor bútor (Magánkiadás, könyv)
Szerényi István, Gazsó Anikó : Ács-állványozó szakmai ismeret I.,II. (SZEGA Books kiadó, 2010.)
Ki milyen szerszámokat ismer, ezek közül melyikkel lehet faanyagot megmunkálni?
Csoportos feladat.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
tapasztalatszerzés, emlékezet
Eszköz:
csoportonként papír, ceruza
1. melléklet
Fejlesztés
emlékezet, logikus gondolkodás, rendszerező képesség
Páros feladat kártyákkal
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
tapasztalatszerzés, információgyűjtés
Eszközök:
2. melléklet
tanulónként kártyák
Fejlesztés:
emlékezet, koncentráció, szókincs,
beszédkészség, kifejező készség
A csoportok között felváltva oldható meg interaktív táblánál vagy csoporton belül táblagéppel mindegyik megoldható.
Húzd az asztalra a famegmunkálás eszközeit! A többi képet tedd a ládába!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
megfigyelés
Eszköz:
táblagépek / interaktív tábla
Fejlesztés
figyelem, információ szerzése
Mit ábrázol, hogyan használjuk?
Páros vagy csoportos feladat
Ajánlott időkeret:
7 perc
Módszerek:
megfigyelés, ismeret felhasználás
gondolkodás, emlékezet
Eszközök:
3. melléklet
csoportonként 2 puzzlecsomag, papír, ragasztó, ceruza
Fejlesztés:
logikus gondolkodás, egészben való gondolkodás, pontosság
A fa megmunkálásával foglalkozó szakmák bemutatása csoportmunkában.
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
tapasztalatszerzés, megfigyelés
Eszközök:
4. melléklet
csoportonként 2 szakmakártya-csomag
Fejlesztés:
beszédkészség, információgyűjtés, figyelem
Melyik szakmában milyen szerszámot használhatnak? A szakmák mit készítenek? Csoportosíts! Mi az, ami kimarad?
Csoportos feladat
Ajánlott időkeret:
13 perc
Módszerek:
megfigyelés, ismeretek felhasználása
Eszközök:
5. melléklet
csoportonként szakma-szerszámcsomag, színes papírlap csoportonként 4 db
Fejlesztés:
logikus gondolkodás, rendszerező képesség, érzékelés, megfigyelés
Faanyag éleinek kézzel csiszolása. Egyéni feladat.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
barkácsolás
Eszközök:
6. melléklet
tanulónként 20*20 cm-es falap, csiszolópapír-darab, vonalzó
Fejlesztés:
kézügyesség
Fonalkép készítése.
Egyéni feladat
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
barkácsolás
Eszközök:
7. melléklet
tanulónként kiskalapács, szegek, fonal, ceruza, sablon, indigó
Fejlesztés:
kreativitás, precizitás, elővigyázatosság
Hogyan érezted magad? Mi tetszett? Mit csinálnál másképp?
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
irányított beszélgetés
Fejlesztés:
véleményalkotás, önismeret
Szerszámok és a velük végzett munka elmutogatása, kitalálása.
2-nél több tanuló
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
megfigyelés, tapasztalatszerzés
Eszközök:
8. melléklet
Amerikából jöttem kártyák
Fejlesztés:
kreativitás, gondolkodás, információ összegzése