Foglalkozás címe: Fondorlatos furdancsok

Foglalkozás lejátszása
Fondorlatos furdancsok
 Regisztráltaknak elérhető
Rövid tartalom
Témakör: A fa művészete
Cím: A foglalkozás célja, hogy a tanulók megismerkedjenek a famegmunkálás eszközeinek neveivel és azok alkalmazásával. Összetudják kapcsolni a szerszámokat a fával foglalkozó szakmákkal. Alakuljon ki a tanulóban a tisztelet a szakmák iránt.
Cél:

A foglalkozás célja, hogy a tanulók megismerkedjenek a famegmunkálás eszközeinek neveivel és azok alkalmazásával. Összetudják kapcsolni a szerszámokat a fával foglalkozó szakmákkal. Alakuljon ki a tanulóban a tisztelet a szakmák iránt.

Téma:

  • szerszámok megismerése
  • milyen művelet végezhető a szerszámokkal
  • melyik szakmához melyik szerszám tartozik
  • szegezés gyakorlása, fonalkép készítése

Előzetes tapasztalat:

Korábban megszerzett ismeretek nem szükségesek.

Időtartam:

90 perc

Tevékenységlista

Fondorlatos Furdancsok - Foglalkozás leírás
Tevékenység címe: Fondorlatos Furdancsok - Foglalkozás leírás
Típus:    PDF
Leírás:

Cél:

A foglalkozás célja, hogy a tanulók megismerkedjenek a famegmunkálás eszközeinek neveivel és azok alkalmazásával. Összetudják kapcsolni a szerszámokat a fával foglalkozó szakmákkal. Alakuljon ki a tanulóban a tisztelet a szakmák iránt.

Téma:

  • szerszámok megismerése
  • milyen művelet végezhető a szerszámokkal
  • melyik szakmához melyik szerszám tartozik
  • szegezés gyakorlása, fonalkép készítése

Nehézségi szint:

Közepesen nehéz

Előzetes tapasztalat:

Korábban megszerzett ismeretek nem szükségesek.

Kompetenciák:

Kitartás, pontosság, felelősség tudat, gondolkodás, problémamegoldás, koncentráció, logikus gondolkodás, elővigyázatosság, áttekintő képesség, kreativitás, megfigyelőképesség, ismeretmegőrzés, ellenőrző képesség, csoportkezelő képesség.

Módszertani ajánlás:

Azoknak a tanulóknak, akik érdeklődnek a famegmunkálás iránt, szeretnének feszültséget levezetni egy kis barkácsolással-szegezéssel. Azoknak, akiknek otthon barkácsműhely hiányában nincs erre lehetőség. És mindenkinek, akik szeretnék a fás szakmák szépségeit megismerni, meglátni.

Támogató rendszer

Szatyor Győző: Famegmunkálás (Pro Pannonia, 1998., könyv)

Magyar Asztalos és Faipar (Szaklap)

Sprok Antal: Bútor szobor bútor (Magánkiadás, könyv)

Szerényi István, Gazsó Anikó : Ács-állványozó szakmai ismeret I.,II. (SZEGA Books kiadó, 2010.)

Beszélgetés
Tevékenység címe: Beszélgetés
Típus:    PDF
Leírás:

Ki milyen szerszámokat ismer, ezek közül melyikkel lehet faanyagot megmunkálni?

Csoportos feladat.

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

tapasztalatszerzés, emlékezet

Eszköz:

csoportonként papír, ceruza

1. melléklet

Fejlesztés

emlékezet, logikus gondolkodás, rendszerező képesség

Ismerjük meg a szerszámokat!
Tevékenység címe: Ismerjük meg a szerszámokat!
Típus:    PDF
Leírás:

Páros feladat kártyákkal

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

tapasztalatszerzés, információgyűjtés

Eszközök:

2. melléklet
tanulónként kártyák 

Fejlesztés:

emlékezet, koncentráció, szókincs,

beszédkészség, kifejező készség

IKT feladat Melyik szerszám való famegmunkálásra?
Tevékenység címe: IKT feladat Melyik szerszám való famegmunkálásra?
Típus:    Beágyazás
Leírás:

A csoportok között felváltva oldható meg interaktív táblánál vagy csoporton belül táblagéppel mindegyik megoldható.

Húzd az asztalra a famegmunkálás eszközeit! A többi képet tedd a ládába!

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

megfigyelés

Eszköz:

táblagépek / interaktív tábla

Fejlesztés

figyelem, információ szerzése

Puzzle: rakd ki a szerszámok képét, ragaszd a lapra!
Tevékenység címe: Puzzle: rakd ki a szerszámok képét, ragaszd a lapra!
Típus:    PDF
Leírás:

Mit ábrázol, hogyan használjuk?

Páros vagy csoportos feladat

Ajánlott időkeret:

7 perc

Módszerek:

megfigyelés, ismeret felhasználás
gondolkodás, emlékezet

Eszközök:

3. melléklet
csoportonként 2 puzzlecsomag, papír, ragasztó, ceruza

Fejlesztés:

logikus gondolkodás, egészben való gondolkodás, pontosság

Fás szakmák bemutatása
Tevékenység címe: Fás szakmák bemutatása
Típus:    PDF
Leírás:

A fa megmunkálásával foglalkozó szakmák bemutatása csoportmunkában.

Ajánlott időkeret:

15 perc

Módszerek:

tapasztalatszerzés, megfigyelés

Eszközök:

4. melléklet
csoportonként 2 szakmakártya-csomag 

Fejlesztés:

beszédkészség, információgyűjtés, figyelem

Szerszámhoz szakmát!
Tevékenység címe: Szerszámhoz szakmát!
Típus:    PDF
Leírás:

Melyik szakmában milyen szerszámot használhatnak? A szakmák mit készítenek? Csoportosíts! Mi az, ami kimarad?

Csoportos feladat

Ajánlott időkeret:

13 perc

Módszerek:

megfigyelés, ismeretek felhasználása

Eszközök:

5. melléklet

csoportonként szakma-szerszámcsomag, színes papírlap csoportonként 4 db

Fejlesztés:

logikus gondolkodás, rendszerező képesség, érzékelés, megfigyelés

Csiszolás gyakorlása
Tevékenység címe: Csiszolás gyakorlása
Típus:    PDF
Leírás:

Faanyag éleinek kézzel csiszolása. Egyéni feladat.

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

barkácsolás

Eszközök:

6. melléklet

tanulónként 20*20 cm-es falap, csiszolópapír-darab, vonalzó

Fejlesztés:

kézügyesség

Szegezés gyakorlása
Tevékenység címe: Szegezés gyakorlása
Típus:    PDF
Leírás:

Fonalkép készítése.

Egyéni feladat

Ajánlott időkeret:

15 perc

Módszerek:

barkácsolás

Eszközök:

7. melléklet

tanulónként kiskalapács, szegek, fonal, ceruza, sablon, indigó

Fejlesztés:

kreativitás, precizitás, elővigyázatosság

Visszacsatolás
Tevékenység címe: Visszacsatolás
Típus:    Szöveg
Leírás:

Hogyan érezted magad? Mi tetszett? Mit csinálnál másképp?

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

irányított beszélgetés

Fejlesztés:

véleményalkotás, önismeret

Időkitöltő: Amerikából jöttem…
Tevékenység címe: Időkitöltő: Amerikából jöttem…
Típus:    PDF
Leírás:

Szerszámok és a velük végzett munka elmutogatása, kitalálása.

2-nél több tanuló

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

megfigyelés, tapasztalatszerzés

Eszközök:

8. melléklet

Amerikából jöttem kártyák

Fejlesztés:

kreativitás, gondolkodás, információ összegzése