A foglalkozás célja, hogy a gyerekek megismerjék a régi korok fával foglalkozó szakmáit, azok szerszámait. Tájékozottak legyenek a népi motívumok színes világában, értékeljék azokat, bárhol is találkozzanak velük. Lássák azt, hogy a hagyományos minták áttehetők modern, hétköznapjainkban használatos eszközeinkre, megjeleníthetőek használati tárgyainkon. Értékeljék azokat az épületeket, melyek évszázadok óta fennmaradtak számunkra, legyenek azok akár határon innen vagy túl.
Téma:
Előzetes tapasztalat:
A Fondorlatos Furdancsok foglalkozás után érdemes megtartani, mivel abban már megismerkedtek fás szakmákkal és szerszámokkal.
Időtartam:
90 perc
Cél:
A foglalkozás célja, hogy a gyerekek megismerjék a régi korok fával foglalkozó szakmáit, azok szerszámait. Tájékozottak legyenek a népi motívumok színes világában, értékeljék azokat, bárhol is találkozzanak velük. Lássák azt, hogy a hagyományos minták áttehetők modern, hétköznapjainkban használatos eszközeinkre, megjeleníthetőek használati tárgyainkon. Értékeljék azokat az épületeket, melyek évszázadok óta fennmaradtak számunkra, legyenek azok akár határon innen vagy túl.
Téma:
Előzetes tapasztalat:
A Fondorlatos Furdancsok foglalkozás után érdemes megtartani, mivel abban már megismerkedtek fás szakmákkal és szerszámokkal.
Nehézségi szint:
Közepesen nehéz
Kompetenciák:
Nemzeti kulturális örökség tisztelet, önkifejezés sokfélesége, nyitottság, esztétikai befogadó készség, kreativitás, logikus gondolkodás, motiváltság, kíváncsiság, pontosság, precizitás, emlékezet fejlesztése, csoportkezelőképesség.
Módszertani ajánlás:
Többek között olyan gyerekeknek ajánlom ezt a foglalkozást, akiket érdekel népünk múltja, nem szégyellik ismerni a régi szakmák elnevezését és feladatköreit. Nyitottak a népművészet iránt, szívesen tanulnak arról, hogy honnan jöttek és hova tartanak.
Támogató rendszer
www.magyarvagyok.hu
A magyarok tudásfája (honlap)
Kós Károly: Erdély népi építészete. Bp., 1989,
Magyar Néprajzi Lexikon
Milyen szakmákat ismersz? Melyek foglalkoznak fával? Mit készítenek? Csoportos feladat
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
motiválás
Eszközök:
1. melléklet,
ceruza és színes ceruza
Fejlesztés:
tapasztalatszerzés, emlékezet, tájékozottság
Szakmák megismerése, megbeszélése, memorizálása.
Páros és csoportos feladat kép- és szókártyákkal
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
megbeszélés, információcsere
Eszközök:
2. melléklet
2. feladatleírás
Fejlesztés:
tapasztalatszerzés, új információ feldolgozása és rendszerezése
figyelem, logikus gondolkodás, nyitottság
Összekeveredtek a szerszámok nevei. Bogozd ki, tedd helyes sorrendbe azokat és kösd össze a képükkel!
Szórejtvény képekkel a szakmákhoz illeszkedve, egyéni feladat
Ajánlott időkeret:
8 perc
Módszerek:
egyéni feladatmegoldás
Eszköz:
3. melléklet, ceruza,
3. feladat leírás megoldással (1 db pedagógusnak)
Fejlesztés
meglévő tudás, felhasználása,
figyelem, gondolkodás
Különböző felületeken, anyagokon, hétköznapi tárgyakon, csoportos
Ajánlott időkeret:
7 perc
Módszerek:
magyarázat
Eszközök:
4. melléklet,
4. feladatleírás
Fejlesztés:
nyitottság, bemutatás, indirekt irányítás
Kirakó, páros feladat.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
puzzle
Eszközök:
5. melléklet
5. feladatleírás
Fejlesztés:
megfigyelés, tapasztalatszerzés, türelem
Formák, alakzatok jelentésének megismerése képek és leírások segítségével, páros feladat.
* a 6., 7., 8. feladatok egyszerre végezhetők, a csoportok között felváltva lebonyolíthatók
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
beszélgetés
Eszközök:
6. melléklet
6. feladatleírás
Fejlesztés:
nyitottság, szókincsbővítés, megfigyelés, figyelem, kooperáció
A. Tekintsd meg az alábbi PDF file-t, amely a fafaragó művészet mintázatait tartalmazza.
Ez alapján csináld meg a következő feladatot!
Népi építészetben előforduló minták, faragások, festett minták határon innen és túl, fa felhasználásával készült tárgyakon. Találd meg a kiemelt részletet a képeken!) * a 6., 7., 8. feladatok egyszerre végezhetők, a csoportok között felváltva lebonyolíthatók.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
képolvasás, IKT
Eszközök:
interaktív tábla / táblagép
Fejlesztés:
megfigyelés, tapasztalatszerzés
* a 6., 7., 8. feladatok egyszerre végezhetők, a csoportok között felváltva lebonyolíthatók
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
barkácsolás, egyéni, mozgáskoordináció fejlesztése
Eszközök:
8. melléklet, 8. feladatleírás
dekorgumi, előzetesen összegyűjtött PET palackok kupakjai, olló, toll
Fejlesztés:
kreativitás, figyelem, gondolkodás
Nyomdázással / festéssel, egyéni
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
rajzolás, egyéni, barkácsolás
Eszközök:
10. melléklet
10 feladatleírás
9. melléklet szerint elkészített nyomda
tempera, bükk farostlemez 3mm-es 20*20 cm, akasztó, zsineg
Fejlesztés:
kreativitás, precizitás, mozgáskoordináció fejlesztése
Hogy érezted magad? Miről szerettél volna még hallani? Mi tetszett a legjobban?
egyéni.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
kérdőív kitöltése, beszélgetés, irányított
Fejlesztés:
emlékezés, önértékelés, véleményalkotás
Módszerek:
játék
Eszközök:
11. melléklet
11. megoldás
Fejlesztés:
meglévő információ rendszerezése