Foglalkozás címe: Mesterségem címere - Ükapáink fás szakmái

Foglalkozás lejátszása
Mesterségem címere - Ükapáink fás szakmái
 Regisztráltaknak elérhető
Rövid tartalom
Témakör: A fa művészete
Cím: A foglalkozás célja, hogy a gyerekek megismerjék a régi korok fával foglalkozó szakmáit, azok szerszámait. Tájékozottak legyenek a népi motívumok színes világában, értékeljék azokat, bárhol is találkozzanak velük. Lássák azt, hogy a hagyományos minták áttehetők modern, hétköznapjainkban használatos eszközeinkre, megjeleníthetőek használati tárgyainkon. Értékeljék azokat az épületeket, melyek évszázadok óta fennmaradtak számunkra, legyenek azok akár határon innen vagy túl.
Cél:

A foglalkozás célja, hogy a gyerekek megismerjék a régi korok fával foglalkozó szakmáit, azok szerszámait. Tájékozottak legyenek a népi motívumok színes világában, értékeljék azokat, bárhol is találkozzanak velük. Lássák azt, hogy a hagyományos minták áttehetők modern, hétköznapjainkban használatos eszközeinkre, megjeleníthetőek használati tárgyainkon. Értékeljék azokat az épületeket, melyek évszázadok óta fennmaradtak számunkra, legyenek azok akár határon innen vagy túl.

Téma:

  • mesterségek felsorolása
  • régi fás mesterségek
  • régi fás szerszámok
  • népi motívumok megismerése és jelentése
  • fa tárgyak díszítése
  • motívumok készítése
  • nyomdázás
  • magyar fa építmények

Előzetes tapasztalat:

A Fondorlatos Furdancsok foglalkozás után érdemes megtartani, mivel abban már megismerkedtek fás szakmákkal és szerszámokkal.

Időtartam:

90 perc

Tevékenységlista

Mesterségem címere - Ükapáink fás szakmái -Foglalkozás leírás
Tevékenység címe: Mesterségem címere - Ükapáink fás szakmái -Foglalkozás leírás
Típus:    PDF
Leírás:

Cél:

A foglalkozás célja, hogy a gyerekek megismerjék a régi korok fával foglalkozó szakmáit, azok szerszámait. Tájékozottak legyenek a népi motívumok színes világában, értékeljék azokat, bárhol is találkozzanak velük. Lássák azt, hogy a hagyományos minták áttehetők modern, hétköznapjainkban használatos eszközeinkre, megjeleníthetőek használati tárgyainkon. Értékeljék azokat az épületeket, melyek évszázadok óta fennmaradtak számunkra, legyenek azok akár határon innen vagy túl.

Téma:

  • mesterségek felsorolása
  • régi fás mesterségek
  • régi fás szerszámok
  • népi motívumok megismerése és jelentése
  • fa tárgyak díszítése
  • motívumok készítése
  • nyomdázás
  • magyar fa építmények

Előzetes tapasztalat:

A Fondorlatos Furdancsok foglalkozás után érdemes megtartani, mivel abban már megismerkedtek fás szakmákkal és szerszámokkal.

Nehézségi szint:  

Közepesen nehéz

Kompetenciák:

Nemzeti kulturális örökség tisztelet, önkifejezés sokfélesége, nyitottság, esztétikai befogadó készség, kreativitás, logikus gondolkodás, motiváltság, kíváncsiság, pontosság, precizitás, emlékezet fejlesztése, csoportkezelőképesség.

Módszertani ajánlás:

Többek között olyan gyerekeknek ajánlom ezt a foglalkozást, akiket érdekel népünk múltja, nem szégyellik ismerni a régi szakmák elnevezését és feladatköreit. Nyitottak a népművészet iránt, szívesen tanulnak arról, hogy honnan jöttek és hova tartanak.

Támogató rendszer

www.magyarvagyok.hu

A magyarok tudásfája (honlap)

Kós Károly: Erdély népi építészete. Bp., 1989,

Magyar Néprajzi Lexikon

Bevezetés, ráhangolódás
Tevékenység címe: Bevezetés, ráhangolódás
Típus:    PDF
Leírás:

Milyen szakmákat ismersz? Melyek foglalkoznak fával? Mit készítenek? Csoportos feladat

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

motiválás

Eszközök:

1. melléklet,
ceruza és színes ceruza

Fejlesztés:

tapasztalatszerzés, emlékezet, tájékozottság

Régi fás mesterségek
Tevékenység címe: Régi fás mesterségek
Típus:    ZIP
Leírás:

Szakmák megismerése, megbeszélése, memorizálása.

Páros és csoportos feladat kép- és szókártyákkal

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

megbeszélés, információcsere

Eszközök:

2. melléklet
2. feladatleírás

Fejlesztés:

tapasztalatszerzés, új információ feldolgozása és rendszerezése
figyelem, logikus gondolkodás, nyitottság

Régi fás szerszámok
Tevékenység címe: Régi fás szerszámok
Típus:    ZIP
Leírás:

Összekeveredtek a szerszámok nevei. Bogozd ki, tedd helyes sorrendbe azokat és kösd össze a képükkel!

Szórejtvény képekkel a szakmákhoz illeszkedve, egyéni feladat

Ajánlott időkeret:

8 perc

Módszerek:

egyéni feladatmegoldás

Eszköz:

3. melléklet, ceruza,

3. feladat leírás megoldással (1 db pedagógusnak)

Fejlesztés

meglévő tudás, felhasználása,

figyelem, gondolkodás

Népi motívumok megismerése
Tevékenység címe: Népi motívumok megismerése
Típus:    ZIP
Leírás:

Különböző felületeken, anyagokon, hétköznapi tárgyakon, csoportos

Ajánlott időkeret:

7 perc

Módszerek:

magyarázat

Eszközök:

4. melléklet, 
4. feladatleírás

Fejlesztés:

nyitottság, bemutatás, indirekt irányítás

A fa tárgyak díszítése
Tevékenység címe: A fa tárgyak díszítése
Típus:    ZIP
Leírás:

Kirakó, páros feladat.

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

puzzle

Eszközök:

5. melléklet
5. feladatleírás

Fejlesztés:

megfigyelés, tapasztalatszerzés, türelem

Népi motívumok jelentése
Tevékenység címe: Népi motívumok jelentése
Típus:    ZIP
Leírás:

Formák, alakzatok jelentésének megismerése képek és leírások segítségével, páros feladat.

* a 6., 7., 8. feladatok egyszerre végezhetők, a csoportok között felváltva lebonyolíthatók

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

beszélgetés

Eszközök:

6. melléklet
6. feladatleírás

Fejlesztés:

nyitottság, szókincsbővítés, megfigyelés, figyelem, kooperáció

Örökségünk  A- Feladat
Tevékenység címe: Örökségünk A- Feladat
Típus:    PDF
Leírás:

A.  Tekintsd meg az alábbi PDF file-t, amely a fafaragó művészet mintázatait tartalmazza.

Ez alapján csináld meg a következő feladatot!

Örökségünk B. - IKT feladat
Tevékenység címe: Örökségünk B. - IKT feladat
Típus:    Beágyazás
Leírás:

Népi építészetben előforduló minták, faragások, festett minták határon innen és túl, fa felhasználásával készült tárgyakon. Találd meg a kiemelt részletet a  képeken!) * a 6., 7., 8. feladatok egyszerre végezhetők, a csoportok között felváltva lebonyolíthatók.

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

képolvasás, IKT

Eszközök:

interaktív tábla / táblagép

Fejlesztés:

megfigyelés, tapasztalatszerzés

Népi motívumos nyomda készítése
Tevékenység címe: Népi motívumos nyomda készítése
Típus:    ZIP
Leírás:

* a 6., 7., 8. feladatok egyszerre végezhetők, a csoportok között felváltva lebonyolíthatók

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

barkácsolás, egyéni, mozgáskoordináció fejlesztése

Eszközök:

8. melléklet, 8. feladatleírás

dekorgumi, előzetesen összegyűjtött PET palackok kupakjai, olló, toll

Fejlesztés:

kreativitás, figyelem, gondolkodás

Kép készítése
Tevékenység címe: Kép készítése
Típus:    ZIP
Leírás:

Nyomdázással / festéssel, egyéni

Ajánlott időkeret:

15 perc

Módszerek:

rajzolás, egyéni, barkácsolás

Eszközök:

10. melléklet
10 feladatleírás
9. melléklet szerint elkészített nyomda
tempera, bükk farostlemez 3mm-es 20*20 cm, akasztó, zsineg

Fejlesztés:

kreativitás, precizitás, mozgáskoordináció fejlesztése

Értékelés, visszacsatolás
Tevékenység címe: Értékelés, visszacsatolás
Típus:    Szöveg
Leírás:

Hogy érezted magad? Miről szerettél volna még hallani? Mi tetszett a legjobban?

egyéni.

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

kérdőív kitöltése, beszélgetés, irányított

Fejlesztés:

emlékezés, önértékelés, véleményalkotás

Időkitöltő: Találós kérdések foglalkozásokkal, szerszámokkal
Tevékenység címe: Időkitöltő: Találós kérdések foglalkozásokkal, szerszámokkal
Típus:    ZIP
Leírás:

Módszerek:

játék

Eszközök:

11. melléklet
11. megoldás

Fejlesztés:

meglévő információ rendszerezése