A foglalkozás célja, hogy a tanulók megismerkedjenek a fafaragás művészetével. Szabad kézzel tudjanak faragó mintákat rajzolni, új mintákat megálmodni, kreatívan szárnyaljon fantáziájuk. Tanuljanak meg sablon alapján mérni, vágni, összeállítani. Tapasztalják meg az alkotás minden pillanatának és a megálmodott művek elkészítésének örömét.
Téma:
Előzetes tapasztalat:
Vonalzó és sablon pontos használata. Az összeállítás lépéseinek követése, utasítások betartása.
Időtartam:
90 perc
Cél:
A foglalkozás célja, hogy a tanulók megismerkedjenek a fafaragás művészetével. Szabad kézzel tudjanak faragó mintákat rajzolni, új mintákat megálmodni, kreatívan szárnyaljon fantáziájuk. Tanuljanak meg sablon alapján mérni, vágni, összeállítani. Tapasztalják meg az alkotás minden pillanatának és a megálmodott művek elkészítésének örömét.
Téma:
Előzetes tapasztalat:
Vonalzó és sablon pontos használata. Az összeállítás lépéseinek követése, utasítások betartása.
Nehézségi szint:
Nehéz
Kompetenciák:
Pontosság, önkifejezés, motiválhatóság, rivalizáló képesség, logikus gondolkodás, áttekintőképesség, problémamegoldás, térlátás, kézügyesség, elővigyázatosság, csoportkezelő képesség.
Módszertani ajánlás:
Elsősorban azoknak ajánljuk a foglalkozást, akik szeretnek barkácsolgatni, és ezt otthon nem mindig tehetik meg. Azoknak, akinek egy kis ötlet szükséges az önkifejezés felszínre hozásához. Lehet, hogy találkozunk olyan gyerekkel, akiről nem is hittük volna, hogy ügyesen rajzol, kreatív, új ötletei vannak, vagy kiváló a térlátása.
Támogató rendszer
Szabó Béla: Faragóiskola (2012.,könyv)
Szatyor Győző: Famegmunkálás (Pro Pannonia, 1998., könyv)
Magyar Asztalos és Faipar (Szaklap)
Sprok Antal: Bútor szobor bútor (Magánkiadás, könyv)
Nézzük meg közösen, hogyan munkálkodik egy fafaragó! Milyen eszközökkel dolgozik, milyen termékeket készít?
Fafaragásról film megnézése
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
megfigyelés, tapasztalatszerzés
Eszközök:
projektor, film
(https://www.youtube.com/watch?v=RXSXZ3rIEes)
Fejlesztés:
megfigyelő készség, emlékezet
Rajzolj, színezhetsz is!
Sorminta folytatása, begyakorlás
egyéni
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
tapasztalatszerzés, gyakorlás
Eszközök:
1. melléklet
fénymásolt lapok - tanulónként 1 példány, grafitceruza, radír
Fejlesztés:
rendezés, érzékelés
A madáretető sablonjait kell felrajzolni rétegelt lemezre a megadott sablonok és felrajzolási segédlet alapján
egyéni
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
rajzolás
Eszközök:
3. melléklet - felrajzolási segédlet 1 db/tanuló
2. melléklet - feladatleírás a pedagógusnak
4. melléklet - kész madáretető rajza
5. melléklet -feladatleírás a tanulóknak
sablonok , 3 db (csak abban az esetben, ha nincs levágva az anyag)
20*62cm-es 4mm-es rétegelt lemez
grafitceruza, radír, vonalzó, indigó papír, cellux
Fejlesztés:
rendezés, érzékelés, finommozgás fejlesztése, koncentráció
Vonalak mentén való fűrészelés, fix, befogatott anyagon
egyéni
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
barkácsolás
Eszközök:
2. mellklet - feladatleírás a pedagógusnak
5. melléklet - feladatleírás a tanulóknak
lombfűrész / illesztő fűrész,
pillanatszorító / mobil gyalupad /gyalupad (rögzítés céljából)
Fejlesztés:
finommozgás fejlesztése, figyelem, gondolkodás
Az elemek éleinek csiszolása, finomítása.
egyéni vagy páros
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
barkácsolás
Eszközök:
2. melléklet - feladatleírás a pedagógusnak
5. melléklet - feladatleírás a tanulóknak
finomszemcséjű csiszolópapír (1 lap/4 tanuló)
Fejlesztés:
finom mozgás fejlesztése
A madáretető előlapjára (és bárhova) fafaragó minta felrajzolása és időállóvá tevése filccel.
egyéni
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
rajzolás
Eszközök:
2. melléklet - feladatleírás a pedagógusnak
5. melléklet - feladatleírás a tanulóknak
1., 2. mintalap (amin már dolgoztak), indigó papír (ha szükséges)
grafitceruza, radír, cellux, akrilfilc/alkoholos filc (az átrajzoláshoz)
Fejlesztés:
emlékezet, ismeretek alkalmazása, alkotókészség, kreativitás
A madáretető elő- és hátlapjába képakasztó betekerése szabad kézzel a kijelölt helyre.
páros vagy csoportos
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
barkácsolás
Eszközök:
2. melléklet - feladatleírás a pedagógusnak
5. melléklet - feladatleírás a tanulóknak
tanulónként 2 db menetes szárú képakasztó
Fejlesztés:
finom mozgás fejlesztése, koncentráció
A madáretető elemeinek összeragasztása a megadott ragasztási útmutató alapján lépésenként.
egyéni vagy páros
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
barkácsolás
Eszközök:
2. melléklet - feladatleírás a pedagógusnak
5. melléklet - feladatleírás a tanulóknak
Pattex Palma Expressz gyorsragasztó 500 ml-es (1 db/csoport)
műanyag kávéspoharak / joghurtos pohárkák a ragasztónak (1 db/tanuló), spatula / kemény kartonpapírcsíkok / 4-es vagy 6-os ecset a ragasztó felvitelére (1 db/tanuló)
Fejlesztés:
figyelem, koncentráció
Zsineg kötése a madáretető akasztójába.
egyéni vagy páros
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
barkácsolás
Eszközök:
2. melléklet - feladatleírás a pedagógusnak
5. melléklet - feladatleírás a tanulóknak
30 cm kenderzsineg / tanuló,
csoportonként 2 db olló
Fejlesztés:
finommozgás fejlesztése
Nekem az tetszett a legjobban....
Az volt a nehéz, amikor….
Büszke vagyok magamra, mert…
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetés
Fejlesztés:
önértékelés, összegzés, emlékezés, önkifejezés
Húzd az asztalra a famegmunkálás eszközeit, a többi képet tedd a ládába!
Módszerek:
párosítás
Eszközök:
projektor/IKT tábla
Fejlesztés:
figyelem, finom mozgás
Lásd melléklet szerint
Módszerek:
rajzolás
Eszközök:
7. melléklet
3., 4. mintalap
grafit és színes ceruza, radír
Fejlesztés:
kreativitás, figyelem, összpontosítás