Cél, hogy a tanulók megismerjék a fából készült hangszereket. Meg tudják különböztetni hang alapján a hangszerek fajtáit. Ismerkedjenek meg azzal, hogy milyen fontos a megfelelő fafaj kiválasztása egy hangszer elkészítésénél, és melyek azok a tulajdonságok, amelyek befolyásolják a hangzást.
Téma:
Előzetes tapasztalat:
Nem szükségesek korábbi ismeretek a foglalkozáshoz.
Időtartam:
90 perc
Cél:
Cél, hogy a tanulók megismerjék a fából készült hangszereket. Meg tudják különböztetni hang alapján a hangszerek fajtáit. Ismerkedjenek meg azzal, hogy milyen fontos a megfelelő fafaj kiválasztása egy hangszer elkészítésénél, és melyek azok a tulajdonságok, amelyek befolyásolják a hangzást.
Téma:
- hangszerek felsorolása
- fából készülő hangszerek felismerése
- fából készülő hangszerek csoportosítása
- fából készülő hangszerek működése
- saját hangszer tervezése
- saját hangszer készítése
Előzetes tapasztalat:
Nem szükségesek korábbi ismeretek a foglalkozáshoz.
NEhézségi szint:
Közepesen nehéz
Kompetenciák:
Pontosság, önkifejezés, motiválhatóság, rivalizáló képesség, logikus gondolkodás, áttekintőképesség, problémamegoldás, rendszerező készség, kézügyesség, kreativitás, csoportkezelő képesség, csoportban való munka.
Módszertani ajánlás:
Elsősorban azoknak a gyerekeknek ajánlom a foglalkozást, akiket érdekel, hogy hogyan lehet megszólaltatni egy egyszerű, ám finoman megmunkált fadarabot, vagyis hangszert. Minden gyerekben ott rejtőzik a ritmus, a dobogás, a ritmikus mozgás és a zene szeretete, csak teret kell engedni ezen tulajdonságoknak.
Támogató rendszer
http://szinti.uw.hu/tananyag/hangszerek.pdf
Reviczky Dóra: Hangszerek enciklopédiája (könyv)
Kis felfedező zsebkönyvek: A zene (Móra kiadó)
Kovács Emil: Hangszerész (pengetős) szakmai ismeretek
Birinyi József: Népi hangszerek készítése
Milyen hangszereket ismerünk? Írjátok fel felváltva a lapra! Ki tud többet írni?
Hangszerek felsorolása, fából készült hangszerek kiemelése, bekarikázása
csoportos
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
tapasztalatszerzés
Eszközök:
kiscsoportonként lap, grafit- és színes ceruza
Fejlesztés:
rendezés, koncentráció, emlékezet
Ismerd fel a hangszereket hangjuk alapján!
Ajánlott időkeret:
13 perc
Módszerek:
tapasztalatszerzés
Eszközök:
projektor, üveg, kanalak (fa és fém vegyesen), befőttes gumi, üres konzervdobozok különböző méretben, ceruza, 2. feladat leírása (1 db a pedagógusnak)
PPT file: Fa hangszerek működtetése
Fejlesztés:
rendezés, felismerés, gondolkodás, emlékezet, figyelem
Fából készülő hangszerek csoportosítása a megszólaltatása szerint (vonós, fúvós, ütő, pengetős).
Ajánlott időkeret:
12 perc
Módszerek:
tapasztalatszerzés, megfigyelés, gyakorlás
Eszközök:
1. melléklet
csoportonként, színes lapok, ceruza,
feladatleírás (1 db a pedagógusnak)
Fejlesztés:
rendszerezés, gondolkodás, ismétlés
Hallgasd meg a hangos bejátszásokat és a képekből válaszd ki, hogy melyiket hallottad megszólalni!
Lásd melléklet szerint
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
megfigyelés
Eszközök:
projektor / táblagép
Fejlesztés:
új ismeretek szerzése, rendszerezés
Melyik hangszerre gondoltam? csoportos feladat
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
ellenőrzés
Eszközök:
2. melléklet - Kérdezz-Felelek kártya hangszerekre
feladatleírása (1 db pedagógusnak)
Fejlesztés:
emlékezet
Sablon alapján gitár vagy bármilyen hangszer mintájának megtervezése.
Szárnyaljon a fantázia! Népi motívum vagy lángcsóvák….
egyéni vagy páros
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
rajzolás
Eszközök:
3. melléklet, színes ceruza /zsírkréta
Fejlesztés:
kreativitás
Szélhárfa készítése /fakanál ritmus hangszer/ritmusfa,
egyéni
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
barkácsolás
Eszközök:
7-8. feladat leírása
fakanál+zsineg+/gyöngy fagolyók,
tiplirúd+fűrész+dörzspapír+filc,
faágak+zsineg/rafia+festék
sablonok, olló
Fejlesztés:
mozgáskoordináció, pontosság
Bármelyik hangszert készíti a tanuló, azt bármilyen technikával, a már megismert mintákkal saját ízlése szerint díszítheti
egyéni
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
barkácsolás, rajzolás
Eszközök:
7-8. feladat leírása
ceruza / filc /akrilfesték + ecset+ tálka, zsineg/rafia
olló
Fejlesztés:
kreativitás
Közös zenélés az elkészült hangszerekkel. Énekelni megengedett.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
játék
Eszközök:
kész hangszerek
Fejlesztés:
ellenőrzés, kísérlet, egymásra figyelés
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
irányított beszélgetés
Fejlesztés:
véleményalkotás,
önismeret
Külföldi fából készülő hangszerek megismerése.
egyéni vagy páros
Módszerek:
csoportmunka
Eszközök:
4. melléklet - képkártyák
11. feladat leírása
Fejlesztés:
összpontosítás, a hallottak felhasználása, alkalmazása