Foglalkozás címe: A fa kincsei

Foglalkozás lejátszása
A fa kincsei
 Regisztráltaknak elérhető
Rövid tartalom
Témakör: A fa művészete
Cím: A fa törzsének, leveleinek, terméseinek megismerése. A fatörzsön belüli részek megkülönböztetése, azok fontossága a fa építőipari célra való felhasználása szempontjából. Tapintás útján rajzolás, kéregfajták megismerése, azok sokoldalú felhasználása hétköznapjainkban.
Cél:

A fa törzsének, leveleinek, terméseinek megismerése. A fatörzsön belüli részek megkülönböztetése, azok fontossága a fa építőipari célra való felhasználása szempontjából. Tapintás útján rajzolás, kéregfajták megismerése, azok sokoldalú felhasználása hétköznapjainkban.

Téma:

  • Beszélgetés, ráhangolódás: Rajzoljatok le egy fát!
  • Vers a fákról
  • Milyen fafajokat ismerünk?
  • Nini, ott egy fa! Ha sétálsz, ilyen fákkal találkozol
  • Kéregfajták
  • Találd meg a kéreghez a fát!
  • Fatörzs átrajzolása
  • Levélminták
  • Találd meg a levélhez a fát!
  • Mi van a kezedben? : tapintás után rajzolás
  • A fatörzs belül
  • Veszélyben a fa: farontó bogarak

Előzetes tapasztalat:

A korábbi 4 foglalkozás elsajátítása, szerszámok megismerése.

Időtartam:

90 perc

Tevékenységlista

A fa kincsei - Foglalkozás leírás
Tevékenység címe: A fa kincsei - Foglalkozás leírás
Típus:    PDF
Leírás:

Cél:

A fa törzsének, leveleinek, terméseinek megismerése. A fatörzsön belüli részek megkülönböztetése, azok fontossága a fa építőipari célra való felhasználása szempontjából. Tapintás útján rajzolás, kéregfajták megismerése, azok sokoldalú felhasználása hétköznapjainkban.

Téma:

  • Beszélgetés, ráhangolódás: Rajzoljatok le egy fát!
  • Vers a fákról
  • Milyen fafajokat ismerünk?
  • Nini, ott egy fa! Ha sétálsz, ilyen fákkal találkozol
  • Kéregfajták
  • Találd meg a kéreghez a fát!
  • Fatörzs átrajzolása
  • Levélminták
  • Találd meg a levélhez a fát!
  • Mi van a kezedben? : tapintás után rajzolás
  • A fatörzs belül
  • Veszélyben a fa: farontó bogarak

Előzetes tapasztalat:

A korábbi 4 foglalkozás elsajátítása, szerszámok megismerése.

Nehézségi szint:

Könnyű

Kompetenciák:

Emlékezet, megfigyelés, gondolkodás, rendszerező képesség, türelmesség, pontosság, kreativitás, ismeretmegőrzés, új ötletek kidolgozása, önfejlesztő képesség, csoportkezelő képesség.

Módszertani ajánlás:

Elsősorban azoknak a gyerekeknek ajánlanám a foglalkozást, akik szeretnek a természetben járni, a természettel megismerkedni. Értékelik a fa nekünk adományozott kisebb-nagyobb kincseit. Meglátják a lehetőséget a fa sokoldalú felhasználásában. Érdeklik a fának szépségei, részletei.

Támogató rendszer

David Burnie: A fa (könyv, Park Kiadó, Budapest 1992.)

Morel-Wilkinson: A fák könyve( könyv, Elektrea Kiadó, Budapest 1998.)

Vadasné Szilágyi Éva: Faipari anyagismeret (könyv, Műszaki Tankönyv Kiadó, 2005.)

Beszélgetés, ráhangolódás
Tevékenység címe: Beszélgetés, ráhangolódás
Típus:    PDF
Leírás:

Rajzoljatok le egy fát!

(Szempontok: Milyen részei vannak?

Az erdőben mi veszi körül?

Hogyan változnak az évszakokkal?

(a lombot 4 felé osztani, színekkel megmutatni, környezetét ábrázolni)

páros vagy csoportos

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

megfigyelés, rajzolás

Eszközök:

1. feladatleírás
nagy barna papír, színes ceruzák / zsírkréta / pasztell, gyurmaragasztó

Fejlesztés:

logikus gondolkodás, emlékezet

 

 

Fesető Erzsébet: Őszi fák című versének felolvasása, színek beazonosítása
Tevékenység címe: Fesető Erzsébet: Őszi fák című versének felolvasása, színek beazonosítása
Típus:    PDF
Leírás:

Lásd melléklet szerint

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

felolvasás

Eszközök:

1. melléklet: Őszi fák vers

Fejlesztés:

Fejlesztés:

képzelet, művek és előadás tisztelete, emlékezet

 

Milyen fafajokat ismerünk?
Tevékenység címe: Milyen fafajokat ismerünk?
Típus:    PDF
Leírás:

Nektek mi van a kertben/ház előtt/játszótéren/iskolában/tanösvényen/folyóparton?

Körbemegy a lap, írd fel!

csoportos

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

tapasztalatszerzés

Eszközök:

3. feladatleírás
papír, színes ceruza

Fejlesztés:

emlékezet, összegzés, logikus gondolkodás

 

Nini, ott egy fa!
Tevékenység címe: Nini, ott egy fa!
Típus:    ZIP
Leírás:

Ha sétálsz, ilyen fákkal találkozol:

Magyarországi fafajták megismerése, bemutatása (teljes fa ábrázolása képekben)

páros, egymástól tanulás

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

megfigyelés, tapasztalatszerzés

Eszközök:

2. melléklet: Képek a fákról, 
4. feladatleírás

Fejlesztés:

logikus gondolkodás, kíváncsiság, nyitottság, fogalmazó készség

 

Domonkos Jolán: Fakéreg-minták versének meghallgatása
Tevékenység címe: Domonkos Jolán: Fakéreg-minták versének meghallgatása
Típus:    PDF
Leírás:

Milyen fához köthető dolgokat, részeket hallottunk? Soroljuk fel! Ha nem megy, hallgassuk meg még egyszer a verset! 

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

felolvasás

Eszközök:

3. melléklet: Fakéreg-minták vers

Fejlesztés:

képzelő erő, művek és előadás tisztelete

 

Kéregfajták
Tevékenység címe: Kéregfajták
Típus:    ZIP
Leírás:

Kirakó, főbb kéregminták, páros feladat

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

megfigyelés

Eszközök:

4. melléklet: Kéregfajta kirakók páronként 2 db
6. feladatleírás pedagógusnak
gyurmaragasztó, színes A/4 kartonlapok

Fejlesztés:

logikus gondolkodás, egészben való gondolkodás

 

Bogozd ki a kéregminták megnevezését
Tevékenység címe: Bogozd ki a kéregminták megnevezését
Típus:    ZIP
Leírás:

* A 7., 10. és 11. feladatok a csoportok között felváltva végezhetők

Ajánlott időkeret:

8 perc

Módszerek:

tapasztalatszerzés, megfigyelés

Eszközök:

5. melléklet tanulónként 1 db
7. feladat leírása pedagógusnak
ceruza

Fejlesztés:

logikus gondolkodás, tanultak alkalmazása

 

Fatörzs átrajzolása
Tevékenység címe: Fatörzs átrajzolása
Típus:    PDF
Leírás:

Egyéni feladat (erdőben, iskola területén, vagy gyűjtött kérgen)

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

rajzolás, megfigyelés

Eszközök:

8. feladat leírása pedagógusnak
zsírpapír / sütőpapír, zsírkréta / szén

Fejlesztés:

kézügyesség

 

Levélminták
Tevékenység címe: Levélminták
Típus:    ZIP
Leírás:

Levelek fele látható, hiányzó felét rajzolja meg, színezhet is. Alattuk a fafaj megnevezése és a levélre vonatkozó jellemző látható!

egyéni

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

rajzolás, megfigyelés, észlelés

Eszközök:

6. melléklet: Levélminták
9. feladat leírása
ceruza, színes ceruza / zsírkréta / filc /pasztell, előzetesen gyűjtött és préselt 

Fejlesztés:

kreativitás, felismerés, logikus gondolkodás

 

Találd meg a párokat!
Tevékenység címe: Találd meg a párokat!
Típus:    ZIP
Leírás:

Levél, fa és terméspárosító játék

páros vagy csoportos

* A 7., 10. és 11. feladatok a csoportok között felváltva végezhetők.

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

megfigyelés

Eszközök:

7. melléklet: Fa, levél, termés kártyák
10. feladatleírás 1 példány

Fejlesztés:

emlékezet, logikus gondolkodás, egészben való gondolkodás

 

Mi van a kezedben?
Tevékenység címe: Mi van a kezedben?
Típus:    PDF
Leírás:

Tapintás után rajzolás (kérget, levelet, termést) egyéni

* A 7., 10. és 11. feladatok a csoportok között felváltva végezhetők.

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

érzékelés

Eszköz:

előzetesen gyűjtött termések, kérgek, levelek, papírlap, ceruza

11. feladatleírás

Fejlesztés

emlékezet, megszerzett tudás felhasználása,

 

Mit rejt a fatörzs belül?
Tevékenység címe: Mit rejt a fatörzs belül?
Típus:    ZIP
Leírás:

Fatörzs részeinek megismerése. Behelyettesítős feladat: helyes válasz kiválasztása majd ellenőrzése.

csoportos

Ajánlott időkeret:

5+2 perc

Módszerek:

új ismeret megszerzése

Eszközök:

8. melléklet csoportonként 1 db
12. feladat leírása 1 db pedagógusnak
ceruza

Fejlesztés:

logikus gondolkodás

 

Visszacsatolás
Tevékenység címe: Visszacsatolás
Típus:    Szöveg
Leírás:

Hogy éreztem magam a foglalkozás közben?

Melyik feladat tetszett a legjobban?

Mit fogok otthon legelőször elmesélni?

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

beszélgetés

Fejlesztés:

önértékelés, összegzés, emlékezet

 

Tudtad-e, fűben-fában orvosság
Tevékenység címe: Tudtad-e, fűben-fában orvosság
Típus:    ZIP
Leírás:

Fához köthető gyógyászat és az erdőben, réten fellelhető növények gyógyhatásai.

egyéni feladat

Ajánlott időkeret:

-

Módszerek:

kirakó

Eszközök:

9. melléklet

14. feladatleírás

Fejlesztés:

gondolkodás