A fa törzsének, leveleinek, terméseinek megismerése. A fatörzsön belüli részek megkülönböztetése, azok fontossága a fa építőipari célra való felhasználása szempontjából. Tapintás útján rajzolás, kéregfajták megismerése, azok sokoldalú felhasználása hétköznapjainkban.
Téma:
Előzetes tapasztalat:
A korábbi 4 foglalkozás elsajátítása, szerszámok megismerése.
Időtartam:
90 perc
Cél:
A fa törzsének, leveleinek, terméseinek megismerése. A fatörzsön belüli részek megkülönböztetése, azok fontossága a fa építőipari célra való felhasználása szempontjából. Tapintás útján rajzolás, kéregfajták megismerése, azok sokoldalú felhasználása hétköznapjainkban.
Téma:
Előzetes tapasztalat:
A korábbi 4 foglalkozás elsajátítása, szerszámok megismerése.
Nehézségi szint:
Könnyű
Kompetenciák:
Emlékezet, megfigyelés, gondolkodás, rendszerező képesség, türelmesség, pontosság, kreativitás, ismeretmegőrzés, új ötletek kidolgozása, önfejlesztő képesség, csoportkezelő képesség.
Módszertani ajánlás:
Elsősorban azoknak a gyerekeknek ajánlanám a foglalkozást, akik szeretnek a természetben járni, a természettel megismerkedni. Értékelik a fa nekünk adományozott kisebb-nagyobb kincseit. Meglátják a lehetőséget a fa sokoldalú felhasználásában. Érdeklik a fának szépségei, részletei.
Támogató rendszer
David Burnie: A fa (könyv, Park Kiadó, Budapest 1992.)
Morel-Wilkinson: A fák könyve( könyv, Elektrea Kiadó, Budapest 1998.)
Vadasné Szilágyi Éva: Faipari anyagismeret (könyv, Műszaki Tankönyv Kiadó, 2005.)
Rajzoljatok le egy fát!
(Szempontok: Milyen részei vannak?
Az erdőben mi veszi körül?
Hogyan változnak az évszakokkal?
(a lombot 4 felé osztani, színekkel megmutatni, környezetét ábrázolni)
páros vagy csoportos
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
megfigyelés, rajzolás
Eszközök:
1. feladatleírás
nagy barna papír, színes ceruzák / zsírkréta / pasztell, gyurmaragasztó
Fejlesztés:
logikus gondolkodás, emlékezet
Lásd melléklet szerint
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
felolvasás
Eszközök:
1. melléklet: Őszi fák vers
Fejlesztés:
Fejlesztés:
képzelet, művek és előadás tisztelete, emlékezet
Nektek mi van a kertben/ház előtt/játszótéren/iskolában/tanösvényen/folyóparton?
Körbemegy a lap, írd fel!
csoportos
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
tapasztalatszerzés
Eszközök:
3. feladatleírás
papír, színes ceruza
Fejlesztés:
emlékezet, összegzés, logikus gondolkodás
Ha sétálsz, ilyen fákkal találkozol:
Magyarországi fafajták megismerése, bemutatása (teljes fa ábrázolása képekben)
páros, egymástól tanulás
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
megfigyelés, tapasztalatszerzés
Eszközök:
2. melléklet: Képek a fákról,
4. feladatleírás
Fejlesztés:
logikus gondolkodás, kíváncsiság, nyitottság, fogalmazó készség
Milyen fához köthető dolgokat, részeket hallottunk? Soroljuk fel! Ha nem megy, hallgassuk meg még egyszer a verset!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
felolvasás
Eszközök:
3. melléklet: Fakéreg-minták vers
Fejlesztés:
képzelő erő, művek és előadás tisztelete
Kirakó, főbb kéregminták, páros feladat
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
megfigyelés
Eszközök:
4. melléklet: Kéregfajta kirakók páronként 2 db
6. feladatleírás pedagógusnak
gyurmaragasztó, színes A/4 kartonlapok
Fejlesztés:
logikus gondolkodás, egészben való gondolkodás
* A 7., 10. és 11. feladatok a csoportok között felváltva végezhetők
Ajánlott időkeret:
8 perc
Módszerek:
tapasztalatszerzés, megfigyelés
Eszközök:
5. melléklet tanulónként 1 db
7. feladat leírása pedagógusnak
ceruza
Fejlesztés:
logikus gondolkodás, tanultak alkalmazása
Egyéni feladat (erdőben, iskola területén, vagy gyűjtött kérgen)
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
rajzolás, megfigyelés
Eszközök:
8. feladat leírása pedagógusnak
zsírpapír / sütőpapír, zsírkréta / szén
Fejlesztés:
kézügyesség
Levelek fele látható, hiányzó felét rajzolja meg, színezhet is. Alattuk a fafaj megnevezése és a levélre vonatkozó jellemző látható!
egyéni
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
rajzolás, megfigyelés, észlelés
Eszközök:
6. melléklet: Levélminták
9. feladat leírása
ceruza, színes ceruza / zsírkréta / filc /pasztell, előzetesen gyűjtött és préselt
Fejlesztés:
kreativitás, felismerés, logikus gondolkodás
Levél, fa és terméspárosító játék
páros vagy csoportos
* A 7., 10. és 11. feladatok a csoportok között felváltva végezhetők.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
megfigyelés
Eszközök:
7. melléklet: Fa, levél, termés kártyák
10. feladatleírás 1 példány
Fejlesztés:
emlékezet, logikus gondolkodás, egészben való gondolkodás
Tapintás után rajzolás (kérget, levelet, termést) egyéni
* A 7., 10. és 11. feladatok a csoportok között felváltva végezhetők.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
érzékelés
Eszköz:
előzetesen gyűjtött termések, kérgek, levelek, papírlap, ceruza
11. feladatleírás
Fejlesztés
emlékezet, megszerzett tudás felhasználása,
Fatörzs részeinek megismerése. Behelyettesítős feladat: helyes válasz kiválasztása majd ellenőrzése.
csoportos
Ajánlott időkeret:
5+2 perc
Módszerek:
új ismeret megszerzése
Eszközök:
8. melléklet csoportonként 1 db
12. feladat leírása 1 db pedagógusnak
ceruza
Fejlesztés:
logikus gondolkodás
Hogy éreztem magam a foglalkozás közben?
Melyik feladat tetszett a legjobban?
Mit fogok otthon legelőször elmesélni?
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetés
Fejlesztés:
önértékelés, összegzés, emlékezet
Fához köthető gyógyászat és az erdőben, réten fellelhető növények gyógyhatásai.
egyéni feladat
Ajánlott időkeret:
-
Módszerek:
kirakó
Eszközök:
9. melléklet
14. feladatleírás
Fejlesztés:
gondolkodás