A foglalkozás célja, hogy a tanuló megismerje a fa felhasználását és annak jelentőségét, hogy fakitermelést tudatos erdőgazdálkodással is lehet végezni, vannak alternatív megoldások a fa kiváltására. Lássa, hogy ezek a szakterületek, a korábban ismertetett fás szakmákkal összefüggenek.
Téma:
Előzetes tapasztalat:
Az előző foglalkozásokban szóba került szakmák és szerszámok ismerete.
Időtartam:
90 perc
Cél:
A foglalkozás célja, hogy a tanuló megismerje a fa felhasználását és annak jelentőségét, hogy a fakitermelést tudatos erdőgazdálkodással is lehet végezni, vannak alternatív megoldások a fa kiváltására. Lássa, hogy ezek a szakterületek, a korábban ismertetett fás szakmákkal összefüggenek.
Téma:
Előzetes tapasztalat:
Az előző foglalkozásokban szóba került szakmák és szerszámok ismerete.
Nehézségi szint:
Közepesen nehéz
Kompetenciák:
Logikus gondolkodás, tudatosság, rendszerező képesség, áttekintőképesség, nyitottság, motiválhatóság, jó kommunikáció készség, összehasonlítás, lényegkiemelés, csoportos munka és alkalmazkodás.
Módszertani ajánlás:
A mai világban egyre „felkapottabbak” azok a szavak, hogy: fenntartható fejlődés vagy környezetvédelem. Ezek mögöttes tartalma is jelentős, aminek megismertetését érdemes elég korán elkezdeni, hogy a gyerekek nagykorukra a tudatosság és következetesség jellemezze hétköznapjaikat, életüket. Az ökológián túl az alternatív anyagfelhasználás is előtérbe kerül.
Támogató rendszer
Rumpf János: Erdőhasználat (Mezőgazda Lap- és Könyvkiadó Kft. 2016.)
Miért hasznos a fa? Hol találkozunk fával?
Beszélgetés
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
irányított, frontális
Fejlesztés:
kommunikációs készség, szókincs, figyelem, emlékezet
Szedjük össze, milyen falhasználási módok jelennek meg a versben? Írjuk le a papírra majd fel a táblára!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Munkaforma:
frontális, beszélgetés
Módszerek:
frontális, beszélgetés
Eszközök:
1. melléklet 1 db a pedagógusnak a felolvasáshoz + csoportonként
Fejlesztés:
megfigyelés
Oldd meg a fával kapcsolatos feladatokat! Ezáltal megismerheted, hogy miért is fontos az ember számára az éltető fa.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
gyakorlás, megfigyelés
Eszközök:
interaktív tábla / táblagép
Fejlesztés:
együttműködés, gondolkodás, emlékezet
A csoportban körbemegy egy lap, amire ráírják a tanulók (3 perc), milyen használati eszközeink készülhetnek fából.
Verseny, melyik csoport ír többet. Végén felolvassák (2 perc), megvitatják.
Csoportos feladat
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
gyakorlás, bemutatás
Eszközök:
4. feladat leírása
színes ceruzák, papírlap, stopperóra
Fejlesztés:
csoporthoz alkalmazkodás, emlékezet, gondolkodás, versenyző képesség
Mit mondana az erdő, ha tudna beszélni?
Rajzold le az üzenetét!
Majd be kell mutatni a csoportoknak, miért úgy és azt rajzolták.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
rajzolás
Eszközök:
5. feladat leírása
kartonpapír, ceruza / színes ceruza / festék /zsírkréta
Fejlesztés:
gondolkodás, kreativitás, együttműködés a csoportban
felhasznált információk beépítése
Páros munka teszttel
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetés, információ szerzése
Eszközök:
2. melléklet,
6. feladatleírás
Fejlesztés:
szókincs bővítése, kifejező készség, összefüggés meglátása
Lásd melléklet szerint
csoportos
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
játék
Eszközök:
3. melléklet,
7. feladatleírás
Fejlesztés:
figyelem, szókincs, tájékozottság, emlékezet
Fából készülő tárgyainkat készítsük más anyagokból! Melyiket, miből? Vigyázat, kakukktojás is van benne!
Képtárlátogatással megnézik más csoport munkáját is. A csomag fából készült tárgyakról és anyagok képeiből áll.
csoportos feladat
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
összehasonlítás
Eszközök:
4. melléklet csoportonként 1 csomag
8. feladat leírása 1db pedagógusnak
filc
Fejlesztés:
megfigyelés, rendszerezés, képolvasás
A parafa környezettudatos felhasználása.
páros munka
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetés, magyarázat
Eszközök:
5. melléklet csoportonként 2 db
9. feladat leírása
Fejlesztés:
szókincs, beszédkészség
PPt segítségével, érdeklődés felkeltése.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
prezentáció
Eszközök:
projektor
ppt
Fejlesztés:
figyelem
Készítsünk intarziás képet dekorgumiból!
Sablon segítségével rajzoljunk, mérjünk, vágjunk.
Képet vagy tetszőleges mintát készíthetünk.
egyéni
Ajánlott időkeret:
20 perc
Módszerek:
barkácsolás
Eszközök:
6. melléklet: Sablonok
11. feladat leírása
3 mm-es parafa / 3 mm-es bükk farostlemez, többszínű
öntapadós dekorgumi, olló, vonalzó
Fejlesztés:
kézügyesség, pontosság, kreativitás, precizitás
Mi volt érdekes számodra?
Hogy érezted magad a feladatok közben?
Miről szerettél volna még hallani?
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
irányított beszélgetés, beszélgető kör
Fejlesztés:
emlékezet, szókincs, kapcsolatteremtés, véleményalkotás
Lásd melléklet szerint
(egyéni és páros is lehet)
Ajánlott időkeret:
-
Eszközök:
7. Melléklet: Munkagépek kirakó
Fejlesztés:
megfigyelés, képolvasás